cmyk_SB1_SMN_verti_bw_pos
Helt uforpliktende og kostnadsfritt for deg

Ludo

Dette var gründer Idar Vollviks andre satsing i mobilbransjen. Selskapet ble etablert i 2009. Og hadde store ambisjoner om å bli en internasjonal merkevare. 

Ambisjonene må delvis kunne sies å ha blitt til realitet. Men få vil påstå at Ludo Mobil var suksess på høyde med Chess. 

En ting hersker det i hvert fall liten tvil om. Satsingen rakk i løpet av sin forholdsvis korte fartstid i Norge å sanke en hel del oppmerksomhet.

I 2010 inngikk selskapet blant annet en samarbeidsavtale med det svenske Tele2. På det tidspunktet hadde Ludo Mobil og Tele2 allerede en historie. 

Den norske delen av Tele2 var nemlig i utgangspunktet en av deres største konkurrenter. Knivingen dem imellom nådde en topp da Tele2 rappet domenenavnet “ludo.no” foran nesen på dem. 

Vollvik beskrev det som en sabotasje utført av Svensk storkapital. Stridighetene til tross gikk de altså kort tid senere inn i et samarbeid med Tele2. 

Abonnementer og andre tjenester

Ludo Mobils uttalte mål var å utfordre de store og dyre selskapene. Vollvik anså slik sett ikke Tele2 som sin reelle fiende. Det var det duopolet Telenor og Telia som var. 

Utvalget av abonnementer var ved oppstarten tre i tallet og hadde (tro mot navnet) blitt tildelt fargekoder. Gul og Rød var forholdsvis alminnelige abonnementer, tilpasset de som bruker telefonen en del. Mens Grønn var en kontantkortløsning. 

Men hvem har vel sett et ludobrett uten fire farger? Det store spørsmålet ved lanseringen var selvfølgelig hvor det ble av det blå abonnementet. 

Et par måneder etter lanseringen ble det klart at Vollvik og co. hadde en aldri så liten overraskelse på lur. Abonnementet Blå kunne nemlig tilby noe helt nytt til det norske markedet. Her fikk kunden nemlig muligheten til å skreddersy sitt eget abonnement. 

Inspirasjonen hentet selskapet angivelig fra et dansk abonnement ved navn “Telia Flex”. Forutsatt at man kjenner sitt eget forbruk godt, kunne man få til en svært rimelig løsning med det blåfargede abonnementet.

Ved reisens ende

På det meste hadde selskapet over norske 70 000 kunder. Mot slutten var imidlertid antallet sunket til omkring 22 000. 

Disse ble i 2012 solgt til den Telia-eide virksomheten Chess. En merkevare Idar Vollvik i sin tid var med på å bygge opp. 

«Jeg kjenner Chess bedre enn de fleste», uttalte Vollvik om overtakelsen, «og er overbevist om at kundene mine kommer til å bli svært godt tatt vare på»

Til tross for en langvarig tvist med teleoperatøren Ventelo, har Ludo-konsernet vært i drift siden den gang. 

Som mobilselskap har de riktignok ikke satset noe mer på det norske markedet. Men i Sverige, Spania og Thailand har de holdt det gående med varierende hell. 

Det er først og fremst gjennom nettbutikken Ludo Store norske kunder i dag har noe med Ludo-konsernet å gjøre. 

Dette tar ikke mer enn 2 minutter av din tid
Sjekk hvem som gir mest data for pengene, ved å motta tilbud fra flere leverandører.

Dette tar ikke mer enn 2 minutter av din tid

Sjekk hvem som gir mest data for pengene, ved å motta tilbud fra flere leverandører.
Vurder tjenesten vår
Vurder denne tjenesten ved å klikke på antall stjerner du synes vi fortjener.
Denne nettsiden bruker cookies for analyse- og markedsføringsformål.
Les mer