Hva koster det å lade elbil?
Stadig flere velger å kjøpe elbil for miljøets - og lommebokas skyld. I tillegg til at elbilen er utslippsfri, er den også langt mer energieffektiv enn konvensjonelle biler. Det kan lønne seg å velge elektrisk! Men hvor mye sparer du egentlig, og hvor mye koster det å lade elbil på ladeboks i garasjen, kontra hurtiglader?

INNHOLDSFORTEGNELSE
Lade elbil hjemme - pris
Hvor mye koster det å lade elbil hjemme? Det er to måter å lade elbilen på hjemme - med vanlig stikkontakt, eller med hjemmeladeboks. Ladebokser er spesielt laget for elbiler, derfor er dette det mest gunstige alternativet.
Hjemmeladeboks
Markedet for ladebokser blir stadig større, og prisene varierer. Du kan få kjøpt hjemmeladebokser som koster ca. 13.000 kroner (inkludert installasjon) og oppover. Her er ikke nødvendigvis det dyreste alternativet alltid det beste. Hvilken ladeboks du bør velge, avhenger i stor grad av ditt behov, og om du ønsker en "smart" eller "enkel" ladeboks.
Der den enkle ladeboksen ikke har noen ekstra funksjoner, har den smarte ladeboksen effektstyring og tidsstyring. Prisforskjellene mellom smart og enkel ladeboks er ofte minimale, og det kan derfor lønne seg å gå for en smart ladeboks.
Ladekostnad elbil
Hva det koster med hjemmelading avhenger av hvilken strømleverandør du har, samt hvilken type elbil du kjører. En grunnregel er imidlertid en pris for strøm, nettleie og avgifter på 1 krone per kWh du lader opp et batteri.
Pris på lading av elbil hjemme, får du ved å gange bilens batterikapasitet med 1 krone. En elbil som har en batterikapasitet på 35,8 kWh, koster derfor rundt 35,80 kroner å fullade når batteriet er tomt. Det er for øvrig viktig å merke seg at man ikke får fulladet bilen til oppgitt batterikapasitet kWh, men rett under. Prisen vil derfor bli noe lavere.
Årlig kostnad
Ettersom de ulike modellene har ulik batterikapasitet, vil årsprisen på lading variere. Hvis vi imidlertid antar at du kjører 10 000 km i året, vil strømforbruket være på rundt 2000 kWh. Ut i fra anslått strømpris på 1 krone per kWh inkludert nettleie, vil det altså koste rundt 2000 kroner årlig å lade elbilens batteri hjemme. Dersom du har mulighet til å lade bilen blant annet på jobb, vil dette redusere kostnaden.
Du har rett til å opprette ladestasjon for å lade i borettslaget eller sameiet der du bor. Fordeling av utgifter bestemmes av borettslaget og sameiet. Der noen elbiler betaler flatt beløp, betaler andre for faktisk forbruk.
I sameie eller borettslag der det ikke finnes garasjeanlegg, tilbys det ofte parkeringsplasser med ladepunkter. Disse er fritt tilgjengelig for beboere. Da betaler elbileiere for perioden de lader.
Elbil - strømforbruk
Hvor mange kWh bruker en elbil? Elbilens strømforbruk avhenger av flere faktorer; hvor mye og hvor langt du kjører, bilens størrelse, samt hvilken årstid det er. Elbilen bruker for eksempel mer strøm på vinteren, enn om sommeren, og rekkevidden blir kortere når det er kaldt ute. Lave temperaturer krever mer energi til varmeanlegget, og spiser derfor av batterikapasitet.
De fleste bileiere er kjent med at oppgitt forbruk (NEDC), kontra bilens faktiske forbruk spriker ganske mye. I gjennomsnitt kan vi si at elbilen har et strømforbruk på mellom 1 og 2,5 kWh per mil, og derfor en kostnad på maksimalt 2,50 kWh per mil (2,50 kroner). Til sammenligning koster én mil med bensinbil ca. 8-10 kroner.
Hurtiglading - pris
Ladestasjon, elbil. Når du er på langtur og ikke har tilgang på hjemmelader, kan du svinge innom elbilens bensinstasjon, hurtiglader elbil. Dette gir raskere effekt enn når du lader hjemme. Ladeapplikasjoner gjør det enkelt å finne tilgjengelige ladestasjoner på veien. Hurtiglading defineres som ladeeffekt fra 50 til 150 kWh, og lynlading fra 150 kWh.
Tabell:
Operatør | Lynlading | Hurtiglading | Normallading |
Fortum Charge & Drive | 2 kr per minutt + 2,50 kr per kWh | 3,10 kr per min | 1 kr per min |
Grønn kontakt | 1,25 kr per minutt + 2,90 kr per kWh | 1,25 kr per minutt + 2,90 kr per kWh | 0,10 kr per minutt + 2,50 kr per kWh |
BKK | 1,25 kr per minutt + 2,90 kr per kWh | 1,25 kr per minutt + 2,90 kr per kWh | 0,10 kr per minutt + 2,50 kr per kWh |
Lyse | 1,25 kr per minutt + 2,90 kr per kWh | 1,25 kr per minutt + 2,90 kr per kWh | 0,10 kr per minutt + 2,50 kr per kWh |
Tesla | 1,70 kr per kWh | 1,70 kr per kWh | |
Ionity | 8,40 kr per kWh | ||
Circke K | 4,99 kr per kWh | 4,99 kr per kWh | |
Kople | 1,25 kr per minutt + 2,90 kr per kWh | 1 kr per minutt + 2,90 kr per kWh | 0,10 kr per minutt + 2,50 kr per kWh |
Supercharge | 1,25 kr per minutt + 2,90 kr per kWh | 1,25 kr per minutt + 2,90 kr per kWh | 0,10 kr per minutt + 2,90 kr per kWh |
E.ON | 5,75 kr per kWh | 4,95 kr per kWh | 2,75 kr per kWh |
Å hurtiglade feil kan bli dyrt. Ladeeffekt varierer avhengig av blant annet modell, strømnivå og temperatur på batteriet. Når du hurtiglader bilen kan du lade batteriet opp til 80 prosent. Dette tar cirka 20-40 minutter, og prismodellene avhenger av hvilken operatør du tar i bruk (fra 1,25 kroner per minutt til 4,25 kroner). De ulike prismodellene for lading av elbil kan basere seg på pris per kilowattime (mengden energi du får), pris per minutt, eller en kombinasjon av disse.
Hvis elbilen lader på lav effekt, kan strømprisen bli veldig dyr. Det vil for eksempel koste 18,60 per kWh med Fortum hurtiglader eller 10,40 hos Grønn kontakt hvis du lader med kun 10 kW ladeeffekt. Altså 10-18 ganger prisen for hjemmelading! Et tips er derfor å stoppe hurtigladingen når ladeeffekten begynner å synke. I tillegg til å spare tid og penger, bidrar du til mindre ladekø.