Eiendomsmegler
11 min lesetid
Sist oppdatert: 18 november 2024

Burde du selge bolig uten megler?

De fleste selger boligen sin med hjelp fra en eiendomsmegler, men noen velger å selge bolig selv. For de fleste handler det om pris, men hva lønner seg egentlig?
Bør du selge bolig selv?
Bør du selge bolig selv?

Når du skal selge bolig har du sikkert stilt deg selv spørsmålet om "hvorfor bruke eiendomsmegler?" Du har sikkert tenkt at dersom du kan selge boligen din selv kan du slippe utgiftene som kommer ved å bruke en eiendomsmegler ved boligsalget, men lønner det seg egentlig å droppe eiendomsmegleren og selge boligen selv?

Disse spørsmålene skal vi se nærmere på i denne artikkelen.

Noen viktige elementer ved salg av bolig:

  • Vær nøye når du selger boligen
  • Sjekk hva som er tinglyst
  • Innhent informasjon om boligen
  • Skaff deg tilstandsrapport og boligsalgsrapport
  • Vær bevisst på din opplysningsplikt
  • Finn en realistisk prisantydning
  • Lag en salgsoppgave
  • Fiks annonsering og markedsføring
  • Gjør boligen visningsklar
  • Arranger budrunde
  • Ordne oppgjør

Deg vs. selger - hvem skal gjøre jobben?

Hvorfor bruke eiendomsmegler? Det koster penger å benytte seg av en megler, men alternativet er å bruke mye tid og krefter på å gjøre alt arbeidet selv.

Uansett om du selger med eller uten megler må du betale faste kostnader for innhenting av dokumenter, markedsføring og som regel tilstandsrapport.

I tillegg tar det tid å selge bolig. Undersøk om du blir nødt til å ta fri fra jobben, eller hvor mye tid du må bruke om kvelden og i helgen.

Fordelen med å selge selv er at du ikke betaler for jobben du gjør, men det er viktig å huske hvorfor det koster å hyre inn en megler.

En megler er en fagperson, og det er ikke gitt at alle kan gjøre samme jobb. Fordelen med megler er at vedkomne har mer erfaring og kjenner markedet bedre.

Denne svenske undersøkelsen viste at man fikk høyere salgssum med megler, enn hvis man valgte å selge bolig privat.

Det er ikke sikkert det blir tilfellet for deg, men verdt å tenke over når du skal se hva som lønner seg.

Visste du at det kan være store forskjeller på meglerhonorar? Det kan du lese mer om her.

1. Vær nøye når du selger boligen

De fleste som selger boligen sin uten eiendomsmegler, gjør det for å spare penger. Det er mulig å selge alene, men det er ingen enkel jobb.

Hvis du skal selge leiligheten selv er det viktig at du er nøye, og har god tid.

Det er spesielt viktig å sjekke om det er noen kompliserte forhold ved eiendommen, for eksempel eierforhold eller bruksrettigheter på eiendommen.

Har du god tallforståelse og er ryddig? Forstår du markedsføringen ved et boligsalg? Hvis svaret er nei, burde du overlate arbeidet til en profesjonell.

Om du skal selge selv, burde du også finne ut hvilket prisnivå lignende boliger i området ligger på.

Skal du selge bolig?
Få uforpliktende tilbud fra flere eiendomsmeglere, sammenlign dem og velg det som passer deg best.

2. Sjekk hva som er tinglyst

Hvis du skal selge selv må du først og fremst få bekreftet grunnboksutskriften for fast eiendom og borettslagandeler.

Du kan se hva som er tinglyst på nettsidene til Statens kartverk.

Der kan du også bestille grunnboksutskrift på papir. Her er en prisoversikt:

Produkt Beskrivelse Pris
REG001 Bekreftet grunnboksutskrift for fast eiendom 172,-
REG002 Historisk grunnboksutskrift for fast eiendom 40,-
BOR001 Bekreftet grunnboksutskrift for borettslagsandeler 172,-
BOR002 Historisk grunnboksutskrift for borettslagsandeler 40,-
REG004 Bekreftet kopi av tinglyst dokument for fast eiendom 172,-
BOR003 Bekreftet kopi av tinglyst dokument for borettslagsandeler 172,-

Husk at servitutter som ikke er tinglyst ikke vil fremgå fra grunnboksutskriften.

