Hvilken megler du bruker kan ha stort utfall for boligsalget. Med mange meglere på markedet er det også stor konkurranse om oppdragene. Det betyr enda flere valg, noe som gjør det vanskeligere å velge riktig megler.
Morten har solgt 2 leiligheter tidligere, men valgte likevel en eiendomsmegler på det tredje boligsalget. Han visste med andre ord hva et boligsalg innebar. Samtidig hadde han erfaring med hva som var viktig for han, når det kom til kvaliteter hos en megler.
Som mange andre vurderte også Morten om han skulle selge leiligheten sin selv.
Jeg tenkte litt på å selge selv, men det slo jeg raskt fra meg. På grunn av at jeg var i den skolesituasjonen jeg var i. Da hadde jeg ikke kapasitet til å sette meg inn i alt det.
Dermed var det eneste han trengte hjelp til å komme i kontakt med flere lokale meglere. Slik at han slapp å bruke unødvendig mye tid på denne delen.
Slik gikk Morten frem
Morten sin leilighet lå på Bjerke i Oslo, en by med beinhard konkurranse blant meglerne. Det gjorde det ekstra gunstig å bruke en sammenligningstjeneste.
Han startet derfor med å fylle ut skjemaet til TjenesteTorget. På denne måten sparte han tid på å kontakte hver og en. I skjemaet kunne han selv velge hvem som skulle kontakte han og komme med tilbud. Etter å ha fylt ut skjemaet ringte meglerne. Deretter avtalte han befaring med dem.

Befaring og rådgivning kan øke verdien på boligen
Når du skal selge boligen, gjelder det å få gode råd om hva som bør gjøres for at boligen skal bli enda mer attraktiv. Slik at du kan sitte igjen med mest mulig for salget. Begynn allerede når meglerne er på befaring. Da vil du få et enda bedre inntrykk av hver og en, og hvor engasjerte de er.
Morten nølte ikke med å forhøre seg med meglerne og fikk flere gode svar om hva han kunne gjøre for å øke boligverdien. Ofte er det de små tingene du kan få mye tilbake for. Det var enkle grep som å male kjøkkenet og andre småting. I tillegg ville megleren at han skulle pusse opp soverommet. Det var ikke så fint da det hadde barnetapet og lignende.
Dette var en større jobb som tok mer tid enn hva Morten hadde, da han satt mitt i eksamenstiden. Han fortalte dette til meglerne og fikk beskjed om at det ikke var noe krise.
Jeg tenkte at kjøperen kunne gjøre det selv, for jeg ville nok ikke tjent så mye på å pusse det opp
Etter befaringen kom meglerne med tilbud. Her var det stor forskjell på pakkene. Noen ga tilbud med lite innhold til en høy pris. Disse ble luket vekk med en gang.

Sjekk omtaler fra tidligere boligsalg
En ting er førsteinntrykket og hva meglerne sier, noe annet er de faktiske resultatene og deres oppdrag.
Før Morten måtte ta de siste avgjørelsene, gjorde han noe lurt. Nemlig research av hver enkelt megler. Da kunne ha se andre sine opplevelser og erfaringer. I tillegg sjekket han både facebook og et register som viste boligene som eiendomsmeglerne har solgt. I tillegg så han på type bolig. For selv om meglerne er flinke til å selge eneboliger, betyr ikke det at de er flinke til å selge leiligheter. I tillegg følte Morten at det hadde en del å si om hvordan megleren er som person.
Den siste avgjørelsen
Etter Morten hadde sammenlignet og luket vekk etter informasjon og tilbud, var det kun to meglere som stod igjen. Da valgte han å bruke inntrykket av de to forskjellige for å ta et valg.
Til slutt stod det mellom to stykker. Da gikk det rett og slett på personlighet
Hvorfor vurdere personlighet?
Kjemien mellom deg og megleren kan være viktig for et boligsalg. Det er viktig at dere kommer godt overens for å få en god salgsprosess og bra resultater.
