På den ene siden har man konkrete utgifter til megler. Mens når du selger selv er det ikke like lett å lage et regnskap å sammenligne meglerhonorar.
Du har de faste kostnadene som innhenting av dokumenter, markedsføring og eventuelt tilstandsrapport.
Dessuten er det timene du må investere i det. Må du ta fri fra jobben, eller kan du bruke kveldene og helgen? Hvor mye er din fritid verdt?
En megler er en fagperson, og det er ikke gitt at alle kan gjøre samme jobben. Man kan sette seg nøye inn i prosessen, men megleren har erfaring og kjenner markedet godt.
Denne svenske undersøkelsen viste for eksempel at man fikk høyere salgssum med megler enn de som valgte å selge bolig privat.
Det er ikke sikkert det er tilfellet for deg, men verdt å tenke over når du skal se hva som lønner seg. Her hvordan selge bolig selv, slik at du forhåpentligvis får et godt overblikk om hva du bør tenke på.
Grunnboksutskrift
Først og fremst må du få bekreftet grunnboksutskriften for fast eiendom og borettslagandeler. Du kan se hva som er tinglyst gratis på nettsiden til Statens kartverk.
Der kan du også bestille grunnboksutskrift på papir. Her er prisoversikt:
Produkt | Beskrivelse | Pris |
REG001 | Bekreftet grunnboksutskrift for fast eiendom | 172,- |
REG002 | Historisk grunnboksutskrift for fast eiendom | 40,- |
BOR001 | Bekreftet grunnboksutskrift for borettslagsandeler | 172,- |
BOR002 | Historisk grunnboksutskrift for borettslagsandeler | 40,- |
REG004 | Bekreftet kopi av tinglyst dokument for fast eiendom | 172,- |
BOR003 | Bekreftet kopi av tinglyst dokument for borettslagsandeler | 172,- |
Husk at servitutter som ikke er tinglyst ikke vil fremgå fra grunnboksutskriften. En servitutt er kort forklart en rett til en bestemt bruk på andres eiendom. Eventuelt hinder av bestemt bruk.
Det kan være ting som gangrett, båtplassrett, veirett, byggeforbud og lignende. For informasjon om servitutter kan du høre med naboer og tidligere eiere. Finn også informasjon om eventuell forkjøpsrett.
Informasjon om boligen
Deretter skal du innhente informasjon om boligen og eiendommen fra kommune. Disse opplysningene får du ved å ta kontakt med din kommune, eller kjøpe en ferdig tilrettelagt meglerpakke.
Følgende informasjon skal du innhente:
- Reguleringsplaner
- Midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest
- Pålegg fra offentlige myndigheter som brann- og feiervesen
- Målebrev
- Godkjennelse for utleieforhold om det gjelder
- Ligningsverdi og kommunale avgifter
Tilstandsrapport og boligsalgsrapport
Nå er det ikke obligatorisk med hverken tilstandsrapport eller boligsalgsrapport. Likevel vil det være i din interesse å vite hva det er, og hvorfor du bør vurdere det.
Begge deler utføres av en takstmann, og er undersøkelse og rapportering om boligens tekniske tilstand.
Forskjellen er at boligsalgsrapport er en tilstandsrapport vinklet mot boligsalg. En verditakst sier også noe om boligens tilstand, men er langt mer overfladisk.
Som selger har du opplysningsplikt som overgår kjøpers undersøkelsesplikt. Dermed kan du i flere år bli erstatningspliktig for feil og mangler i boligen som ikke er opplyst om.
En tilstandsrapport gir deg oversikt over feil og mangler, slik at du kan utbedre dem, og opplyse om dem. Det er særlig kjøkken, bad, våtrom, loft og kjeller som sjekkes.
Det finnes også en egen el-taksering som sjekker tilstanden til det elektriske i boligen.
Vi har også mer utdypende artikler om boligsalgsrapport og tilstandsrapport. Det kan også være en idé å vurdere eierskifteforsikring.

