cmyk_SB1_SMN_verti_bw_pos
Flyttebyrå
6 min lesetid
Sist oppdatert: 13 mars 2024

Huskeliste ved flytting

Skal du flytte? Det er mye som må fikses og planlegges i forbindelse med flytting. Derfor er det greit å bruke en huskeliste, så du har full oversikt over hva som må gjøres.
Få tilbud på flytting

Sammenlign flere flyttebyråer samtidig. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

Hvis du følger denne huskelisten, vil du ha det viktigste på plass både før etter flytting.

Det er mye å gjøre i løpet av en flytteprosess. Flyttelasset skal pakkes og organiseres, boligen må vaskes, og ikke minst må du huske å melde flytting til folkeregisteret og posten.  

Dersom du har barn, må du også huske å melde fra om flytting til skole eller barnehage. Hvis du flytter et godt stykke unna, må du også søke om plass i en ny barnehage eller skole. Informasjon om frister for å søke finnes som regel på kommunens nettside.

Les om når du må melde flytting her.

Planlegg i god tid før du flytter

Før du starter flytteprosessen, er det lurt å planlegge hva som må gjøres, og hvordan det skal gjøres. Da får du en bedre forståelse og oversikt over hele prosessen.

Start planleggingen i god tid før. Lag en plan for hva som må gjøres når, og i hvilken rekkefølge. Nedenfor får du 7 tips om hva du bør ha med i en huskeliste ved flytting.

Vet du allerede når flyttedatoen er? Da er det lurt å finne et flyttebyrå som kan hjelpe deg, og avtale tid og sted med dem.

Ønsker du tilbud på flyttebyråer?
Vi har gjort det lettere å motta tilbud fra dyktige og seriøse flyttefirmaer. Da er det lettere for deg å sammenligne pris og tilbud.

1. Pakk, kast og gi bort

Før du pakker ned alle tingene dine, er det lurt å ta en liten runde på om du trenger å ha med deg alt over til ditt nye hjem.

I løpet av årene, vil de fleste av oss samle opp en del gjenstander som aldri blir brukt. Flytting er en god anledning til å rydde opp i alle tingene du har, og kanskje kvitte deg med noe. Da slipper du å bruke tid, penger og energi på å frakte møbler og gjenstander som du egentlig ikke bruker.

Det er flere måter å bli kvitt disse tingene på, enten:

  • Gi bort til loppemarked
  • Gi bort til Fretex
  • Selg på Finn.no, Tise eller lignende
  • Kjør til gjenvinning

Et flyttebyrå kan også tilby bortkjøring av avfall og rydde opp etter flyttingen.

2. Hvordan skal du pakke?

Etter du har fått en oversikt over hva du eier, hva du vil beholde og hva du vil kaste, er det på tide å pakke det ned. Begynn gjerne med å pakke ned ting du ikke trenger frem mot flyttedagen.

Pass på at du pakker ned ulike gjenstander i riktig emballasje. Et godt tips er å legge frem tepper og håndklær som kan brukes til å beskytte skjøre ting i flyttelasset.

Et flyttebyrå kan hjelpe deg med å skaffe riktig utstyr for ulike deler av flyttelasset.

Tenk også over hvordan du pakker. For å pakke smart må du pakke ting som hører sammen, men tenk over vekten! Det er for eksempel en dårlig ide å ha store pappesker fulle av tunge bøker.

Hvis du klarer å pakke ting litt strategisk, vil det også være lettere å sortere de i ditt nye hjem. Husk å marker eskene med hvor de skal, for eksempel «stue», «barnerom», «kontor», osv. Dette vil du takke deg selv form når du skal pakke ut senere.

Pakk en egen eske for de første dagene

Det kan være greit å pakke ned ting du trenger med en gang, i en eller flere esker. Da vet du hvor du har alt det nødvendige for de første dagene, uten at du må lete igjennom en haug av esker og poser.

Det kan for eksempel være greit å ha pakket:

  • Klesskift
  • Tannbørste og tannkrem
  • Toalettpapir
  • Håndklær
  • Saks
  • Noe kjøkkenutstyr, for eksempel kjele, stekepanne eller lignende
  • Noen glass/bestikk/tallerken

3. Avtal flyttehjelp

De fleste ønsker at selve flyttingen skal skje på en god og effektiv måte. Det er lurt å planlegge flyttehjelp, lang tid i forveien, gjerne flere uker i forveien.

Flyttehjelp kan være så mangt. Noen spør om familie eller venner kan bidra, andre bestiller flytting fra et flyttebyrå, leier en flyttebil, eller bestiller hjelp til utvaskingen av boligen, fra et rengjøringsfirma.

Det er stor hjelp i å være flere, når man skal flytte.

Ønsker du hjelp fra et flyttebyrå?
Motta tilbud fra flere ulike flyttebyråer, og sammenlign pris og tilbud før du bestemmer deg!

4 Utvasking av boligen

Før den nye eieren overtar boligen, skal alle rom være ryddet og vasket. Dette må være en mye grundigere vask enn hva du vanligvis pleier å gjøre.

