Forsikringer er en stor del av hverdagen. For å sikre seg og sin familie er det viktig at man finner de riktige forsikringene. Samtidig som man ikke betaler mer enn man må. Forsikring handler jo stort sett om at man skal få en trygg hverdag uten bekymringer. Når det kommer til pris bør du sjekke forsikringene dine minst 1 gang i året. Betaler du for mye vil ikke forsikringsselskapet gi deg beskjed. Tester fra Norsk familieøkonomi viser faktisk at de samme forsikringene har opptil 12.000 kroner i prisforskjell, hos de ulike selskapene.
Alt startet med bilforsikringen
Heidi fikk beskjed fra flere venner om at hun betalte alt for mye i bilforsikring. Hun valgte derfor å innhente tilbud gjennom en sammenligningstjeneste. Da så hun fort at det var en del penger å spare. Som mange andre hadde Heidi flere forsikringer. Etter gode erfaringer med bilforsikringen valgte hun å også å sjekke husforsikring, dyreforsikring og innbo med ekstra mobilforsikring. På denne måten sparte hun en god del i året.
Jeg tror jeg betaler 25.000 kroner nå. Mens før lå forsikringene på 35.000 kroner. Så det er 10.000 kroner i forskjell som er en betydelig sum.

Det gamle forsikringsselskapet til Heidi ringte henne faktisk tilbake for å spørre om hva slags tilbud hun hadde fått. Etter en stund fant de ut at de ikke kunne matche prisen. For Heidi var det prisen som var det viktigste, men når det kom til innboforsikringen var det dekningen som var utslagsgivende. Her var det mye bedre vilkår enn hva den gamle forsikringen hadde.
Hvordan få best forsikring?
Det er mange forskjellige forsikringer og selskaper å velge mellom. Noe som kan gjøre det ekstra vanskelig å finne den beste forsikringen. Med andre ord, den forsikringen som dekker dine behov. Hvis et uhell skulle skje er det viktig at man får den hjelpen man trenger. Uten forsikring kan de økonomiske konsekvenser bli store.
Når man skal finne den beste forsikringen er det viktig å ta noen forhåndsregler. Ikke sammenlign deg med alle andre. Den beste forsikringen for naboen er nødvendigvis ikke den best for deg. Mange tenker ofte kun på pris. Men det er også viktig at forsikringene dekker behovet vårt. I Heidi sitt tilfelle var hun på jakt etter billigere forsikring, med samme gode dekning. Som en bonus fikk hun faktisk bedre dekning enn hva hun hadde.
Det var jo å spare penger, men også samme gode dekning. Jeg fikk faktisk bedre dekning med lavere pris i det nye tilbudet.
.jpg)
Betaler du for mye?
En undersøkelse som er utført av Kantar TNS viser at av alle som byttet forsikring det siste året, har spart mellom 1.000 og 15.000 kroner. Med andre ord er det mye penger å spare for de fleste. Er du en trofast kunde som ikke sjekker forsikringene? Da er sannsynligheten stor for at du betaler for mye.
Er du forsikret dobbelt opp? Det er det mange nordmenn som er i dag. Gå gjennom forsikringene du har og se hva de dekker. Heidi fikk for eksempel med mobilforsikring i innboforsikringen, og trenger derfor ikke egen forsikring til telefonen.
Har du boligalarm eller gjennomført noen sikkerhetstiltak den siste tiden? Da bør du ta en runde med forsikringene dine. Medlemskap hos fagforening og samlerabatter er også faktorer som gir deg lavere forsikringspremie. Heidi hadde ingen medlemskap eller gjennomført noe sikkerhetstiltak, men sparte allikevel. Så det kan være lurt å sammenligne tilbud gjennom en anbudstjeneste, selv om du ikke har gjort noen forandringer den siste tiden.
Før Heidi benyttet seg av TjenesteTorget var hun lite prisbevisst når det kommer til forsikringer. Hun hadde kun hørt om andre som hadde gjort det og trodde derfor at det var mye jobb, før hun prøvde det selv.
Det var veldig enkelt når man får tilbud fra andre og blir ringt opp. Da slipper man å gjøre så mye av jobben selv.