En servitutt er kort forklart en rett til en bestemt bruk på andres eiendom. Eventuelt hinder av bestemt bruk. Det kan være ting som gangrett, båtplassrett, veirett, byggeforbud og lignende.

For informasjon om servitutter kan du også høre med naboer og tidligere eiere.

I tillegg burde du finne informasjon om eventuell forkjøpsrett.

3. Innhent informasjon om boligen

Deretter må du innhente informasjon om boligen og eiendommen fra kommune. Disse opplysningene får du ved å ta kontakt med din kommune, eller kjøpe en ferdig tilrettelagt meglerpakke. 

Følgende informasjon må du innhente:

  • Reguleringsplaner
  • Midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest
  • Pålegg fra offentlige myndigheter som brann- og feiervesen
  • Målebrev
  • Godkjennelse for utleieforhold om det gjelder
  • Ligningsverdi og kommunale avgifter

4. Skaff deg tilstandsrapport og boligsalgsrapport

Det er ikke obligatorisk med verken tilstandsrapport eller boligsalgsrapport. Likevel vil det være i din interesse å vite hva det er, og hvorfor du bør vurdere å skaffe det.

Det er få potensielle kjøpere som ønsker å kjøpe en bolig uten at det foreligger en tilstandsrapport. Budgiver kan faktisk ta forbehold i budet sitt, at de ikke ønsker å kjøpe dersom det ikke foreligger en.

Forbrukerrådet har gått så langt som å uttale at det er «sjansespill å kjøpe bolig uten tilstandsrapport».

Begge deler utføres av en takstmann, og er undersøkelse og rapportering om boligens tekniske tilstand. 

Forskjellen er at boligsalgsrapport er en tilstandsrapport vinklet mot boligsalg. En verditakst sier også noe om boligens tilstand, men er langt mer overfladisk.

Prisen for en tilstandsrapport kan variere fra rundt 5.000 og oppover for leiligheter og hus, ekstra for utleiedeler, tilleggsbygninger, krypkjeller og lignende.

Ønsker du tilstandsrapport på boligen?
Få tilbud fra dyktige takstmenn og sammenlign priser.
Å be om tilbud er gratis og uforpliktende.

5. Selgers opplysningsplikt 

Som selger har du opplysningsplikt som overgår kjøpers undersøkelsesplikt. 

Fra 1. januar 2022 gjelder nye regler om selger og kjøpers ansvar ved boligsalg. Selger må dokumentere og synliggjøre hvilken tilstand boligen er i. 

Dette er vanskelig å gjøre selv, så det vil bli enda vanligere å benytte seg av en takstmann i forbindelse med boligsalg. 

I forskriften til avhendingslova fra 2021 finner du mer informasjon om hva som være undersøkt i en bolig, hva tilstandsrapporten må inneholde, og hvordan rapporten skal utformes. Rapporten har altså blitt mer standardisert. 

En tilstandsrapport gir deg oversikt over feil og mangler, slik at du kan utbedre og/eller opplyse om dem. Det er særlig kjøkken, bad, våtrom, loft og kjeller som sjekkes. 

Det finnes også en egen el-taksering som sjekker tilstanden til det elektriske i boligen.

Vi har også mer utdypende artikler om boligsalgsrapport og tilstandsrapport. Det kan også være en idé å vurdere eierskifteforsikring.

6. Finn en realistisk prisantydning 

En eiendomsmegler vil gjøre en verdivurdering av boligen for å finne ut hva som er realistisk å få i dagens marked. 

Sammen med deg finner dere en prisantydning. Det er en kombinasjon av verdivurdering, og hva du er villig til å selge for.

Skal du selge hus uten megler kan du enten få en verditakst fra en takstmann, og sette prisantydning deretter. Eller du kan se hva tilsvarende boliger selges for. Enten ved å sjekke boligprisstatistikk, eller lignende boligannonser på nett.

7. Lag en salgsoppgave

Under visningen er det vanlig å dele ut en salgsoppgave, også kalt prospekt. Den legges gjerne også ut på nett, eller sendes til interesserte kjøpere. 

I salgsoppgaven skal det være opplysninger om boligens sterke og svake sider, og den skal gi en god beskrivelse av boligen med både bilder og ord. Ikke glem opplysningsplikten din.

Her kan du lese mer om hva som bør inngå i et prospekt/salgsoppgave.