I tillegg kan det være verdt å tenke på at det inntrykket du får av megleren er det samme inntrykket som budgiverne vil få. En imøtekommende megler som svarer godt på spørsmålene boligkjøperne har, er derfor avgjørende. Ikke minst, oppfølgingen av de som har vært på visning.
Pris på eiendomsmegler og pakker
Pris var en viktig faktor for Morten, og den varierte stort mellom meglerne. De fleste av dem hadde ferdige pakker så han prøvde ikke å forhandle på prisen.
I pakken til megleren som Morten valgte var nesten alt inkludert, til og med fotograf. Takstmann måtte han betale for selv. Den totale summen han måtte betale for å selge leiligheten kom på rundt 100.000 kroner.

Kjøpe eller selge bolig først?
Morten og kona kjøpte faktisk ett rekkehus før de solgte det de hadde. De så ikke problemet med å få solgt ett rekkehus i Moss og en 2 roms leilighet i Oslo.
Allikevel møtte de på utfordringer. Det var vanskeligere å få solgt i Oslo enn hva de hadde trodd. Problemet viste seg å være selveierleilighet. Dette var mye vanskeligere å selge en andelsleiligheter. Årsaken til dette var dokumentavgiften, og at man ikke får lån på denne lenger etter nyere regler.
Når jeg kjøpte tenkte jeg ikke over den, jeg solgte jo med profitt fra den forrige leiligheten
Morten hadde forståelse for at leiligheten ble mindre attraktiv da. Leiligheten lå jo ute for 3.320.000. Noe som gjør at kjøpesummen blir betraktelig høyere dersom man plusser på 2,5% dokumentavgift. Det er jo faktisk snakk om 83.000 kroner ekstra.
Hvordan gikk det egentlig med salget?
Salget endte opp bra med tanke på utfordringene med dokumentavgiftene. Han fikk til og med litt mer enn hva prisantydningen var.

Skal du selge boligen din?
Da kan det være lurt å lage en liste over hva som er viktig for deg når du skal velge en eiendomsmegler. Deretter kan du bruke en anbudstjeneste for å innhente tilbud.
Når meglerne kommer på befaring kan du enkelt krysse av listen din. Da vil prosessen bli mye lettere. Samtidig kan du kan slappe av med god samvittighet og vite at du har funnet den beste megleren for deg og din bolig.
Dette får du vite gjennom intervjuet med Morten:
- Kort om Morten
- Kjøpte han før han solgte?
- Var det vanskelig å få solgt leiligheten?
- Tok han kontakt med meglere selv?
- Ringte alle meglerne som han hadde valgt?
- Befaring og inntrykk
- Hvorfor Morten valgte de ulike meglerne
- Hva slags råd Moren fikk med tanke på økt boligverdi
- Hva var viktig for Morten når han valgte megler
- Selve prosessen og valget
TjenesteTorget: Kan du fortelle litt kort om deg selv?
Morten: Jeg er 37 år og har nylig flyttet hit til Borre. Eller nylig og nylig, det er nesten ett år siden. Nøyaktig ett år i dag faktisk. Siden vi signerte kontrakt her. Jeg flyttet fra Oslo, etter jeg da traff min nåværende kone. Da hadde vi litt flaks med hvor vi bodde og boligkjøp.
TjenesteTorget: Er en av dere fra området?
Morten: Nei, kona kommer fra Moss og jeg er fra Oslo. Når jeg begynte å jobbe i Bane Nor fikk jeg stasjonering på en opplæringsstasjon i Sarpsborg. Så da bodde jeg hos hun i 14 dager også hjemme i 14 dager. Så vi fikk øve på å bo sammen.
TjenesteTorget: Kjøpe dere før dere solgte?
Morten: Ja, det gjorde vi faktisk. Vi hadde to leiligheter som vi skulle selge. Ett rekkehus på Moss og en 2 roms leilighet i Oslo. Så vi regnet med at det skulle gå ganske greit.
TjenesteTorget: Var det vanskelig å få solgt?
