Det å anskaffe seg en boligalarm er virkelig en investering i din families sikkerhet på mange måter. En ting er at den kan varsle innbrudd, men den kan også varsle vannskader og brann om det oppstår.
De forskjellige boligalarmene har alle forskjellig tilbehør og muligheter. Og hvert enkelt selskap oppdaterer jevnlig sine produkter slik at de kan følge med og utvikle seg i tråd med markedet og kundenes ønsker. Line skulle egentlig bare ha en brannalarm. Men fordi hun brukte en sammenligningstjeneste fikk hun ekstra god hjelp og mulighet til å velge mellom flere alarmpakker.
Man er jo ikke klar over hva som finnes på markedet. Så det er greit at noen hjelper til slik at man lettere finner frem i all virvaret.

Husdyr og oppussing er ingen hinder
Det kan ofte være litt vanskelig å vite hva som fungerer og ikke med en boligalarm. Har du barn eller hunder kan du fort tenke at det ikke er mulig. Line hadde 2 hunder, noe som gjorde henne usikker. I tillegg skulle de pusse opp huset. Men det var ikke noe problem. Man sier ifra før man får alarmen, om at man har hunder i huset. Da setter de på en funksjon som gjør at det er lov med bevegelser. I tillegg kan man sette alarmen på oppussingsmodus når man starter prosjektene sine. Da vil ikke alarmen bli utløst.

Hvorfor investere i boligalarm?
For mange kan boligalarm virke som sløsing av penger. Men det de fleste ikke tenker over, er at med en boligalarm kan man få mange muligheter. Du kan koble til brannvarslere, skallsikring og få full kontroll over hvem som kommer og går til enhver tid. Man får rett og slett kontroll over hjemmet, samtidig som man sikrer familien sin.
For Line startet det med at de skulle ha nye brannvarslere. Noe som gikk inn i den samme pakken for boligalarm. Brannvarslerene er seriekoblet og går derfor direkte til sentralen hvis noe piper. Videre valgte de å gå for Yale Doorman, da de hadde vært litt slappe med å låse døren.
Hverdagen har blitt mye enklere. I tillegg kan sønnen vår komme seg inn med kun en kode når han begynner på skolen.

Bruk en anbudstjeneste – spar tid og penger
TjenesteTorget har et ønske og mål om hjelpe privatpersoner med å sammenligne produkter og tjenester, slik at man enklere kan ta smarte valg.
Vi har derfor valgt å intervjue flere av våre brukere for å høre om hvordan deres opplevelse var, på både godt og vondt. Vårt mål er å lage en brukervennlig tjeneste som skal hjelpe privatpersoner med å komme i kontakt med leverandører og sammenligne tilbud. Slik at de får de beste produktene og tjeneste - til en best mulig pris.
Gjennom tiden fremover skal vi publisere våre brukeres historier. Slik at du kan lese mer om deres opplevelse med vår tjeneste. Kanskje du får noen gode tips og råd til hvordan man bør gå frem for å få mest verdi ut av tjenesten.
Hva du får vite gjennom intervjuet med Line:
- Hvorfor Line skaffet seg boligalarm?
- Hvilke type alarmsystem Line valgte
- Hvordan smartsystemer fungerer
- Spesielle spørsmål og behov for boligalarm
- Hvorfor Line valgte å bruke en prissammenligningstjeneste
- Hvor mange leverandører kontaktet Line
- Kjente hun til TjenesteTorget fra før av?
- Hva var det viktigste ved å bruke en slik tjeneste
- Hva forventningene var etter skjemaet var sendt
- Hvor mange leverandører ringte, og hvor lang tid det tok.
- Spørsmål før Line valgte mellom selskapene
- Prisforskjellen mellom alarmselskapene
- Hvordan alarmsystemet fungerer
- Hvordan Yale Doorman fungerer
- Hvor lenge Line måtte vente på montering
- Oppfølging fra selskapet
- Får man billigere forsikring når man har boligalarm?
- Fordeler og ulemper ved tjenesten
TjenesteTorget: Hvorfor skaffet du deg boligalarm i førsteomgang?