Prisopplysninger
En eiendomsmegler vil gjøre en verdivurdering av boligen for å finne ut hva som er realistisk å få i dagens marked.
Sammen med deg finner dere en prisantydning. Det er en kombinasjon av verdivurdering og hva du er villig til å selge for.
Skal du selge hus uten megler kan du enten få en verditakst fra en takstmann, og sette prisantydning deretter.
Ellers kan du se hva tilsvarende boliger selges for. Enten ved å sjekke boligprisstatistikk, eller lignende boligannonser på nett eller aviser.
I visse tilfeller kan man allerede ha funnet en kjøper uten å ha lagt ut boligen for salg. Dersom eiendommen skal pantsettes vil banken kunne krevet at oppgjøret skjer ved hjelp av en autorisert oppgjørsfullmektig.
Lag en salgsoppgave
Under visningen er det vanlig å dele ut en salgsoppgave, også kalt prospekt. Den legges gjerne også ut på nett eller sendes til interesserte kjøpere.
I salgsoppgaven skal det være opplysninger om boligens sterke og svake sider, og gi en god beskrivelse av boligen med både bilder og ord. Ikke glem opplysningsplikten din.
Her kan du lese mer om hva som bør inngå i et prospekt/salgsoppgave.
Sjekk gjerne andres salgsoppgaver i boligannonser på nett eller på visninger.
Da har du en mal du kan gå etter, og får inspirasjon til hvordan gode bilder kan tas og velformulerte ord kan brukes.
Selger noen i nabolaget eller i boligblokken din boligen sin akkurat nå kan du med fordel skaffe deg deres salgsoppgave.
Annonsering og markedsføring
Annonsering er viktig når du skal selge boligen, uansett om du skal bruke eiendomsmegler eller selger privat.
Du vil nødvendigvis nå frem til de rette interessentene, og at de skal komme på visning og gi bud. Beskrivelsen bør være saklig og nøytral. Sett deg gjerne inn i regler for markedsføring.
Opplysningsplikten er viktig her også, den nødvendige dokumentasjonen må derfor med. En takst også.
Bruk et godt språk og ha fine oversiktlige bilder. Vurder om du vil hyre en fotograf eller om du tar gode nok bilder på egen hånd.
Tidspunkt for visning bør også med, slik at folk kan rydde timeplanen. Et tips er å legge det samtidig som andre visninger i området. Da er det større grunn for kjøperne å sette av god tid den dagen.
Finn deretter ut hvor du ønsker å annonser og hvordan. Finn.no er mye brukt, men lokalaviser kan også være en idé.
Bruk gjerne sosiale medier for alt det er verdt. Deler du i egne kanaler kan det hende du får gratis drahjelp av venner og familie som deler annonsen.
Gjør boligen visningsklar
Når du skal gjøre boligen klar til visning er det flere faktorer å tenke gjennom. Først og fremst er det viktig at det er ryddig, rent og pent.
Dersom du har påbegynte prosjekter bør du gjøre de ferdig. For eksempel om det mangler lister i stua, eller om dørhåndtakene er løse. Mer om lønnsom oppussing her.
Ettersom mange kjøper med hjertet og ikke hodet, er det viktig at du gjør boligen appellerende til andre.
Når du skal rydde boligen så fjern overflødige ting og møbler som tar mye plass. Noen velger å benytte seg boligstylist. Ha det lyst og åpent.
Fjern personlige gjenstander som familiebilder, barneleker, ting til kjæledyret og lignende.
Også andre overflødige ting som ikke er estetiske. Slik som fjernkontroller, dobørsten, søppelbøtter, badevekt, matter, personlig hygieneprodukter og lignende.
Ikke glem uteområdet! Rydd opp ting som slenger, rull sammen hageslangen og hold plenen nede.
Hvordan selge bolig selv på visning?
Det er greit å sette frem litt ting for stemningens skyld, men ikke overdriv.
Du bør tenke på at den potensielle kjøperen skal kunne forestille seg å bo der selv, ikke komme på besøk hos noen. Et blankt lerret de kan legge drømmene sine på.