Morten: Det viste seg faktisk at det var vanskeligere enn vi hadde trodd. Det var en periode i Oslo hvor veldig mye ble solgt. Vært fall 2 roms leiligheter. Det var jo som varmt hvetebrød en periode. Det ble jo solgt til lav sko for masse penger. Så jeg tenkte at dette ble ikke noe stress.
Problemet som jeg ikke tenkte på viste seg å være selveierleiligheter er vanskeligere å selge en andelsleiligheter. For da er det dokumentavgift og den får du ikke lån på. Det sluttet banken med. Så når jeg kjøpte tenkte ikke jeg over den. Jeg solgte jo med profitt fra den forrige leiligheten.
Så da satt jeg der og tenkte at dette er vanskeligere enn jeg trodde. Megleren hadde heller ikke tenkt på det. Så det hadde ikke vist seg i markedet tidligere, at det var et problem. Men dette handler litt om at banken 1.januar 2018 så tror jeg at de strammet inn ganske bra på akkurat dette.
TjenesteTorget: Det har vel en stor påvirkning, da dokumentavgiften er på 2,5% av kjøpesummen?
Morten: Ja stemmer, så det blir jo ganske mye når kjøpesummen var 3.320.000 tror jeg.
TjenesteTorget: Lå den ute for den prisen?
Morten: Jeg mener den lå ute for 3.290.000
TjenesteTorget: Så du fikk omtrent det du ville ha?
Morten: Ja, fikk litte grann mer.
TjenesteTorget: Hvor opptatt er du av personlig økonomi?
Morten: Ja det har jeg blitt. Jeg prøver å tenke litt langsiktig når jeg er på butikken. Som å kjøpe inn middag for en litt lengere periode. Så det ikke blir alle disse småkjøpene. Så ser jeg også veldig mye på kg pris. Altså hva den egentlig prisen er og ikke hva en pakke koster. Det kan jo faktisk lønne seg å kjøpe 2 av de små leverposteiboksene enn 1 stor. Å føle med litt på prisene er generelt noe jeg tenker på. Ellers ha godt system på å betale regninger og fast sparing.
TjenesteTorget: Før du brukte tjenestetorget, hadde du brukt noen andre sammenligningstjenester?
Morten: Ja, jeg hadde brukt mitt anbud for eksempel. Også TjenesteTorget fant jeg reklame via Facebook. Da fant jeg ut at dette er jo kjempe enkelt. Og da i forhold til mitt anbud var det mye lettere når du skulle selge en bolig. Det var mye mindre detaljer å legge inne, det var nesten bare kontakt meg og ferdig.
Det eneste som var litt synd var at jeg kun kunne velge 5 forskjellige meglerselskaper. Og i Oslo for eksempel er dette veldig lite. Der er det jo mange meglere å velge mellom.
TjenesteTorget: Tok du kontakt med flere meglere selv?
Morten: Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg fikk de jeg trengte egentlig fra TjenesteTorget. Så da ble det så mange telefoner og tilbud at jeg ikke trengte å tenke mer på det.
TjenesteTorget: Ringte alle sammen?
Morten: Alle ringte, og han jeg valgte kunne ikke komme den uka. For jeg samlet alle sammen den uken for å bli ferdig med det. Han kunne ikke fordi han hadde fått influensa eller noe. Så satt jeg og grubla på disse tilbudene. Megleren tenkte først at løpet var kjørt for han. Men så ringte han meg og spurte «er det for sent, eller kan jeg komme med tilbud?». Da sa jeg at jeg ikke har bestemt meg og at det bare var å komme med tilbud. Det var også han jeg valgte, det siste tilbudet jeg fikk.
TjenesteTorget: Hva var viktigst for deg når du valgte megler?
Morten: Personlighet, kjemien og prisen. Prisen var også veldig viktig, den burde ikke være for drøy. Så måtte jeg se litt hva jeg får i forhold til hva det koster. Det var enkelte som hadde veldig lite innhold og høy pris. De valgte jeg bort med en gang.
Til slutt stod det mellom to stykker. Da gikk det rett og slett på personlighet.
TjenesteTorget: Har du brukt en eiendomsmegler før?
Morten: Jada, jeg har solgt 2 leiligheter før den jeg solgte sist.