Spar penger ved å bruke en anbudstjeneste
Forsikringer er noe de fleste synes er kjedelig. Men det er viktig å huske på at det er en av de viktigste investeringene vi gjør. Uten forsikringer kan konsekvensene bli store. Dette gjelder også forsikringer med dårlig dekning. Det er ikke vits å investere penger i en forsikring hvis den ikke dekker når et uhell skjer.
TjenesteTorget har derfor valgt å gjøre det enkelt. Med kun ett skjema får du tilbud fra flere forsikringsselskaper. På denne måten slipper du å bruke mye unødvendig tid på å finne de rette forsikringene. Samtidig vil forsikringsselskapene vite at de er i konkurranse, og er derfor villig til å strekke seg litt lenger når det kommer til pris.
Vi ønsker å hjelpe privatpersoner med å ta gode valg når det kommer til økonomi og forsikring. Derfor har vi valgt å dele Heidi sin historie når det kommer til forsikringer. Gjennom intervjuet under kan du se hvordan Heidi gikk frem for å få de beste forsikringene til lavest pris.
Hva du får se gjennom intervjuet med Heidi:
- Hvorfor valgte Heidi å innhente tilbud på forsikringer?
- Er dette noe som Heidi sjekker regelmessig?
- Hva var viktig for Heidi når hun brukte tjenesten
- Erfaringer med sammenligning av andre tjenester
- Oppfattelse av forsikringsselskap som hun byttet til
- Er alle forsikringene til Heidi samlet ett sted?
- Hvilke type forsikringer Heidi hadde
- Var det stor forskjell på vilkårene?
- Har Heidi hatt noe uhell?
- Forventninger etter Heidi fylte ut skjemaet
- Om Heidi har noen fordeler som gir henne billigere forsikring
- Var det noe som Heidi var usikker på
- Hvor mye betaler Heidi i dag mot hva hun betalte før.
- Hvilken oppfatning Heidi har av TjenesteTorget
- Kommer hun til å bruke tjenesten igjen?
TjenesteTorget: Du innhentet jo tilbud på forsikring, hvilke behov og hva slags typer forsikring var det du trengte?
Heidi: Det startet med at jeg fikk høre av andre at jeg hadde veldig dyr bilforsikring. Jeg har vel aldri vært noe særlig bevist på det med forsikringer og ulike priser. Jeg visste det var ulike priser, men tenkte ikke at det var så mye å spare.
TjenesteTorget: Hvordan fant du TjenesteTorget?
Heidi: Jeg Googlet beste forsikringer på bil, og sånn kom TjenesteTorget opp. Jeg kjente til Tjenestetorget før da jeg hadde brukte til frakt, altså å flytte. Men dette var en stund siden. Deretter la jeg inn informasjonen min. Det var veldig enkelt å legge inn det man trengte av forsikringer. Så jeg gjorde det også fikk jeg flere tilbud. Og som jeg så da, ble det veldig mye billigere enn hos forsikringsselskapet jeg hadde.
TjenesteTorget: Sjekker du forsikringer årlig, eller er det første gang?
Heidi: Nei, det var første gang. Litt trang økonomi, da jeg skal starte opp egen bedrift. Så da begynte jeg å tenke litt når det var flere tusenlapper å spare.
TjenesteTorget: Når du brukte tjenesten, hva var viktig for deg. Var det kun å spare penger eller var det å komme i kontakt med leverandører?
Det var jo å spare penger, men også det som var viktig var jo å få god dekning. Jeg fikk faktisk bedre dekning med lavere pris i det nye tilbudet.
TjenesteTorget: Hadde du hørt om TjenesteTorget før du brukte det for første gang?
Heidi: Ja, jeg hadde jo faktisk det. Men jeg tenkte ikke over at jeg kunne bruke det til å sjekke forsikringer. Så det kom opp når jeg Googlet etter forsikringer. Så var det veldig lett å legge inn informasjon og krysse av hva man ønsker tilbud på. Så fikk jeg flere tilbud innen kort tid.
TjenesteTorget: Har du prøvd å sammenligne andre ting som bredbånd, strøm eller annet?
