Hvordan bytte mobilabonnement
Få tilbud fra flere mobiloperatører samtidig, helt gratis og uforpliktende
Skal du bytte til en ny mobiloperatør, kan du gjøre dette via deres nettside. Den nye mobiloperatøren sørger for overtagelsen fra din gamle operatør.
Du får deretter tilsendt et nytt SIM-kort etter 5-10 dager. Om du allerede er en eksisterende kunde som kun skal bytte til et annet mobilabonnement, kan du gjøre dette på "dine sider" ved å logge inn på nettsiden med ditt telefonnummer og passord.
Slik bytter du til ny mobiloperatør
Å bytte mobiloperatør kalles for portering. Er du utenfor bindingstiden, trenger du bare å kontakte din nye mobiloperatør og velge deg et nytt abonnement.
Herfra fikser mobiloperatøren resten for deg.
SIM-kort sendes med posten, derfor må du også belage deg på at det tar noen virkedager der også. Men noen mobilselskaper tilbyr også henting av SIM-kort i butikker.
Oppgradering/nedgradering av mobilabonnement hos nåværende mobiloperatør
Hvis du skal bytte mobilabonnement innad i selskapet du allerede er kunde hos, kan du logge deg inn på din profil på mobiloperatørens hjemmeside og se på abonnementoversikten.
Herfra kan du velge det abonnementet du ønsker.
Hos noen mobiloperatører skjer bytte av abonnement umiddelbart - hos andre vil endringen skje fra neste måned.
Bytte mobilabonnement med bindingstid
Har du bindingstid må du betale et oppsigelsegebyr dersom du skal bytte abonnement. Størrelsen på gebyret avgjøres av hvor lang tid du har igjen av mobilavtalen.
Forbrukerrådet fraråder å kjøpe mobilabonnement hvor du betaler ned på en mobiltelefon. Dette blir ofte mer kostbart enn om du kjøper en mobil uten bindingstid og et billigere abonnement ved siden av.
Hvor lang tid tar det å bytte mobilabonnement?
Når du skal bytte mobiloperatør, tar dette normalt inntil 10 dager.
Men: se hvor lang oppsigelsestid du har hos din eksisterende mobiloperatør.
Ditt kundeforhold med tidligere mobiloperatør avsluttes automatisk når du inngår en ny avtale hos en annen mobiloperatør, forutsatt at at du ikke har bindingstid.
Oppsigelsestiden er forskjellig fra mobiloperatør til mobiloperatør. Sjekk derfor hva som står i avtaleskjemaet ditt, eller ring kundeservice.
Noen lar deg si opp med umiddelbar virkning, mens andre har lengre tid. Det kan ta opptil to måneder før enkelte mobiloperatører gir slipp på deg.
Derfor bør du sjekke dette hvis du skal bytte mobilabonnement midt i måneden. Noen har det slik at du er ferdig så fort inneværende måned er over, mens andre starter oppsigelsestiden den første i neste måned.
Forbrukertilsynet har tidligere anbefalt at oppsigelsestid kun bør være inneværende måned pluss en måned.
Bytte mobilabonnement, men beholde nummer
Har du hatt telefonnummeret ditt i mange år, kan det være tungt å skilles med det. Kanskje er det et telefonnummer som er enkelt å huske, eller at det bare er unødvendig for deg å bytte nummer.
Heldigvis er det ikke noe problem å flytte nummeret ditt over til en annen mobiloperatør.
Hvis det er du som eier det, er det bare å be din nye mobiloperatør om å flytte det over til dem.
Om det er jobben, et familiemedlem, eller noen andre som betaler for abonnementet ditt, må du fylle ut et eierskifteskjema.
Har du spørsmål rundt dette kan du sjekke med din nåværende operatør.
Bytte eier av mobilabonnement
Det er kun den som eier mobilabonnementet som kan endre det.
Dette kan du gjøre ved å sende inn et eierskifteskjema. Skjema for eierskifte finner du ofte på hjemmesiden til mobiloperatøren. Trenger du hjelp, bør du ringe kundeservice.
Begge parter er nødt til å signere på eierskiftet for å bytte eier av mobilabonnement.
Hvis det er bindingstid, eller gebyr for brudd av bindingstid, må det opplyses om hvem som skal være ansvarlig for dette.
Skjemaet kan enten postlegges eller sendes via E-post. Enkelte mobiloperatører har også gjort det mulig å signere via SMS.
Sammenlign mobilabonnement
Forhåpentligvis er det ikke like skummelt å skifte mobilabonnement nå. Dermed kan du fokusere på å finne et godt mobilabonnement som passer dine behov.
Er det prisen på abonnementet som er årsaken til at du vil bytte? Ønsker du mer data?
Vi har laget et skjema for å gjøre det litt lettere for deg å finne frem til ulike mobilabonnement som passer din situasjon. Dette skjemaet sender vi videre til flere mobiloperatører samtidig. Dermed får du skreddersydde tilbud fra flere mobiloperatører.
Å benytte seg av denne tjenesten er gratis og uforpliktende. Da har du heller ikke noe å tape på å sjekke. Kanskje blir du også overrasket over hvor mye du kan spare?
Få flere tilbud uforpliktende og gratis
-
Beskriv ditt behovVed hjelp av et enkelt skjema forteller du kort hva du er ute etter
-
Få tilbud fra flere selskaperJo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
-
Velg det beste tilbudetVelg deretter løsningen som passer deg best, til en lavest mulig pris