En del er også mer forsiktig når de kjøper bolig fra en privatperson der en megler ikke er involvert. Samt at ikke alle klarer å være objektive under visning når de fremmer sin egen bolig.
Det kan derfor, for noen, være lurt å bruke en megler under visning og de siste stegene i prosessen.
Du som privatperson kan likevel komme med inngående opplysninger om hvordan det faktisk er å bo i boligen. Vær forberedt på å svare på spørsmål, og vær en god og pliktoppfyllende selger.
Arranger budrunde
Etter at det har vært visningsrunde(er) skal du arrangere budrunde. Dette er det flere som velger å få hjelp fra en advokat eller megler fordi det er viktig at det gjøres riktig.
Alle bud må være skriftlige, enten på e-post, papir, SMS eller annen elektronisk løsning for bud. Du kan lese mer om hvordan gi bud her.
Budene som gis er bindende, og det er aksepten din også.
Alle budgivere må legitimere seg. Enten på visning, BankID eller ved å legge ved kopi av legitimasjon.
Første budet fra hver budgiver bør også inneholde eiendommens adresse, størrelse på budet, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist og eventuelt overtakelsesdato og forbehold ved budet.
Som selger skal du føre en budlogg der budgivers navn, tidspunkt for budet, beløp og akseptfrist kommer frem.
Denne budloggen kan de som har deltatt i budrunden etterspørre, og skal gis ut til den endelige kjøperen.

Ordne oppgjør når du skal selge bolig privat
Til slutt skal den bindende avtalen formaliseres skriftlig i en kjøpskontrakt. Dersom du ønsker å gjøre denne jobben selv kan du for eksempel bruke Forbrukerrådets kontraktmal.
Selve overføringen av eiendommen skjer når kjøper og selger fylt ut «Skjema for tinglysning av eierskifte» og sender dette til Kartverket.
Noen finner dette vanskelig å fylle ut, men du kan prøve å få hjelp av Kartverkets kundeservice.
Oppgjøret innebærer betaling, tinglysning for å oppnå rettsvern og sletting av heftelser. Dette punktet og det å fylle ut skjøte anbefales å få hjelp fra en eiendomsmegler, advokat eller banken.
Husk også å sette deg inn for regler for skatt ved boligsalg. Kostnader du har ved salg av bolig kan du trekke fra gevinsten.
Selge boligen uten megler eller selge med?
Det er som sagt vanskelig å konkludere på det spørsmålet. De som vurderer å selge hus uten megler er gjerne bekymret over meglerhonoraret.
For mange føles det trygt å selge med megler, fordi man er sikker på at det ikke blir begått noen feiltrinn. Som kjent kan man bli stilt ansvarlig lenge etter salget.
På den andre siden er det tidsbruken og stresset, som er en vurderingssak du selv må ta. Noen vil nok takle det fint på egenhånd.
Grunner til å selge boligen selv er at du potensielt kan spare inn flere tusen kroner, men dette er ingen garanti. Man bør være en god selger for å få en god salgssum.
Blant annet kan megleren fremstå som mer uavhengig og viser hensyn til både selger og kjøper i en salgssituasjon. Samtidig som du som selger har førstehåndserfaring med boligen som kan være verdifullt.
Et annet alternativt er et kompromiss. At man finner ut hvilke deler av jobben man kan gjøre selv, men deretter å bruke en megler på de siste stegene.
Til syvende og sist handler det om hva du selv er mest komfortabel med.
-
Utrolig god respons fra eiendomsmeglerne jeg valgte. Jeg gir dette min beste anbefaling.
-
Kjempefornøyd med lett tilgjengelighet på tjenesten og rask respons fra meglere. Fikk gjort verdivurdering av leiligheten på rekordtid.
Få flere tilbud uforpliktende og gratis
-
Beskriv ditt behovVed hjelp av et enkelt skjema forteller du kort hva du er ute etter
-
Få tilbud fra flere selskaperJo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
-
Velg det beste tilbudetVelg deretter løsningen som passer deg best, til en lavest mulig pris