Lag gjerne en liste over alt som skal gjøres. Husk å vaske lister, tørke støv, vaske kjøkkenvifte, sluk, fliser, osv. Noen velger også å gi denne jobben videre til et rengjøringsfirma. Dette kan du enten skaffe selv, eller gjennom et flyttebyrå.

5. Oppussing og lagring

I forbindelse med flytting, er det mange som har behov for lagring. En av de vanligste grunnene til at noen ønsker lagring av møbler og gjenstander, er at de skal pusse opp den nye boligen. Da er det greit å ha et sted der alt kan stå i mellomtiden.

Da slipper du å flytte alle møblene dine over i ny bolig, for så å dekke til, og flytte rundt på dem.

De fleste flyttebyråer kan tilby deg en sikker lagringsplass i mellomtiden.

6. Sjekk om du har forsikret flyttelasset

Et flyttelass utgjør store verdier. Om det blir utsatt for uhell, skade eller tyveri under flytting, er det derfor greit å ha sikret verdiene.

Endel flyttebyråer tilbyr flytteforsikring, men ofte kan det være vel så lurt med en super innboforsikring. Du kan lese mer om ulike type forsikringer i forbindelse med flytting her.

Husk at det kan være vanskelig å bevise om et møbel eller gulv ble skadet i en flytteprosess eller ikke. Derfor er det lurt å ta bilder av hvordan gjenstander og boligen ser ut, før og etter flyttingen.

Mange velger også å samle de tingene som er aller viktigst, i en egen eske, og frakter gjerne denne til den nye boligen selv.

Ønsker du tilbud på forsikring?
Fyll inn hvilke forsikringer du ønsker, og motta pristilbud fra flere ulike forsikringsselskaper. Da er det lettere å sammenligne pris og dekning.

7. Meld flytting

Når du flytter må du melde flytting til Folkeregisteret innen åtte dager etter at du har flyttet – dette kan du gjøre elektronisk her: skatteetaten.no

Da blir du registrert på riktig ny adresse, så offentlige etater, selskaper og organisasjoner finner riktig informasjon om deg. Særlig har dette betydning for post fra NAV, forsvaret, Lånekassen og Skatteetaten.

Her kan du lese mer om når du må melde flytting, og hvordan.

Husk å bestill strøm til ny bolig!
Du er selv ansvarlig for å bestille strøm til din nye bolig, og si opp det forrige kundeforholdet ditt. Her kan du få gode tilbud på strøm.

Ønsker du profesjonell flyttehjelp?

Det er mye å tenke på og som må gjøres i forbindelse med flytting.

Et profesjonelt flyttebyrå kan hjelpe deg med hele prosessen, og gjøre den mer effektiv og mindre stressende.

De fleste flyttebyråer tilbyr disse tjenestene:

  • Pakking og transport i forbindelse med flytting
  • Mindre oppdrag, som flytting av store gjenstander (f.eks. flytte piano, flytte safer osv.)
  • Utleie av leiebil (med sjåfør om du ønsker det)
  • Kaste/kjøre bort avfall for deg
  • Varetransport for bedrifter
  • Godsforsikring
  • Resirkulering av diverse avfall og gjenstander

Hvor mye koster hjelp fra et flyttebyrå?

Det er vanlig at timeprisen ligger på mellom 1200- 1500 kroner pr. time for 2 mann og en flyttebil.

Ved å benytte seg av vår sammenligningstjeneste, er det lett å sammenligne tilbud og pris. Vi henter kun tilbud fra profesjonelle og seriøse aktører.

Få tilbud fra ulike flyttebyrå

Alt du trenger å gjøre er å krysse av for hva du trenger hjelp til, i skjemaet nedenfor. Vi sender det videre til aktuelle flyttebyråer, før de kontakter deg med et pristilbud basert på skjemaet.

På den måten kan du enkelt sammenligne og velge tilbudet som passer deg best! Tjenesten er gratis og uforpliktende å bruke – du sparer også tid og penger. 

Få tilbud på flytting
Sammenlign flere flyttebyråer samtidig. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

Karoline Spanthus Bjørnfeldt
Karoline Spanthus Bjørnfeldt
Karoline er en dyktig innholdsprodusent som jobbet hos oss tidligere. Hun er utdannet journalist med en bachelor fra OsloMet, der deler av utdanning er tatt ved University of South Australia, og har tidligere jobbet som journalist i ulike bransjeaviser. I dag jobber hun som innholdsprodusent i VG. I tillegg har Karoline studert mange juridiske fag på Universitetet i Oslo, og jobbet med forsikring ved siden av studiene. Hun skrev derfor artikler om blant annet advokattjenester, forsikring og eiendomsmegling da hun jobbet hos oss.

Få flere tilbud uforpliktende og gratis

  • Beskriv ditt behov
    Ved hjelp av et enkelt skjema forteller du kort hva du er ute etter
  • Få tilbud fra flere selskaper
    Jo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
  • Velg det beste tilbudet
    Velg deretter løsningen som passer deg best, til en lavest mulig pris
Få tilbud på flytting
Sammenlign flere flyttebyråer samtidig. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.
Denne nettsiden bruker cookies for analyse- og markedsføringsformål.
Les mer