TjenesteTorget: Du tok ikke kontakt med noen av de tidligere meglerne dine?
Morten: Nei, den ene var jo i Drammen, så det var jo uaktuelt. Den andre var ett mer bytte. Det var en megler som var mellomleddet mellom leiligheten jeg hadde og leiligheten jeg ville ha. Hun som jeg kjøpte hos var den siste leiligheten som jeg solgte. Hun jeg kjøpte hos der ville ha en leilighet som var tilsvarende min. Ikke bare tilsvarende, hun ville ha min. Hun ville ha i det borettslaget, blokken og etasjen.
Videre ville jeg ha en moderne 2-roms leilighet. Som ikke var for liten men også var rimelig i pris, i tillegg en lav husleie. Da sa megleren at dette var veldig rart for hun hadde pratet med meg i forrige uke, som er på utkikk etter akkurat dette her. Og som har en sånn leilighet.
TjenesteTorget: Så da byttet dere leilighet, og en fikk kanskje et mellomlegg?
Morten: Ja, jeg fikk litt mellomlegg på prisen.
TjenesteTorget: Etter du hadde hatt meglerne på befaring, endret du inntrykk av noen av dem?
Morten: Ja, altså det var jo den kjemien. På telefonene lærer du ikke så mye. Og via TjenesteTorget får du jo gjerne ikke noen eposter. De ringer deg bare. Først ringer de, deretter sender de mail og avtaler tid. Så på telefon tenkte jeg at jeg ikke gidder å lage med noen inntrykk. De kan jo høres kjempe hyggelig ut på telefon, men være skikkelig ufine ellers. Det vet man jo faktisk ikke. Så jeg ventet bare til jeg møtte dem.
TjenesteTorget: Når du valgte ut ifra det skjemaet sa du at du synes at det var dumt at du ikke fikk velge flere. Hvorfor valgte du de du akkurat valgte.
Morten: Det var de som jeg kjente til best, altså merkene. Dette var jo en leilighet som fint kunne være en pendlerleilighet. Da er det jo greit å nå litt utenfor Oslo. Så her tenkte jeg at det var greit å få litt ekstra push.
TjenesteTorget: Var det noen av meglerne som ga deg noen råd til hvordan du kunne øke boligverdien før du solgte?
Morten: Ja det var det, gjøre litt enkle grep på kjøkkenet. Male litt og sånt. Ville helst at jeg skulle pusse opp soverommet. Dette så ikke ut, det var barnetapet og ja diverse ting. Det var egentlig bare å rive tapeten av. Men den satt så godt at det ikke gikk så lett. Det løsnet kun litt fliker her og der.
Så jeg puset det ikke opp da jeg var midt i skolegang og holdt på å utdanne meg innen Bane Nor. Så jeg hadde mer enn nok med det da det var midt i eksamenstidene. Så jeg hadde rett og slett ikke mulighet eller kapasitet til det. I tillegg pendlet jeg jo 14 dager til Moss. Når jeg kom hjem var det skole og sitte hjemme og studere på kvelden.
Jeg sa til megleren at jeg har ikke tid til å pusse opp soverommet. Da fikk jeg beskjed om at det var ingen krise. Vi hadde malt gangen og kjøkkenet. For det så slitent ut. Så tenkte jeg at kjøperen kunne jo gjøre det selv, for jeg ville nok ikke tjent så mye på å pusse det opp.
TjenesteTorget: Når du fikk tilbudene, prøvde du å forhandle på prisen?
Morten: Nei, jeg gjorde ikke det. De hadde faste pakker med ferdigpriser stort sett.
TjenesteTorget: Husker du hvor mye du betalte?
Morten: Litt over 100.000 kroner mener jeg.
TjenesteTorget: Var det inkludert takstmann og fotograf?
Morten: Det var ikke inkludert takstmann, for han betalte jeg selv. Men det var inkludert fotograf.
Selve flyttingen gikk jo greit siden det var så liten leilighet. Også var det jo bare ett år siden jeg flyttet sist så jeg hadde flere uåpnede pappesker i boden.
