cmyk_SB1_SMN_verti_bw_pos
Helt uforpliktende og kostnadsfritt for deg

Få tilbud på flyttehjelp fra flere flyttebyråer

3 Fordeler ved å hente tilbud via oss

  • Spar tid, energi og penger
    Leverandører konkurrerer med hverandre om deg som kunde, og du slipper å lete på egenhånd
  • Få tilbud fra flere selskaper
    Jo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
  • Uforpliktende og gratis å hente tilbudene
    Du velger selv om du vil takke ja til et av tilbudene, eller avslå alle
Flyttebyrå

Sammenlign tilbud på flyttehjelp nå

Sammenlign tilbud på flytting fra flere selskaper med ett, enkelt skjema. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

  • Spar tid, energi og penger
    Leverandører konkurrerer med hverandre om deg som kunde, og du slipper å lete på egenhånd
  • Få tilbud fra flere selskaper
    Jo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
  • Uforpliktende og gratis å hente tilbudene
    Du velger selv om du vil takke ja til et av tilbudene, eller avslå alle

Finn beste tilbud på flyttehjelp

Trenger du flyttehjelp?

Hvordan skal flyttingen organiseres på best mulig måte? Skal du gjøre alt selv, eller er det bedre å ty til flyttehjelp? Med noen små grep og litt planlegging, kan flytting bli en lystbetont og effektiv prosess.

På denne siden kan du lese mer om ulike elementer ved flytting du bør være klar over, samt noen gode råd til hvordan du får en så smertefri flytteprosess som mulig.

Start med å skaffe deg oversikt tidlig

Et godt råd for en effektiv flytteprosess er å danne deg en oversikt, og planlegge alt som må gjøres i god tid før du flytter.

Noen spørsmål rundt flytteprosessen du kan stille deg selv:

  • Når må du være ute av huset?
  • Skal du gjennomføre husvask selv?
  • Hvem kan hjelpe deg med flyttingen?
  • Er det ekstra mye trafikk på veien som kan forsinke transporten av alle tingene dine?
  • Skal du benytte deg av profesjonell flyttehjelp?
  • Trenger du traller, sekker, esker, annet verktøy?
  • Skal du selge eller gi bort noe?

Skriv ned alt du må gjøre og alle spørsmål du har, så er du allerede godt i gang.

Du har antakeligvis flere ting enn du tror

En mystisk overraskelse hver gang, er hvor mye man faktisk eier. Når du begynner å tømme skuffer og skap, vil du antakeligvis bli overrasket over hvor fulle de faktisk er.

Flytting kan derfor være en perfekt anledning til å gi bort klær, sko, kjøkkenutstyr, tallerkener, puter, pynteting og andre gjenstander du ikke lengre har bruk for. Gi det bort til noen du vet setter pris på det, doner det til Fretex, eller selg det unna på nettet.

Legg ut en annonse på Facebook, finn.no eller på apper som letgo. Da vil få du solgt eller gitt bort det du ikke trenger på null komma niks.

Tips: systematisk pakking

Dersom du vurderer å benytte deg av flyttehjelp, kan det være en idé å kontakte et flyttebyrå allerede når du starter å pakke i esker. Flyttebyråer har ofte spesialesker de bruker og kan fortelle deg hvordan de anbefaler at du pakker ned tingene.

Om du skal benytte deg av flyttehjelp eller ei - det finnes noen generelle pakketips du uansett bør benytte deg av:

  • Fyll opp eskene slik at du utnytter all plass best mulig.
  • Ikke pakk eskene for tunge og teip dem godt igjen.
  • Diverse klær, for eksempel yttertøy, kan pakkes i gjennomsiktige søppelsekker. Pakk gjerne to poser utenpå hverandre, slik at de ikke sprekker. Og ikke legg sekkene sammen med faktisk søppel!
  • Husk å merke alle esker, både hva som er i og hvilket rom det skal plasseres i.
  • Pakk systematisk. Pakk det som hører sammen i en eske.
  • Pakk i prioritert rekkefølge. Merk de boksene som er viktigst og sørg for at de er lett tilgjengelige ved innflytning.
  • Vær forsiktig med gjenstander som er brannfarlige, etsende stoffer eller ting som lett kan knuses. Merk dette ekstra godt.