Line: Det startet med at vi skulle ha nye brannvarslere, det går jo inn i den samme pakka for boligalarmen. Det er seriekoblet brannvarslere som går direkte til sentralen hvis noe piper.
TjenesteTorget: Så det startet med en brannalarm og utviklet seg videre til bolgalarm?
Line: Ja, det startet egentlig der også ble det bare en bonus med at vi kunne sikre huset når vi ikke er hjemme. Hvis vi drar på ferie og det begynner å ule går det rett til en sentral.
TjenesteTorget: Er dette et smartsystem, har dere en app eller noe kontroll gjennom mobilen?
Line: Ja, vi ha en app hvor man kan styre alarmen fra mobilen. Hvis jeg er på ferie, på jobb eller et annet sted kan jeg ta bilde og se på kamera hva som skjer her hjemme.
TjenesteTorget: Før dere skulle få boligalarm, hadde dere noen spørsmål til eventuelle behov dere hadde?
Line: Ja, vi har to småhunder. Da fikk vi beskjed om at de har en ekstra pakke tilpasset for familier med hunder. Da sier man i fra før man får alarmen om at man har hunder i huset. Da setter de på en funksjon som gjør at det er lov med bevegelser, hvis bevegelsen er under 20 kg eller noe sånt.
Det var noe av dette som var kriteriet. Montøren sa at om du har en hund på over 40 kg var det vanskelig med denne funksjonen. For da blir det menneske størrelse. Det var også en begrensning på at man kun kunne ha 2 hunder og ikke 3
TjenesteTorget: Har du brukt andre anbudstjenester enn tjenestetorget for å innhente tilbud og for å sammenligne tjenester og produkter?
Line: Ja, jeg har sjekket strømavtaler før, også sjekker jeg prisjakt på forskjellige produkter jeg trenger.
TjenesteTorget: Hva er hovedårsaken til at du bruker en prissammenligningstjeneste?
Line: Det er som oftest for å få et godt tilbud, gjerne det rimeligste også. Men også slik som jeg gjorde med boligalarmene. Man er jo ikke klar over hva som finnes på markedet. Så det er greit at noen hjelper deg, slik at man lettere finner frem i all virrvarret.
TjenesteTorget: Er du opptatt av personlig økonomi og hva gjør du for å spare penger i hverdagen?
Line: Ja, jeg er egentlig veldig opptatt av det. Jeg er veldig bevisst på matsvinn. Jeg liker å gjenbruke maten slik at jeg ikke kaster noe. Vi passer også på å redusere plastforbruk slik som plastposer på matbutikken. Fyller bensin på de dagene som er billig. Vi er generelt bevisste på priser.
TjenesteTorget: Hvordan var det du fant TjenesteTorget?
Line: Det var en ren tilfeldighet. Jeg søkte på boligalarm på Google, også dukket dem opp som en av de høyeste treffene. Da skjønte jeg at dette var en sammenligningsside. Så jeg fylte inn informasjonen om meg selv og boligen. Så gikk det bare en dag før de begynte å ringe til meg, fra de forskjellige alarmaktørene.
TjenesteTorget: Hvor mange var det som ringte?
Line: Det var to. Verisure og Sector alarm.
TjenesteTorget: Kjente du til TjenesteTorget fra før av?
Line: Nei, jeg gjorde ikke det. Det var bare en tilfeldighet at jeg kom inn på siden til TjenesteTorget.
TjenesteTorget: Kjenner du noen som har brukt TjenesteTorget?
Line: Nei, jeg har vel kanskje ikke snakket så mye om det senere.
TjenesteTorget: Når du bruker denne type tjeneste, hva er det viktigste for deg?
Line: Det å bruke minst mulig tid på det og spare penger, samtidig som man føler at man har fått ett godt tilbud. Når det kommer til det å gå inn på selve Tjenestetorget syntes jeg det var fint at det er en veldig oversiktlig nettside og at det er enkelt å komme frem til slutten på det man skal svare på.
TjenesteTorget: Hva slags forventninger hadde du etter at du fylte inn skjemaet?
Line: Da ventet jeg på at telefonen skulle ringe. Og at dem skulle ta kontakt og si hva de hadde å tilby. Det gjorde de også, begge to alarmselskapene.