Sjekk gjerne andres salgsoppgaver i boligannonser på nett eller visninger. Da har du en mal du kan følge, i tillegg til å få inspirasjon til hvordan gode bilder og velformulerte ord kan brukes.

Selger noen i nabolaget eller i boligblokken din boligen sin, kan du med fordel skaffe deg salgsoppgaven deres.

Få hjelp fra en takstmann for å få en tilstandsrapport
Du er selv ansvarlig for eventuelle feil i boligen. Det kan derfor være lurt å få hjelp fra en takstmann.

8. Fiks annonsering og markedsføring

Annonsering er en viktig del av salgsprosessen, uansett om du skal bruke eiendomsmegler eller selge privat. 

Når du skal selge boligen, er målet er å nå frem til de rette interessentene, få dem til å komme på visning og gi bud.

Beskrivelsen av boligen bør være saklig og nøytral. I tillegg til dette må den inneholde nødvendige dokumenter, og en takstrapport. Sett deg gjerne inn i regler for markedsføring.

Bruk et godt språk og ha fine oversiktlige bilder. Profesjonelle bilder tatt av en fotograf vil i de aller fleste tilfeller lokke mange flere interesserte, enn bilder du tar på egenhånd.

Pass også på å få med dato og tidspunkt for visninger. Et tips er å legge visningen ca. samtidig som andre visninger i området. Mange kjøperne prøver nemlig å kombinere flere visninger på én dag.

Finn deretter ut hvor du ønsker å annonsere og hvordan. Finn.no er mye brukt, men Facebook og lokalaviser kan også være en god idé.

Bruk gjerne sosiale medier for alt det er verdt. Deler du annonsen i egne kanaler kan det hende du får gratis drahjelp av venner og familie som deler den videre.

9. Gjør boligen visningsklar

Når du skal gjøre boligen klar til visning er det først og fremst viktig at det er ryddig, rent og pent.

Dersom du har påbegynte prosjekter, bør du gjøre dem ferdig. For eksempel om det mangler lister i stua, eller om dørhåndtakene er løse. Les mer om lønnsom oppussing her.

Fjern personlige gjenstander som familiebilder, barneleker, ting til kjæledyret og lignende. Også overflødige ting som ikke er estetiske burde ryddes bort: Slik som fjernkontroller, dobørsten, søppelbøtter, badevekt, matter, personlig hygieneprodukter og lignende.

Ha det lyst, nøytralt og åpent. Du bør tenke på at den potensielle kjøperen skal kunne forestille seg å bo der selv, ikke komme på besøk hos noen.

Ikke glem uteområdet! Rydd opp ting som slenger, rull sammen hageslangen og hold plenen fin.

Noen velger å benytte seg boligstylist.

10. Hvordan selge bolig selv på visning? 

Det er greit å sette frem litt ting for stemningens skyld, men ikke overdriv.

Det er hyggelig med stearinlys eller god lukt, men dersom det blir for mye kan kjøperne tro at du prøver å skjule eller overkompensere for noe.

Prøv å vær så objektiv du kan under visning.

De fleste er mer forsiktig når de kjøper bolig fra en privatperson, uten at megler er involvert.

Det kan derfor, for noen, være lurt å bruke en megler under visning, og i de siste stegene av prosessen.

Du som privatperson kan likevel komme med inngående opplysninger om hvordan det faktisk er å bo i boligen.

Vær forberedt på å svare på spørsmål, og vær en god og pliktoppfyllende selger - uten å overdrive.

Trenger du tilbud på tilstandsrapport?
Få tilbud om tilstandsrapport fra flere aktører og velg det som passer deg best.

11. Arranger budrunde

Etter at det har vært visningsrunde(er) kan du arrangere en budrunde. Flere velger å få hjelp fra en advokat eller megler til dette, fordi det er veldig viktig at det gjøres riktig. 

Alle bud må være skriftlige, enten på e-post, papir, SMS eller annen elektronisk løsning for bud. Du kan lese mer om hvordan du gir bud her.

Budene som gis er bindende, og det er aksepten din også.

Alle budgivere må legitimere seg. Enten på visning, BankID eller ved å legge ved kopi av legitimasjon. 

Det første budet fra hver budgiver bør også inneholde eiendommens adresse, størrelse på budet, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist og eventuelt overtakelsesdato, og forbehold ved budet.

Som selger skal du føre en budlogg der budgivers navn, tidspunkt for budet, beløp og akseptfrist kommer frem. 