TjenesteTorget: Etter du fikk tilbudene, søkte du opp referanser fra andre?
Morten: Ja, jeg sjekket forskjellige. Jeg googlet navnene for å se hva som kom opp. Jeg sjekket også facebooken for man kan lære utrolig mye derfra. Så sjekket hvor mange boliger de hadde solgt. Her fant jeg et register på nett. Da jeg stod mellom de siste meglerne gikk jeg gjennom å sa hvor mange boliger de hadde solgt og hva de hadde gått for. Jeg så også på type bolig. For selv om de er flinke på å selge eneboliger betyr ikke det at de er flinke til å selge leiligheter. I tillegg tror jeg det har en del å si om hvordan megleren er.
Jeg merket at når vi kjøpte her var vi borti en del meglere. Det var da spesielt en her i Horten som skilte seg ut. Han solgte mye eneboliger, men han var eller jeg hadde ikke sansen for han. Han brydde seg ikke virket det ikke som.
TjenesteTorget: Vurderte du å selge boligen selv?
Morten: Jeg tenkte litt på det og slo det raskt fra meg. På grunn av at jeg var i den skolesituasjonen jeg var i. Da hadde jeg ikke kapasitet til å sette meg inn i alt det.
TjenesteTorget: Er det noe du kunne tenkt deg å gjøre dersom du hadde tid?
Morten: Kan kanskje være like greit å prøve selv. Men da må man huske å leie inn fotograf og takstmann. For det er det ikke alle som gjør har jeg lagt merke til.
Når vi kikket etter bolig før vi flyttet hit, så vi at det var mange som verken hadde fotograf eller takstmann. Vi fant ikke noe takstrapport og tenkte at dette var vi ikke interessert i. Bildene har også en god del å si.
Bildene for min gamle leilighet ble jeg veldig fornøyd med.
TjenesteTorget: Etter du brukte TjenesteTorget hva slags oppfatning sitter du igjen med etter tjenesten?
Morten: Vet du hva, jeg var veldig godt fornøyd. Fordi det var kjempe enkelt å bruke. Jeg fikk jo akkurat den tjenesten jeg ba om. Så fra TjenesteTorget sin side så leverte de akkurat det de skulle.
TjenesteTorget: Det var ikke noe du savnet ved tjenesten?
Morten: Det var vel egentlig kun det å ha muligheten til å velge litt flere meglere. Det er vel egentlig det eneste jeg savnet litt.
TjenesteTorget: Har du brukt tjenesten etterpå?
Morten: Nei, det har jeg ikke hatt behov for enda.
TjenesteTorget: Visste du at vi har flere kategorier å velge mellom, alt fra varmepumpe, forsikring til strøm. Er strøm noe du har sjekket før på andre sider?
Morten: Ja, strøm har jeg sjekket. Etter vi flyttet hit var strømregningene litt dyre. Da fant vi ut at hun megleren som hadde solgt her hadde bare sendt inn et skjema og krysset av på noe for meglerne må sende inn strømskjemaet. Så vi fikk bare ett eller annet og det de hadde gitt oss var hyttestrømabonnement. Dette er jo noe av det dyreste du kan ha. Så jeg byttet. Og havnet på Fjordkraft.
TjenesteTorget: Har du anbefalt TjenesteTorget til noen?
Morten: Det har liksom ikke vært så mange å anbefale tjeneste til egentlig. Det er ikke så mange som skal selge, egentlig bare kjøpe.
Jo forresten når jeg tenker over det så anbefalte jeg det til kona når hun skulle selge i Moss. Jeg sa at hun måtte gå inn på Tjenestetorget også gjøre det samme som jeg gjorde så blir du oppringt. Da slipper du å gjøre noe selv.
Få flere tilbud uforpliktende og gratis
-
Beskriv ditt behovVed hjelp av et enkelt skjema forteller du kort hva du er ute etter
-
Få tilbud fra flere selskaperJo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
-
Velg det beste tilbudetVelg deretter løsningen som passer deg best, til en lavest mulig pris