TjenesteTorget: Hvor lang tid tok det før de kontaktet deg?
Line: De ringte allerede neste dag, begge selskapene. Så det gikk veldig radig.
TjenesteTorget: Før du valgte mellom de to selskapene, var det noe du var usikker på som du følte at de kunne hjelpe deg med?
Line: Ja, jeg hadde jo litt spørsmål. Blant annet at vi skulle pusse opp gangen og bytte utgangsdør. Da spurte jeg om det var unødvendig å sette opp en alarm nå, før vi har fått gjort det. Da sa de at det ikke var noe problem, det er det bare å gjøre.
Inne på appen kan du nemlig stille den kodeenheten, da kan du for eksempel sette den på oppussingsmodus. Da kan man ta alarmen ned fra veggen uten at det er noe problem. Hvis jeg ellers hadde tatt den ned fra veggen, uten å gjøre dette ville det ha startet å ule. Alarmen hadde regnet dette som hærverk. Da ville nok alarmselskapet ha trodd at det var noen uvelkommen som hadde tatt seg inn i boligen.
Jeg fant fort ut av dette og innstillingen med at man kan ha hunder. Det at man kan ha boligalarm når man har hunder var jeg veldig usikker på, men jeg fikk raskt svar på at det gikk fint an.
TjenesteTorget: Du fikk tilbud fra både Sector og Verisure, hva var prisforskjellen?
Line: På installasjon og produktene var det ganske lik pris. Men den månedlige avgiften som er den vi betaler for å ha alarmen videre, den er nok litt høyere på Verisure enn Sector.
Måten Verisure solgte produktene deres inn på gjorde at jeg heller ville ha dem. Pluss at de hadde Yale Doorman med kodelås. Noe som jeg ønsket å ha siden vi har barn som skulle trenge å ha en nøkkel etter hvert, mens nå trenger han kun å få koden.
TjenesteTorget: Hvor mye må du betale for boligalarm?
Line: Jeg måtte betale 4999 for alarm, sensorer, brannvarslere, kontakter osv. Kodelås til døra kostet 3999. Installeringen er inkludert og månedsprisen er på 499.
TjenesteTorget: Så det som var mest avgjørende for deg var hvilke produkter de forskjellige selskapene hadde?
Line: Ja, det var egentlig det. Så synes jeg de fra Verisure var mer imøtekommende. Begge aktørene kom på befaring og guidet meg i hvilke ting som jeg burde ha i huset her. Da var det egentlig dem jeg syntes var koseligst rett og slett og de jeg hadde best «connection» med. De kom med gode løsninger som jeg følte var rett for vår bolig.
TjenesteTorget: Du valgte å gå for Yale Doorman og skallsikring, hvordan fungerer det?
Line: Vi har en alarm som går på bevegelse i hele huset. Den setter man på når man drar på jobb eller ferie. Altså når ingen er huset, annet enn hunder. Når vi er hjemme kan man sette på skallsikring. Da går alarmen kun på dører og vinduer.
TjenesteTorget: Føler du deg tryggere etter du fikk boligalarm?
Line: Ja, jeg jeg gjør det altså. Det var ikke noe dumt valg. Og dessuten før vi fikk alarm og den kodelåsen så var vi litt sånn slappe på å låse dører når vi dro fra huset. Det ble litt sånn å nei nå vet vi ikke hvor nøkkelen er, nå bare lar jeg det stå åpent liksom.
Da var det jo bare hundene som var her igjen, men fortsatt var det jo verdier i tver, dater og det som er. Pluss hundene da, det er jo store verdier der også. Det å dra i fra huset uten å låse er jo litt risikabelt. Så det var jo litt derfor vi hadde spesielt lyst på denne kodelåsen. Det gjør hverdagen litt enklere.
TjenesteTorget: Hvordan fungerer Yale Doorman med tanke på dette?
Line: Når jeg lukker igjen døren kan jeg sette på en innstilling slik at det blir en smekklås. Da trenger jeg ikke bekymre meg for at den ikke blir låst. Men det har jeg ikke på grunn av små barn, da det passer seg litt dårlig. Men det er absolutt en mulighet.