Heidi: Nei, jeg har kun brukt det på forsikringer nå. Og nå har jeg brukt det for mange forsikringer. Så jeg endte opp med å bytte nesten alle forsikringer jeg hadde, fordi jeg sparte penger.
TjenesteTorget: Så det startet kun med bilforsikringen, også valgte du å innhente tilbud på flere forsikringer?
Ja, det startet med at jeg fikk beskjed om at jeg hadde dyr forsikring. Så tenkte jeg at jeg kunne jo sjekke hva det koster for å se om jeg fikk bedre bilforsikring med god dekning. Så da brukte jeg TjenesteTorget.
TjenesteTorget: Når det kommer til det dagligdagse, hvor opptatt er du av privatøkonomi?
Heidi:Jeg sjekker gjerne prisen på flere produkter hvis jeg skal kjøpe noe. Så jeg vil si at jeg er prisbevisst. I tillegg er jeg opptatt av miljø og gjenbruk. Samtidig som jeg liker å kose meg. Det er den balansen mellom fornuftig forbruk samtidig som man kan kose seg litt ekstra noen ganger innimellom.
TjenesteTorget: Tok det langt tid fra du fylte ut skjemaet til du ble kontaktet?
Heidi: Det gikk jo veldig fort når jeg fikk så mange tilbud om bedre forsikringer. For jeg la jo etter hvert ut flere da jeg så at det var penger å spare.
TjenesteTorget: Prøvde det gamle forsikringsselskapet å beholde deg?
Heidi: Når jeg skulle bytte så ringte det gamle forsikringsselskapet meg opp og spurte om hva jeg hadde fått tilbud på hos Frende. Deretter skulle de sjekke opp noe, også ringte de meg tilbake og fortalte at de ikke kunne matche prisen.
TjenesteTorget: Var du fornøyd med forrige forsikringsselskap, var det kun prisen du byttet for?
Heidi: Ja, det var kun prisen som avgjorde at jeg ville bytte.
TjenesteTorget: Hvilket forsikringsselskap var det du gikk for?
Heidi: Det ble Frende. Bilforsikringen har jeg byttet flere ganger.
TjenesteTorget: Har du alle forsikringene dine samlet ett sted?
Heidi: Nei de er spredt. Jeg har jo hørt at det er best å samle de. Men det har jeg ikke hatt tid til å sette meg inn i å gjøre egentlig. Fordi det var så mye penger å spare på å bytte de enkelte forsikringene. Så nå har jeg både Frende og Gjensidige forsikring.
TjenesteTorget: Hvilke typer forsikringer har du?
Heidi: Jeg har bilforsikring, dyreforsikring, innbo med ekstra mobilforsikring. Det er faktisk veldig bra dekning, da vi har mange elektroniske ting og mange som bor i huset. Husforsikring har vi i If.
TjenesteTorget: Var det stor forskjell på vilkårene?
Heidi: Ja, altså hos Gjensidige var det både bedre dekning og billigere.
TjenesteTorget: Hvor mye var det du sparte på å sjekke forsikringene dine?
Heidi: Jeg kom frem til at jeg har spart omtrent 10.000 kroner i året på å sjekke forsikringene våre. Bilforsikringen var den jeg sparte mest på. Generelt innbo pluss bedre dekning, dyreforsikringer, husforsikring sparte jeg litt på. Så det ble en god del å spare på å sjekke forsikringene mine.
TjenesteTorget: Har du hatt noe uhell?
Heidi: Ja, jeg mistet faktisk mobilen i bakken. Så nå har jeg en lånemobil som jeg ikke er så godt kjent med. Så nå er den gamle mobilen min sendt på reparasjon. Så det var veldig bra service. Så fikk vi også knust et vindu i fjor, når det var den stormen i Oslo. Så det gikk veldig greit med et skadeoppgjør.
TjenesteTorget: Når leverandørene ringte deg, fikk du god oppfølgning i forhold til tiltak du kan gjøre for å få en bedre pris?
Heidi: Jeg måtte ikke endre noe for å få bedre pris. Jeg fikk de samme forsikringene med bedre dekning til lavere pris.
TjenesteTorget: Hvilke forventninger hadde du etter at du fylte ut skjemaet?