Viktige ting å huske på i en flytteprosess

Forsikringer

Det kan være greit å ta en titt på forsikringer i forbindelse med flytting. Pass på at innbo er forsikret fra det øyeblikket du overtar huset. Undersøk også om du har forsikringer som eventuelt dekker skader i forbindelse med flytting.

En utvidet innboforsikring dekker ofte tingene dine under transporten mellom de to boligene, så om du skal flytte uten hjelp fra et flyttebyrå - dobbeltsjekk hva innboforsikringen din dekker.

(ikke glem å tegne ny innboforsikring etter du har flyttet. Den gamle blir ikke automatisk med deg videre til din nye adresse. 

Dersom du benytter deg av flyttehjelp fra et flyttebyrå bør du sjekke at de har godsforsikring i orden. Skulle noe bli skadet på veien er det nemlig den, og ikke innboforsikringen din, som gjelder.

Skal du bruke et flyttebyrå kan det lønne seg å se om du trenger ytterligere forsikring utover godsforsikringen. Kanskje en verdisakforsikring også må på plass? Dette kan du lese mer om her.

Strøm, TV og bredbånd

Strøm, TV og bredbånd må avbestilles i god tid. Det kan være lurt å ta kontakt med strøm, internett og TV- leverandøren din med en gang du vet at du skal flytte, slik at du unngår overlapping på regningene.

Samtidig må du huske på å bestille strøm, TV og bredbånd til din nye bolig, slik at alt er på plass ved innflytning.

Pass også på at du har lest av strømmåleren for siste gang samt skrudd av strømmen når du reiser fra den gamle boligen din.

Adresseendring

Du må melde i fra om flytting til folkeregisteret senest 8 dager etter at du har flyttet. Det kan du gjøre her.

I tillegg bør du melde om adresseendring til posten. Det kan du gjøre her. Når du gir beskjed til om adresseendring til posten, så kan du få posten ettersendt gratis i to måneder fra flyttedatoen.

Det kan også være lurt å oppdatere alle firmaer og etater man får post fra, blant annet bank og forsikringsselskap samt alle abonnement (avis, ukeblad og lignende).

Kontakt inntakskontor for skole, barnehage, lege og tannlege

Dersom du har barn i barnehage eller skole, må inntakskontor for skole og barnehage kontaktes, slik at alt er klart for oppstart på nytt sted. Husk også å endre fastlege og tannlege, dersom det er aktuelt med bytting.

Flyttevask

Vasking er omstendelig og tidskrevende. Det er dessverre vanlig at kjøper og selger kommer i krangel i forbindelse med ufullstendig vasking. Det enkleste er å gjøre en fullstendig vask av boligen din når alt er flyttet ut. Ved utvask av boligen din, er det viktig å huske at du må :

  • vaske alle vegger, tak og gulv
  • vaske alle skuffer og skap, innvendig og utvendig
  • vaske dører, håndtak, vinduskarmer og lister
  • pusse vinduer
  • støvsuge tepper og eventuelt rense tepper dersom det er nødvendig
  • bone gulv dersom det er nødvending
  • foreta en grundig rengjøring av kjøkkenet, inkludert skrubb av alle hvitevarer, vifter (ikke glem innsiden av kjøkkenviften) og fliser
  • rengjøre bad, inkludert grundig skrubb av fliser og sanitært utstyr
  • vaske lysbrytere og stikkontakter

Tips: Noen flyttebyråer kan ha gode avtaler med vaskehjelp. Hør med dem om de har en slik avtale. Kanskje sparer du noen kroner her?

Profesjonell flyttehjelp? Hør med et flyttebyrå

Et flyttebyrå kan i mange tilfeller være verdt å vurdere om du trenger flyttehjelp - ja, de kan til og med hjelpe deg med gode pakkeråd før du begynner flytteprosessen.

