Utsatt for identitetstyveri? Dette gjør du
Det finnes noen tyverier som er verre enn andre. Du har kanskje hørt historier om noen som er blitt utsatt for ID-tyveri, eller kanskje har du har blitt utsatt for det selv? Identitetstyveri rammer stadig flere, og er et økende problem i Norge. Hva skal du gjøre hvis du blir utsatt for identitetstyveri, eller ønsker å forebygge at noen misbruker din identitet? Vi gir deg de viktigste punktene.

INNHOLDSFORTEGNELSE
Hva er ID-tyveri?
Hva er identitetstyveri? I et ID-tyveri, eller identitetstyveri gir noen seg ut for å være en annen. Gjerningspersonen skaffer seg, besitter, benytter, overfører eller fremstår som rette innehaver av personopplysningene til en person, slik at de kan begå økonomisk svindel, bedrageri eller annen kriminalitet.
Identitetstyveri kan for eksempel være å stjele betalingsinformasjonen på bankkortet ditt, kjøpe varer i ditt navn, registrere et telefonabonnement, åpne en bankkonto eller søke om kredittkort eller lån ved å bruke en annen identitet enn sin egen.
ID-tyven kan endre postadressen din for en periode, slik at det som bestilles fra ditt kort blir sendt til gjerningspersonens adresse. I verste fall kan ID-tyveri medføre et stort økonomisk tap.
Hvordan forebygge og oppdage ID-tyveri - hva gjør jeg?
Er du flink til å verne om dine personopplysninger? Personopplysninger er alle opplysninger som kan knyttes til deg som enkeltperson. Under har vi listet opp noen forebyggende tiltak for å oppdage og forebygge et ID-tyveri.
Oppdage et ID-tyveri
Det viktigste steget for å kunne klare å oppdage at du er blitt utsatt for et identitetstyveri, er å selv erkjenne at identiteten din kan bli stjålet og misbrukt. Jo tidligere du oppdager at noen misbruker din identitet, jo større muligheter har du for å begrense skaden. Følgende bør du være obs på:
- Hvis du mottar regninger på varer du ikke har bestilt
- Hvis du oppdager ukjente transaksjoner eller kjøp på kredittkortregningen din
- Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme som du ikke har etterspurt
- Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt
- Du blir kontaktet på telefon eller brev angående kjøp du ikke kjenner til
- Du mottar gjenpartsbrev eller kredittsjekk uten at du har kjøpt noe som krever dette
- Du mottar post du ikke forstår hvorfor du får, for eksempel en faktura eller en hentemelding for noe du ikke har bestilt
- Det foregår transaksjoner på kontoen din du ikke kjenner til. Vær spesielt oppmerksom hvis dette er knyttet til kredittkortet ditt.
Forebygge et ID-tyveri
Den beste måten å forebygge et ID-tyveri på, er å verne om personopplysningene dine. Dette kan du gjøre for å forebygge:
- Ikke oppgi personlig informasjon til ukjente på telefon eller over Internett
- Vær bevisst på hvor du legger igjen personopplysningene dine
- Vurder sikkerheten til passord du bruker, og bruk ulike passord
- Riv i stykker eller makuler dokumenter som inneholder personopplysninger, særlig PIN-koder og passord
- Unngå å oppbevare informasjon som kan gi tilgang til beskyttelsesverdig informasjon, slik som PIN-koder eller kodebrikke til nettbank i lommeboken eller vesken din
- Tenk deg om før du trykker deg inn på digitale lenker i en e-post, spesielt hvis du blir bedt om å oppgi personlig informasjon via e-post
- Bruk brannmurer, virusprogram, etc. på din private datamaskin
- Sett lås på den fysiske postkassen din - en postkasse kan være det første stedet kriminelle leter for å finne informasjon om deg
- Du kan reservere deg mot at noen endrer postadressen din på internett. Kontakt Postens kundeservice, eller les mer på www.posten.no
Har du blitt utsatt for ID-tyveri?
Om du allerede har blitt utsatt for identitetstyveri, er det først og fremst viktig å begrense skadene. Her følger noen punkter på hvordan du bør gå frem om du har blitt utsatt for et ID-tyveri:
- Anmeld alltid alle ID-tyveri til politiet, og ta med dokumentasjon til politiet
- Kontakt byråer som gjør kredittsjekk, og be dem sperre kredittvurdering av deg
- Ta kontakt med banken og kredittkortselskapet, og be dem sjekke omfanget av tyveriet
- Steng alle kontoer som har blitt utsatt for misbruk
- Blir opplysninger om deg misbrukt på nett? Du kan få råd av tjenesten slettmeg.no
Forsikring mot ID-tyveri
Flere forsikringselskap tilbyr forsikring mot identitetstyveri, der du får dekket økonomiske utgifter, samt tilgang til telefonassistanse knyttet til ID-tyveri. Det kommer litt an på hvilket forsikringsselskap du bruker, og hvilke tjenester de tilbyr.
Er du usikker på om forsikringsselskapet du bruker dekker ID-tyveri? Sammenlign tilbud hos oss! Vi har laget et skjema du kan fylle ut. Her får du muligheten til å innhente flere tilbud fra ulike forsikringsselskap, skreddersydd til dine behov.