Denne budloggen kan de som har deltatt i budrunden etterspørre, og den skal alltid gis ut til den endelige kjøperen.

12. Ordne oppgjør

Til slutt skal den bindende avtalen formaliseres skriftlig i en kjøpskontrakt. Dersom du ønsker å gjøre denne jobben selv kan du for eksempel bruke Forbrukerrådets kontraktmal. 

Selve overføringen av eiendommen skjer når kjøper og selger har fylt ut «skjema for tinglysning av eierskifte», og sender dette til Kartverket. 

Noen synes det er vanskelig å fylle det ut, men du kan prøve å få hjelp av Kartverkets kundeservice.

Oppgjøret innebærer betaling, tinglysning for å oppnå rettsvern, og sletting av heftelser. Det anbefales å få hjelp til dette, og utfylling av skjøte fra en eiendomsmegler, advokat eller banken.

Husk også å sette deg inn i regler for skatt ved boligsalg. Kostnader du har ved salg av bolig kan du nemlig trekke fra gevinsten.

Når man skal selge bolig selv er det viktig med riktig annonsering og visninger
Annonsering og visning er to viktige faktorer ved et boligsalg. Pass på at du er godt forberedt dersom du skal selge bolig selv

Burde du selge bolig uten megler?

Det er vanskelig å konkludere på dette spørsmålet. De som vurderer å selge bolig uten megler er gjerne bekymret over meglerhonoraret.

Likevel er det en stor trygghet for både selger og kjøper, at en eiendomsmegler tar seg av salget.

Da er begge parter tryggere på at det ikke blir begått noen feiltrinn. Som tidligere nevnt, kan man bli stilt ansvarlig lenge etter salget, og mange boligsalg ender i konflikt.

Tidsbruken og stresset er en vurderingssak du selv må ta. Noen vil nok takle det fint på egenhånd, mens andre vil synes det er svært stressende.

Grunner til å selge boligen selv er at du potensielt kan spare inn flere tusen kroner, men dette er ingen garanti. Du bør være en god selger for å få en god salgssum. I mange tilfeller kan selger få solgt boligen for mer enn meglerhonoraret sitt.

En eiendomsmegler vil fremstå som mer objektiv, og viser hensyn til både selger og kjøper i en salgssituasjon.

Velg et kompromiss?

Et annet alternativt er et kompromiss. Finn ut hvilke deler av jobben du kan gjøre selv, og hvilke deler du trenger hjelp fra megler eller advokat med.

Til syvende og sist handler det om hva du selv er mest komfortabel med.

Ønsker du å selge boligen med megler?

En god eiendomsmegler spiller en stor del av om boligsalget blir en suksess eller ikke. Vi har gjort det lettere for deg å sammenligne dyktige meglere i ditt område, i hele landet.

Alt du trenger å gjøre er å fylle ut skjemaet nedenfor. Etter kort tid vil du motta tilbud fra flere ulike meglere.

Fordelen med dette er at det blir lettere å sammenligne pris, tilbud og erfaring. Tjenesten er gratis og uforpliktende, og du takker kun ja hvis du synes tilbudet er bra.

Få hjelp fra meglere som kjenner nabolaget ditt
Motta tilbud fra inntil 5 eiendomsmeglere, helt uforpliktende og gratis.

Karoline Spanthus Bjørnfeldt
Karoline Spanthus Bjørnfeldt
Karoline er en dyktig innholdsprodusent som jobbet hos oss tidligere. Hun er utdannet journalist med en bachelor fra OsloMet, der deler av utdanning er tatt ved University of South Australia, og har tidligere jobbet som journalist i ulike bransjeaviser. I dag jobber hun som innholdsprodusent i VG. I tillegg har Karoline studert mange juridiske fag på Universitetet i Oslo, og jobbet med forsikring ved siden av studiene. Hun skrev derfor artikler om blant annet advokattjenester, forsikring og eiendomsmegling da hun jobbet hos oss.

Få flere tilbud uforpliktende og gratis

  • Beskriv ditt behov
    Ved hjelp av et enkelt skjema forteller du kort hva du er ute etter
  • Få tilbud fra flere selskaper
    Jo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
  • Velg det beste tilbudet
    Velg deretter løsningen som passer deg best, til en lavest mulig pris
Få hjelp fra meglere som kjenner nabolaget ditt
Motta tilbud fra inntil 5 eiendomsmeglere, helt uforpliktende og gratis.