Med et profesjonelt flyttebyrå vil du kunne spare mye tidkrevende arbeid og potensiell frustrasjon ved å få jobben gjort på en smidig og effektiv måte.

Et flyttebyrå kan hjelpe deg med det du måtte ha behov for, alt fra å kun flytte noen tunge gjenstander til full overtagelse av flytteprosessen.

De fleste flyttebyråer tilbyr som regel disse tjenestene:

  • Pakking og transport i forbindelse med flytting (for både private og bedrifter)
  • Mindre oppdrag, som flytting av store gjenstander (f.eks flytte piano, flytte safer osv)
  • Utleie av leiebil (med sjåfør om du ønsker det)
  • Kaste/kjøre bort avfall for deg
  • Varetransport for bedrifter
  • Godsforsikring
  • Gratis befaring ved flytting (for å sjekke hvor stor flyttejobben eventuelt vil bli)

I tillegg finnes det også flyttebyråer som i tillegg tilbyr tjenester av den mer spesialiserte sorten, slik som rydding av dødsbo.

Videre kan du lese mer detaljert om noen av tjenestene flyttebyråer gjerne tilbyr.

Pakking, flytting og transport

Et flyttebyrå hjelper deg med å bære alle gjenstander og esker ut av din gamle bolig, kjører det til ditt nye hjem og bærer det inn i ny bolig.

Dersom du ikke har tid eller ork til å pakke ned tingene dine, så kan du overlate pakkingen til flyttebyrået. Flyttebyrået planlegger og pakker ned eiendelene dine systematisk. Du kan benytte deg av flyttehjelp til å pakke hele eller deler av ditt innbo.

Dersom du skal pakke noe selv, bør du snakke med flyttebyrået og få tips til hvordan pakkingen bør gjøres for å unngå skader. Husk at dersom du feilpakker, så kan det forsinke flytteprosessen fra flyttebyrået og føre til en dyrere pris. Vær derfor nøye med å avtale dette på forhånd.

Flytting av tunge gjenstander

Et flyttebyrå kan hjelpe deg med å flytte tunge gjenstander, som for eksempel en safe eller et piano. Ofte er dette en tilleggstjeneste som flyttebyråene tilbyr. Du kan altså enten kun benytte deg av flytting av tunge gjenstander eller legge det til grunnpakken.

Det kan variere litt fra byrå og byrå, så det er derfor lurt å spørre om tunge gjenstander inngår i prisen og eventuelt hva som regnes som tunge gjenstander. Priser på flytting av tunge gjenstander kan variere basert på antall etasjer det må mange bæres og hvor mange kilometer det må transporteres.

Rydding og bortkjøring av avfall

Når en flytter, har man ofte behov for å kvitte seg med diverse avfall og gjenstander og for eksempel gamle møbler og hvitevarer. Rydding og bortkjøring av avfall er en jobb som flyttebyråer ofte kan påta seg og sørge for at avfallet blir resirkulert.

Flyttevask

Det finnes mange ulike firmaer som tilbyr flyttevask. Som regel tilbyr flyttebyråene flyttevask. Det kan være praktisk å velge samme firma til å utføre flere oppgaver for deg, inkludert flyttevasken.

En fordel med å sette bort flyttevasken til et profesjonelt firma, er at du fraskriver deg ansvaret dersom en eventuell kjøper er misfornøyd med vaskingen. Normalt sett har vaskefirmaer fornøydgaranti og vil kunne komme tilbake og vaske mer dersom jobben mot formodning skulle være ufullstendig. Undersøk om firmaet du velger har fornøydgaranti før du signerer en avtale og betaler.

Lagring og oppbevaring

Dersom du trenger oppbevaringsplass i flytteprosessen, så kan et flyttebyrå ofte tilby lagring i containere. Med lagring i containere gjennom et flyttebyrå vil du kunne få en sikker lagring av dine eiendeler. 