Nå bruker jeg den som en vanlig lås. Men hvis jeg er borte kan jeg sjekke på mobilen at døren er låst. Jeg kan også låse den igjennom mobilen. I tillegg er det slik at om vi får håndverkere på besøk og man ikke trenger å være hjemme selv, kan jeg åpne opp døren fra jobben. Da kan jeg rett og slett si at «ja nå er døren åpen, dere kan bare gå inn». Når de er ferdig og drar kan jeg låse den igjen.
I tillegg leste jeg, da jeg få slike kundebrev fra Verisure om at du kan få beskjed om når barnet ditt kommer hjem fra skolen. Den sender deg en SMS på at nå er det noen som har gått inn døren. Dette er jo noe som er helt supert om man har barn i skolealder.
TjenesteTorget: Har du fått brukt appen siden dere ofte glemte å låse døren?
Line: Etter vi fikk alarmen og kodelåsen glemmer vi faktisk aldri å låse døren. Nå går det veldig radig. Skulle vi glemt det kan vi gå inn på appen å låse den fra jobb.
Vi har også en kontakt som vi kan koble til. Så hvis vi har kaffetrakteren i den kontakten eller lader til mobiltelefon. Som man ofte glemmer å dra ut, kan man gå inn på appen og bare koble den fra strømmen.
TjenesteTorget: Hvor lang tid tok det før du fikk hjelp til montering etter du hadde valgt selskap?
Line: Det gikk veldig raskt. De var her vel samme uke som jeg fikk telefonen. Så kom de på befaring og sjekket ut hva jeg trengte. Så sa jeg at jeg trenger over helge for å tenke på det. De var her på en fredag. Så ringte jeg dem på mandag og takket ja til tilbudet jeg fikk.
Da sa de egentlig når passer det for deg at vi kommer? Vi er klare allerede i morgen for å installere det. Så det gikk overraskende fort. Men jeg vente vel til torsdagen før jeg installerte det på grunn av vi hadde andre planer. Men de kunne møte opp veldig raskt.
TjenesteTorget: Var systemet oppe å gikk allerede fra de monterte det?
Line: Ja, da tok det vel 1 time etter at de monterte sensorer på dører og vinduer, og satt opp alle brannvarslerne. Både i kjelleren, 1 etasje og 2 etasje. Det var 3 stykker som var her for å montere det. Så det gikk jo veldig fort. Det skulle egentlig være 2, men det var en som var på opplæring.
Det var de samme som var her på befaring som kom og monterte opp alarmene. Så man føler jo at man begynner å kjenne dem litt. Vi hadde samme kontaktperson hele tiden, noe som gjør det ganske enkelt å forholde seg til. Han sa jo det han selgeren også, at hvis det er ett eller annet som går tomt for batteri eller hva det skulle være så bare ringer dere meg. Så kommer jeg å ordner det.
TjenesteTorget: Med andre ord, så fikk dere ganske god oppfølgning?
Line: Ja absolutt. Det var jo også litt derfor vi valgte som vi gjorde. Vi følte at vi fikk veldig god service og ble ivaretatt som kunder.
TjenesteTorget: Når var det dere fikk boligalarm?
Line: Det var vel i slutten av februar 2019. Så vi har ikke hatt den så lenge, men så langt er jeg fornøyd.
Etter de monterte det og dro herifra må jeg innrømme at jeg var litt redd. Så jeg spurte om det ofte blir feilmargin i begynnelsen. Han hadde ikke noen eksempler, så det var visst ikke noe som skjedde. Og det har faktisk ikke skjedd heller.
TjenesteTorget: Hvis det skulle oppstå en falsk alarm, hvordan fungerer det?
Line: Da kommer de opp i alarmen i løpet av få sekunder og snakker til oss. Hvis alarmen går og ingen er hjemme, men de ser at det er noen her som ikke skal være her og alarmen fortsetter å gå. Da rykker de jo ut. Men først spør de om hvordan det står til i hjemmet. Da sier man at alt er greit eller at alt er ikke greit.
TjenesteTorget: Kameraet som du har her, er det noe de bruker for å se etter brann eller andre ting?