Heidi: Jeg håpet jo på at det skulle bli rimeligere. Alle forsikringsselskapene som jeg valgte ringte meg opp, og dette gikk ganske fort etter at jeg hadde fylt ut skjemaet.
TjenesteTorget: Hva var det som skilte tilbudene mest, pris eller vilkår?
Heidi: Prisen var den største betydningen totalt sett. Men når det kom til innboforsikringer så var det nok dekningen. I og med at vi fikk mye bedre vilkår.
TjenesteTorget: Har du oppgradert huset eller har dere en alarm som gir deg bedre pris?
Heidi: Nei, det har vi ikke.
TjenesteTorget: Før du valgte forsikringsselskap var det noe du var usikker på som de kunne hjelpe deg med?
Heidi: Nei, det var de vanlige tingene. De som ringte var hyggelig og ville hjelpe meg. Når de først ringte gikk alt veldig fort. Stort sett gikk det jo på pris for min del, så lenge vilkår og dekning var like god. Jeg tenkte litt før jeg byttet om jeg skulle samlet alle forsikringene ett sted. Men det har jeg ikke orket å sette meg inn i.
TjenesteTorget: Du valgte ikke flere forsikringer enn du hadde planer om?
Heidi: Nei, det gjorde jeg ikke.
TjenesteTorget: Hvor mye er det du betaler for alle forsikringene dine i året?
Heidi: Jeg tror jeg betaler 25.000 nå. Mens før lå forsikringene på 35.000 kroner. Så det er 10.000 kroner i forskjell som er en betydelig sum.
Før dette har jeg vært lite prisbevisst når det kommer til forsikringer. Så jeg har ikke byttet forsikringer før nå. Bare hørt at andre gjør det og strømleverandør. Men jeg alltid tenkt at det er så mye jobb så jeg har ikke gjort det før nå.
TjenesteTorget: Synes du det var mye jobb?
Heidi: Nei, det var veldig enkelt. Når man får tilbud fra andre og blir ringt opp. Da slipper man å gjøre så mye av jobben selv.
TjenesteTorget: Var du medlem av noen organisasjon for å få billigere forsikring?
Heidi: Nei, det var jeg ikke.
TjenesteTorget: Etter du brukte TjenesteTorget, hva slags oppfatning sitter du igjen med?
Heidi: Jeg syntes tjeneste var veldig bra. Det gjør det veldig enkelt å innhente priser uten å bruke så mye tid på det. Det går fort å fylle ut ett skjema, også blir man kontaktet av flere forsikringsselskaper som man har valgt å få tilbud fra.
TjenesteTorget: Hos TjenesteTorget kan man sammenligne flere ting som bredbånd, varmepumpe og boligalarm. Er det noe du har vurdert å sammenligne tidligere?
Heidi: Nei, boligalarm syntes jeg ikke er så viktig. Men hvis jeg skulle installert en varmepumpe ville jeg nok brukt denne tjenesten ettersom jeg har så god erfaring etter jeg sjekket forsikringene. Da ville jeg nok brukt TjenesteTorget mer aktivt.
TjenesteTorget: Var det noe du savnet ved tjenesten?
Heidi: Nei, de var det ikke. Jeg var bare fornøyd.
TjenesteTorget: Tenker du at du kommer til å bruke TjenesteTorget igjen?
Heidi: Ja, det gjør jeg. Nå har jeg jo hatt positiv erfaring og det gikk jo veldig raskt og var veldig effektiv. Så det tok ikke masse tid. Så det totale inntrykket er at jeg ble veldig positivt overrasket og kommer derfor til å bruke tjenesten igjen.
TjenesteTorget: Har du anbefalt TjenesteTorget etter at du brukte tjenesten?
Heidi: Ja, det har jeg gjort. Så fornøyd var jeg. Jeg er vel ikke en sånn person som har anbefalt sånne tjenester som går på å spare penger før. Men det var virkelig litt å spare.
Få flere tilbud uforpliktende og gratis
-
Beskriv ditt behovVed hjelp av et enkelt skjema forteller du kort hva du er ute etter
-
Få tilbud fra flere selskaperJo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
-
Velg det beste tilbudetVelg deretter løsningen som passer deg best, til en lavest mulig pris