Dette er et godt alternativ dersom du skal pusse opp ditt nye hjem før du flytter inn. Et flyttefirma vil kunne hente deler eller hele ditt innbo, kjøre det til lagring, også kjøre det videre til din nye bolig når innflyttingen er klar.

Midlertidig oppbevaring

Kan du flytte alt direkte inn i ditt nye hjem eller har du behov for midlertidig oppbevaring? Forhør deg med venner og kjente om noen har et ledig rom du kan bruke til oppbevaring av ting, før du eventuelt leier et midlertidig oppbevaringsrom.

Priser kan variere her også, så igjen er det lurt å være tidlig ute. Dersom du benytter deg av flyttehjelp, så kan et flyttebyrå ofte tilby oppbevaringsplass ved behov i en flytteperiode.

Leie av ekstrautstyr

Et flyttefirma kan bistå med tilleggsutstyr som du kan ha bruk for. Noen flyttefirmaer tilbyr utleie av en flyttelift. Denne kan brukes til å komme opp på utsiden av bygninger og er især nyttig for deg som bor i en bygning uten heis. Ellers tilbyr flyttebyråer også ofte utleie av flyttebil eller tilhenger.

Dødsbo

I forbindelse med dødsbo er det hensiktsmessig å benytte flyttebyråer. Flyttebyråene kan gjøre hele eller deler av jobben, slik at man slipper å tenke på rydding, vasking og bortkjøring i en tøff periode.

Husk på dette ved valg av flyttebyrå

Hvis du ønsker å benytter deg av flyttehjelp, er det lurt å få gjøre litt forarbeid:

Avtal dette på forhånd:

  • Undersøk ulike firmaer og pakkepriser.
  • Fastsett pris på forhånd.
  • Avtal hvilke tjenester som flyttefirmaet skal utføre.
  • Avtal tidspunkt og tidsramme.
  • Undersøk om forsikring er inkludert.
  • Ta kontakt med flyttefirmaet og spør om hvordan du bør pakke ned eiendelene dine.

Praktiske tips i forbindelse med flyttingen:

  • Rydd unna gjenstander som pakkebyrået ikke skal ta med
  • Sett frem alt som skal være med på flyttingen, inkludert sykler og andre gjenstander som står bortgjemt i boder eller kjeller
  • Sørg for å ha gode lamper tilgjengelige slik at flytte - og vaskehjelpen slipper å jobbe i mørket

Etterpå:

  • Gjør en løpende evaluering på om du er fornøyd med tjenesten som er gjennomført og gi en tilbakemelding.
  • Sjekk at ingenting har blitt knust eller ødelagt i flytteprosessen.
  • Dersom flyttefirmaet har gjennomført flyttevask, bør du inspisere innsiden av skap, lister og kjøkkenviften, for å bekrefte at de har gjort en grundig jobb.
  • Dersom du er misfornøyd med noe, meld i fra med en gang.

Få tilbud på flyttehjelp

Så, trenger du flyttehjelp? Du har kanskje allerede prøvd å søke på "flyttehjelp Oslo" eller lignende i Google, og oppdaget at det er veldig mange flyttebyråer der ute. Legg til at du helst bør sjekke litt ekstra rundt tilbakemeldinger fra tidligere kunder osv også, og du kan potensielt ha en liten jobb foran deg.

Ønsker du å slippe å bruke mye tid og energi på alt dette, anbefaler vi at du bruker skjemaet på denne siden.

Da vil flyttebyråene selv ta kontakt med deg og gi deg sine beste tilbud. Du kan med andre sammenligne uforpliktende tilbud fra flere pålitelige flyttebyråer på en smertefri måte.

Å benytte skjemaene på våre sider er helt gratis og uforpliktende.

Sammenlign tilbud på flyttehjelp nå

Sammenlign tilbud på flytting fra flere selskaper med ett, enkelt skjema. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.
Vurder tjenesten vår
Vurder denne tjenesten ved å klikke på antall stjerner du synes vi fortjener.
Denne nettsiden bruker cookies for analyse- og markedsføringsformål.
Les mer