Djuice
Da Djuice først ble lansert, var det som noe ganske annet enn det vi skulle komme til å huske merkevaren som. Ambisjonene på den tiden var nemlig å bli en av verdens ledende mobilportaler.
En periode kunne man blant annet laste ned musikk på telefonen sin fra Djuice.no i form av MP3-filer. Og da tjenesten i år 2000 ble tildelt Gullwappen, lot ting virkelig til å gå deres vei.
Mobilteknologien var imidlertid ikke riktig på plass ennå, og Djuice floppet som mobilportal. I stedet for å avvikle konseptet, bestemte Telenor seg for å relansere det som en egen merkevare. Fra da av ble datterselskapet frontet som Telenors ungdomssatsning. Noe det fortsatte med helt til den endelige avviklingen i 2017.
Tjenester og abonnementer
I løpet av sin fartstid som merkevare, har Djuice tilbudt en rekke forskjellige abonnementer. Til å begynne med lå fokuset mye på billige tekstmeldinger. Men etter hvert som teknologien og mobilvanene endret seg, gikk det mer over til å dreie seg om mobildata. På grunn av krevende apper og ellers dataintensiv mobilbruk, innså man fort at det var her målgruppens interesse lå.
Mot slutten kunne man velge mellom abonnementer med alt fra 1 GB til 25 GB mobildata. Det var også inkludert datatrafikk i EU, som gjorde kostnadene ved utenlandsreiser langt mer forutsigbare. De tilbød dessuten fri tale og SMS på alle abonnementene sine.
Når det gjelder dekningen kundene deres opplevde, var det selvsagt snakk om full Telenor-dekning. Og ettersom selskapet var Telenor-eid, hadde man dessuten tilgang til alle de tjenestene Telenor-kunder ellers kunne nyte godt av.
Priser og kundeservice
Djuice leverte ikke markedets billigste abonnementer i nær sagt noen kategori. Det var det de mindre «prispresserne» som sto for. Det vil si små og lettdrevne mobilselskaper, som på grunn av lave kostnader kunne tilby lave priser. Når det er sagt, kunne man være trygg på at man fikk det man betalte for med Djuice.
Som datterselskap av Telenor var alt hva gjelder dekning, hastighet og brukervennlighet på plass. De hadde blant annet en populær app hvor du kunne følge med på databruken og fakturaene dine. Med andre ord all den informasjonen du får ved å logge inn på «Min Side», bare lett tilgjengelig på mobilen.
Når det gjelder kundeservice, hadde de det til felles med Telenor sammen med IT-platform og salgsorganisasjon. Det var altså ikke alltid like greit å vite hvor Djuice begynte og Telenor sluttet. Ikke før i 2017.
Ved reisens ende
Da ble nemlig den endelige beslutningen om å legge ned Djuice tatt. Alle abonnementene endret navn til «Telenor nonstop», og kundene fikk dessuten ubegrenset lagring i Min Sky og såkalt data-rollover. Ellers ble det lovet at lite skulle forandre seg på kundesiden. Man skulle ikke engang behøve å bytte SIM-kort.
Mobilsjef Bjørn Ivar Moen svarte Digi.no følgende på spørsmålet om hvorfor de valgte å legge ned merkevaren: «Det er for å gjøre det ryddigere. Vi synes Telenor favner bedre. Det blir tydeligere og bedre for oss og kundene».