cmyk_SB1_SMN_verti_bw_pos
Helt uforpliktende og kostnadsfritt for deg

Eiendomsmegler 1 

Er en eiendomsmeglerkjede som er en del av Sparebanken 1 Gruppen. Eiendomsmeglervirksomheten er i en allianse som består av 11 selskaper. 

I dag er de Norges største eiendomsmeglerkjede målt i antall boliger som er solgt.

Det ble etablert i 1996 sammen med Sparebank 1 Gruppen. Et større antall lokale sparebanker sammen og dannet en bankallianse med intensjon om å få et sterkt merkevarenavn tilsvarende de nasjonale bankene som Nordea og DNB. 

Det var flere av sparebankene som allerede hadde en eiendomsmeglervirksomhet. Resultatet av alliansen ble et av Norges sterkeste merkenavn som ble opprettet.

Boligsalg - Steg for Steg

Steg 1 - Verdivurdering

Prosessen begynner stort sett med at du bestiller en verdivurdering for boligen din, etter å ha kontaktet ditt lokale meglerkontor. Deretter kommer megleren på besøk for å gjøre en vurdering av boligen. Her tas det hensyn til boligens tilstand, størrelse og beliggenhet, i tillegg til priser i nærområdet.

Har du dokumenter og informasjon om boligen er det enklere for megler å sette en markedsriktig pris raskt. Husk å finn det frem, og ha det klart til eiendomsmegleren kommer på besøk. 

Megler foreslår deretter en salgsstrategi, markedsplan og fremdriftsplan for salget. 

Steg 2 - Rapport om boligens tilstand

En takstmann kommer på besøk for å sjekke hvilken tilstand boligen er i. Som selger har du opplysningsplikt, og det er visse regler for hvilke opplysninger du må gi potensielle kjøpere. 

Det er viktig at disse medfører riktighet, og da er det greit å vite at du har en takstmann som kan sakene sine. 

Steg 3 -  Markedsføring av boligen

Eiendomsmegler 1 har lansert et nytt produkt som har fått navnet Effekt. Dette er et digitalt annonseringsverktøy som hjelper deg å treffe riktig målgruppe når du skal selge boligen din. 

Verktøyet er et samarbeid mellom FINN.no. 

Med Effekt treffer du flere relevant personer med annonseringen av boligen. Dette legger et godt grunnlag for flere kjøpere på visning, og dermed en høyere pris!

Steg 4 - Visningen

Før visningen bør du vaske, rydde og fikse små skavanker i boligen din. Hver eneste lille ting du gjør for å stille boligen i et bedre lys, kan være med på å gi deg en bedre pris. 

Det er unødvendig å la bagateller ruinere et ellers godt inntrykk. Fiks dryppende kraner, dører som knirker og toalettet som suser. Mens du først er i gang, kan det være lurt å skifte døde lyspærer, og feste løse ledninger og lister.

Steg 5 - Budrunden 

Det eneste du trenger å gjøre her er å være tilgjengelig på telefon. Megleren din følger opp bud og budgivere, og holder alle oppdaterte på budet som er ledende. 

Steg 6 - Kontraktsmøte

Du, megler og kjøper møtes møtes for å signere kontrakten. Her avtales detaljene rundt oppgjør og overtakelse. 

Steg 7 - Det siste lille papirarbeidet

TIl slutt er det bare det formelle som gjenstår, som å innfri heftelser, tunglyse og utbetale/motta kjøpesummen. Megleren fra Eiendomsmegler 1 fikser alt dette, sånn at du kan lene deg tilbake og slappe av! 

Når alt er i orden får du tilsendt en oversikt over oppgjøret. 

Fritidsbolig og Næringseiendom

Skal du kjøpe eller selge Fritidsbolig eller næringseiendom? Eiendomsmegler 1 har lang fartstid med salg av bolig, fritidseiendom og næringseiendom. Du får en megler som kjenner til markedet og har god kjennskap til lokalområdet. 

