Mobilabonnement
4 min lesetid
Sist oppdatert: 26 september 2024

Hvordan fjerne operatørlås på mobilen?

Selv om det var mer vanlig før i tiden, bruker noen leverandører fremdeles operatørlås. Hva er operatørlås og hvordan fjerner du det dersom du skal bytte mobiloperatør?
Sammenlign mobilabonnement

Få tilbud fra flere mobiloperatører samtidig, helt gratis og uforpliktende

Tjenesten er uforpliktende og gratis.

Hva er en operatørlås?

En telefon som er operatørlåst kan kun brukes med en spesifikk operatør. Dette kan være tilfellet når du kjøper en telefon fra din operatør, eller når du kjøper en rabattert telefon sammen med et abonnement.

En operatørlåst mobiltelefon fungerer ikke med SIM-kort fra andre operatører. Du vil typisk få en feilmelding som sier noe i duren "SIM-kortet er ugyldig"

En operatørlås varer typisk i 12 måneder, men sperren vil ikke fjernes automatisk når denne tiden er utløpt. Det betyr at du må låse den opp manuelt om du bytter mobilabonnement hos en ny operatør.

Ønsker du å låse opp telefonen før det har gått 12 måneder må du vanligvis betale et gebyr til mobiloperatøren for å gjøre dette.

Slik fjerner du operatørlås på telefonen

Ta kontakt med kundeservice hos mobiloperatøren som solgte deg telefonen. De gir deg en kode du skriver inn for å fjerne operatørlåsen. Noen operatører har selvbetjente løsninger for dette på sine nettsider.

Hvorfor brukes operatørlås av noen mobiloperatører?

Grunnen til at utvalgte operatører benytter seg av en slik lås, er for å sikre seg kunder til sin kundebase.

Ved å være låst til en spesiell leverandør i et år, er det større sannsynlighet for at de beholder deg som kunde i lang tid. Hvert fall lenger enn hvis man sto fritt til å velge leverandør selv fra start.

Dette kan være en vinn/vinn-situasjon for både forbrukeren og leverandøren. Som kunde får man telefonen til en redusert pris, og et mobilabonnement må man ha uansett. Selv om man ikke kan velge fritt blant leverandører, kan man velge akkurat det abonnementet man ønsker.

Selskapet får flere kunder som de ønsker å beholde over lang tid. Derfor gir de denne reduserte prisen mot en garanti om at du ikke bytter leverandør på et år.

Få billig mobilabonnement
Få tilbud fra fra flere leverandører - Sammenlign og velg det billigste abonnementet

Hvordan finne ut om du har operatørlås

Når du har kjøpt en mobil fra en butikk eller kanskje brukt av noen andre, kan du sjekke om den er låst. Det gjøres enkelt ved å forsøke å sette inn et SIM-kort fra en annen leverandør enn der du har abonnement.

Hvis mobilen fungerer som normalt, og du kun må skrive inn vanlig PUK- eller PIN-kode er det ingen lås på abonnementet. Da kan du selv velge hvilken operatør du ønsker å bruke.

 Derimot kan det dukke opp en feilmelding om at SIM-kortet ikke støttes, eller at telefonen er låst til et spesifikt selskap. Da har du med all sannsynlighet en telefon med operatørlås.

Hva slags melding som kommer opp på skjermen varierer med ulike typer mobil og merker, men er typisk en av disse:

  • «SIM-kort ikke godkjent»
  • «Telefon begrenset»
  • «SIM ugyldig»
  • «SIM-kort avvist»
  • «Angi begrensningskode»
  • «Sett inn riktig SIM-kort»

Kode for å låse opp

Hvis den låste tiden enten har utløpt, eller du ønsker å bryte ut av avtalen, trenger du en kode for å fjerne operatørlåsen.

Koden får du ved å kontakte operatøren din. Ved å oppgi informasjon om deg eller mobilen, finner de riktig kode og gir den til deg. Så kan du skrive inn denne koden på telefonen for å gjøre den kompatibel med andre SIM-kort.

Må selv spørre om koden

Du får ikke nødvendigvis koden automatisk når tiden med operatørlås har gått. Som oftest må du selv følge med på tiden og kontakte selskapet, slik at du kan få denne koden når avtalen er ute på dato.

Som regel får du kun denne koden utdelt ved slutten på avtaletiden, men det er også mulig å avslutte avtalen før denne tiden har gått. Da må man ofte betale et gebyr på noen hundre kroner for å avbryte avtalen.

Sammenlign mobilabonnement
Få tilbud fra flere mobiloperatører samtidig, helt gratis og uforpliktende

Thomas Leypoldt Marthinsen
Thomas Leypoldt Marthinsen
Hei, og takk for at du leser. Har du brukt tjenesten vår og fått en bedre økonomisk hverdag etterpå? Da vil vi gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en e-post om dine erfaringer og eventuelle innspill du måtte ha.

Få flere tilbud uforpliktende og gratis

  • Beskriv ditt behov
    Ved hjelp av et enkelt skjema forteller du kort hva du er ute etter
  • Få tilbud fra flere selskaper
    Jo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
  • Velg det beste tilbudet
    Velg deretter løsningen som passer deg best, til en lavest mulig pris
Sammenlign mobilabonnement
Få tilbud fra flere mobiloperatører samtidig, helt gratis og uforpliktende