Dem varslerne er jo koblet opp til systemet deres. De har i tillegg temperatur sensor på seg. Så jeg tror egentlig det går til sentralen om det blir sånne skyhøye temperaturer. Da tar de kontakt med brannvesenet for oss.
TjenesteTorget: Hva hadde dere før dere fikk det nye alarmsystemet?
Da hadde vi kun vanlige brannvarslere med batteri. De var ikke seriekoblet eller knyttet til noen sentral. Da var det kun for oss. De alarmene vi har nå begynner derimot å ule litt først. Deretter begynner de å snakke. Selgeren sa at det er forsket på at barn våkner enklere av den snakkestemmen som sier alarm, alarm, alarm enn ule lyd. For det kan sikkert gå i ett med drømmer og slikt hvis det er uling.
TjenesteTorget: Har hverdagen blitt lettere etter dere fikk boligalarm?
Line: Ja, man slipper å tenker på at døren er ulåst, som er en av de beste fordelene. Nøkler havner som regel nede i en veske og blir borte. Det gjør det litt lettere å bare ha denne koden.
TjenesteTorget: Har du sjekket forsikringene dine etter du fikk boligalarm?
Line: Nei, det har jeg ikke. Men de fra alarmselskapet sa faktisk i fra at jeg må sjekke det opp, fordi man får billigere forsikringer. Det her jeg ikke fått gjort enda, men jeg skal gjøre det så fort jeg får tid. Det er nok lurt for det er litt å tjene på å melde ifra om at vi har fått boligalarm.
TjenesteTorget: Etter du brukte Tjenestetorget, hva slags oppfatning har du av Tjenesten?
Line: Jeg synes det virker veldig bra. Det var som jeg sa i stad veldig lett å forholde seg til, altså det man må fylle ut for å motta henvendelser. I ettertid har jeg vært inne og tittet flere ganger for å se om det er andre ting jeg kan sammenligne priser på, for å spare penger. Som forsikringer.
TjenesteTorget: Har du noen fordeler og ulemper om tjenesten når du for eksempel skulle sammenligne priser på boligalarm?
Line: Nei, egentlig ikke noe jeg kommer på. Kanskje nettsiden var litt enkel? At man kunne gjort noe med den. Man kan fort tenke at det ikke er brukt noen særlig penger på siden.
Tjenestetorget: Som vi har snakket om tidligere kan man sammenligne flere tjenester på Tjenestetorget som forsikring, bredbånd og så videre. Har du sammenlignet noen av disse kategoriene gjennom en anbudstjeneste for å få bedre priser?
Line: Nei, Varmepumpe ordnet jeg på egenhånd ved å Google meg frem til en leverandør. TV og internett kommer som regel på døra. Det eneste jeg kan komme på er strøm. Det er har jeg sammenlignet gjennom en annen tjeneste for å finne billige strømpriser.
TjenesteTorget: Etter du har brukt TjenesteTorget til å sammenligne priser, har du tenkt til å bruke tjenesten til å sammenligne flere ting?
Line: Jeg tenker vel at forsikringer er hovedfokuset, og det jeg må titte på fremover. Så da gjennomfører jeg samme prosessen som jeg har gjort med boligalarm.
TjenesteTorget: Kommer du til å bruke TjenesteTorget igjen?
Line: Ja, det tror jeg absolutt. Jeg hadde gode erfaringer med tjenesten, da det var enkelt og kjapt å innhente tilbud på boligalarm. Selv om det var en ren tilfeldighet at det dukket opp da jeg trykket inn på Google. Men det er jo ofte slik det starter.
TjenesteTorget: Kommer du til å anbefale tjenesten til andre, ettersom du har brukt den selv og er fornøyd?
Line: Ja, hvis noen er på utkikk etter en god deal og trenger å sammenligne flere aktører er det helt ypperlig.
Få flere tilbud uforpliktende og gratis
-
Beskriv ditt behovVed hjelp av et enkelt skjema forteller du kort hva du er ute etter
-
Få tilbud fra flere selskaperJo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
-
Velg det beste tilbudetVelg deretter løsningen som passer deg best, til en lavest mulig pris