Få hjelp av en megler til salget - Sammenlign priser på meglertjenester. 

Budskjema og overtakelsesprotokoll

Ifølge nye regler fra 1.1.2014 skal alle bud, aksept og avslag leveres skriftlig. Sparebank 1 tilbyr elektroniske løsninger for budgivning på aboligprospekter. 

Du kan også sende budskjema til megler med MMS, faks eller e-post. 

Tips: Om du skal kjøpe bolig - unngå å vis finansieringsbeviset til megler. Du kan i stedet be megleren ringe banken for bekreftelse på finansiering. Det er en ulempe for deg at megler vet hvor mye du har å gå på.

Du kan klage på alle skader og småfeil, og kreve at disse skal rettes uten noen ekstra kostnader for deg.

I overtakelsesprotokollen bekrefter selger og kjøper at de har gått gjennom boligen, og om kjøper har kommentarer om vask, rydding og andre forhold.

Av og til er kjøper misfornøyd med for eksempel vaskingen. Da kan selger og kjøper bli enige om kompensasjon for slett vasking. Dette blir da skrevet inn i overtakelsesprotokollen. Eiendomsmegleren regner ut kompensasjonen ved oppgjøret.

Sjekkliste før overtakelse:

  • Overflater: Se etter skader i fliser, malte flater, glass og parkett. Husk å sjekk taket og alle dører. 
  • Lister: Det skal ikke være sprekker i hjørner eller overganger til vegger og dører.
  • Skap: Skapene skal være festet til veggen. Knotter og dørhåndtak skal sitte godt fast. Dørene skal enkelt la seg åpne og lukke.
  • Fuging: Fugene skal være pene og hele. Sjekk baderom, kjøkken og andre steder det er fliser. Sjekk at det er silikon i alle hjørner og mot andre flater, for eksempel kjøkkenbenker.
  • Stikkontakter: Kontaktene skal stå rett (og samme vei i samme rom). Sjekk at du har fått like mange stikkontakter som det er avtalt.
  • Dører og vinduer: Skal la seg åpne og lukke uten treghet og knirk.
  • Lys: Lamper og lys skal fungere. 
  • Vann og WC: Sjekk at vannkraner og WC fungerer som de skal. 
  • Vifte: Komfyren, varmepumpe eller klimaanlegg. Sjekk alt  virker som det skal, og at støynivået er normalt. 
  • Gulv og vegger: Ta med vater og sjekk at vegger er i lodd og at gulv er i vater.
  • Kjøkken: Åpne og lukk alle skuffer og skap for å sjekke at knottene sitter fast, og at alt kan åpnes og lukkes som det skal.
  • Bad: Skru på dusjen og test at hellingen på gulvet er slik at vannet renner unna

Hvorfor velge Eiendomsmegler fra Eiendomsmegler 1

Merkenavn, kundegrunnlag og størrelsen er de viktigste faktorene som trekker selgere og kjøpere til Eiendomsmegler 1. I stillingsannonsene legges det stor vekt på goder som arbeidsverktøy og inntjeningsmuligheter.

De vil alltid være klar for å hjelpe deg med:

  • Verdivurdering av boligen du eier i dag
  • Rådgiver for deg som ser etter ny bolig
  • Tips og råd til hvordan du kan oppnå best salgspris på boligen din
  • Uforpliktende tilbud på boligsalget
  • Eller bare generell boligsnakk

Kundeservice og kontaktinformasjon 

Lurer du på noe kan du ta kontakt med kundeservice på telefon 38 11 98 70 eller gå inn på deres hjemmeside under spørsmål og svar. 

Kontakt:

Telefon: 38 11 98 70

Få hjelp fra dyktige meglere som kjenner nabolaget ditt

Motta tilbud fra inntil 5 eiendomsmeglere, og velg rett megler til rett pris.
Denne nettsiden bruker cookies for analyse- og markedsføringsformål.
Les mer