Skal du flytte? Få tilbud fra flyttebyråer
3 Fordeler ved å hente tilbud via Tjenestetorget
Be om tilbud fra flyttebyråer i dag
Sammenlign tilbud på flytting fra flere selskaper med ett, enkelt skjema. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.
Skal du flytte? Finn riktig flyttebyrå
Det er mye å tenke på når du skal flytte, men med litt planlegging kan du gjøre flytteprosessen litt enklere og mindre stressende for deg selv.
Er du på flyttefot? Nedenfor kan du få noen gode råd og praktiske løsninger – både hva du bør tenke på før, underveis og etter du har kommet til rette i ny bolig.
Flytting alene eller med flyttebyrå?
Å flytte møbler og ting fra gammel til ny bolig tar både mye tid og krefter for de fleste. Denne delen av flytteprosessen kan oppleves lang og vanskelig, men det finnes måter å gjøre den enklere på.
Det første du burde finne ut av er om du ønsker å gjøre hele jobben selv, eller om du vil leie inn et flyttebyrå.
I mange tilfeller går det helt fint å gjøre jobben selv, men da burde man være forberedt på tunge løft, mye kjøring, tid og forhåpentligvis litt hjelp fra venner og familie.
Kan tilby flere tjenester
Mange velger å benytte seg av et flyttebyrå, dersom de har mye å flytte på, eller skal flytte et godt stykke unna.
Et flyttebyrå trenger ikke nødvendigvis bare å gjøre den fysiske flyttingen lettere. Flere av dem har også gode kontakter og rabattordninger til vaskehjelp, leiebil og andre tjenester som kan være praktisk i flytteprosessen.
Profesjonell hjelp
Det er en tydelig fordel med å velge et flyttebyrå - de er profesjonelle.
Ikke bare får du noen til å ta unna de tunge løftene, men du er også sikker på at møbler og gjenstander du eier blir behandlet på en forsiktig og forsvarlig måte.
Flyttebyråer har lang erfaring og vet hvordan de skal behandle møbler.
Noen gjenstander er også særlig krevende å flytte, og det kan være vanskelig for mange å vite hvordan disse burde flyttes. Dette kan være møbler som piano, safe, lange trebord og lignende.
Pakke til flytting
Før mange kan flytte over alle tingene sine fra nåværende bolig til den nye, er det en viktig jobb som må gjøres - å pakke.
Det er mye som skal pakkes ned, alt fra skjøre gjenstander som glass, vaser og tallerkener, til klær som i utgangspunktet bare kan slenges oppi søppelsekker.
Du vil takke deg selv og de som hjelper deg med å flytte dersom du lager et lite system og har oversikt over hva som er hvor.
Beskytt tingene dine
Vær også litt nøye med å kjøpe inn god og beskyttende emballasje, som for eksempel pappesker, bobleplast og søppelsekker.
Til glass, servise, tallerkner, vaser og andre skjøre gjenstander anbefales det å pakke gjenstandene inn i silkepapir, bobleplast, avispapir eller noe annet som beskytter godt. Legg det deretter i flytteesker.
TV, monitorer, veggspeil og lignende bør pakkes i bobleplast.
Klær kan som nevnt pakkes i søppelsekker, eller du kan benytte deg av kofferter og bagger som du har liggende.
Dersom du har hyret inn et flyttefirma kan de ofte stille med ulike emballasjer.
Tenk plassbesparende
Flytteprosessen kan være en god mulighet til å gå igjennom alle tingene du har, og ta en vurdering på hva du faktisk bruker og trenger.
Mange benytter muligheten til å kaste, gi bort og selge gjenstander, klær, møbler og elektronikk som de ikke lenger har bruk for.
Det er lite poeng å bruke tid, krefter og penger på å flytte med deg ting som du egentlig ikke trenger eller bruker. Dette kan også være utrolig plassbesparende for flyttelasset ditt, og gi deg følelsen av en ny start.
Gi bort, kast eller selg
Dersom du har mange ting du vil selge eller gi bort, så sjekk ut nettsider som Fretex, Finn.no, eller apper som Tise, Spock, Letgo. Sjekk også om det er noe loppemarkedet i området ditt snart.
Du kan også levere ting til gjenbruksstasjoner i nærområdet eller kaste dem på søppeldynga. Flyttefirmaer tilbyr ofte å hente og kjøre det til søppeldynga for deg, for en liten sum.
Hvordan flytte møbler?
Når det gjelder møbler bør det demonteres så langt det lar seg gjøre. Bruk litt tid på å finn riktig måte å flytte møbler på, så du verken skader møblene eller deg selv.
Lamper, vitrineskap og lignende bør pakkes inn i bobleplast rundt, som kan festes med solid gaffateip.
Flyttebyråer kan også hjelpe deg med demontering og bruk av riktig verktøy, dersom du ikke har dette selv.
Midlertidig lagring
I enkelte tilfeller kan det være behov for midlertidig lagring av møbler og gjenstander på et lager eller i en container.
Når du skal flytte er det ofte en overgangsperiode der du trenger midlertidig lagring i forbindelse med at du venter på din nye bolig. Mange benytter seg også av dette i forbindelse med oppussing og reising.
Flere flyttebyråer kan hjelpe deg med å planlegge flyttingen fra start til slutt, og kan gi deg gode løsninger.
De vet hvor det er muligheter for midlertidig eller langsiktig lagring av møbler og verdier. Flyttebyråer har gjerne samarbeidspartnere som tilbyr lagercontainer eller innendørs lager.
Gratis befaring
Vurderer du flyttebyrå, men er usikker på hva det vil koste deg eller hvor mye hjelp du har behov for?
Benytt deg av gratis befaring fra et flyttefirma. Representanter fra flyttebyrået vil da komme til boligen din, og dere kan sammen finne ut av hva du har behov for.
Flyttefirmaer har lang erfating med å legge en plan for trygg og effektiv flytting. Etter befaringen vil du få et pristilbud, som du står helt fri til å takke ja eller nei til.
Dette sparer deg også for tid ettersom de kommer med en oversikt over det nødvendige arbeidet.
Verdisaker
Enkelte eiendeler bør du ta ansvar for selv i flytteprosessen.
Dersom du har store gjenstander av høy verdi, som du ikke har plass til i egen bil eller leiebil, bør du vurdere å kjøpe en ekstra forsikring til disse.
Gjenstander det anbefales at du flytter selv er verdigjenstander som:
- Smykker
- Arvegods
- Sølvtøy
- Malerier
- Kunst
Trenger du flyttebil?
Hvis du ikke har en egen bil til å frakte verdigjenstander, kan det være lurt å leie en flyttebil.
Har du benyttet deg av et flyttebyrå bør du høre med dem om hvilke ordninger og avtaler de har.
Mest sannsynlig vil du kunne få en gunstig pris, dersom du leier flyttebil gjennom en av deres samarbeidspartnere.
I noen tilfeller holder det med en vanlig personbil, mens andre ganger kan det være bedre å leie en større varebil. Det avhenger selvfølgelig av hvor mye du har tenkt å flytte selv, og hvor store gjenstandene er.
Forsikring i forhold til flyttebyråer
Ansvarlige og seriøse flyttebyråer har en obligatorisk godsansvarsforsikring, også kalt transportforsikring. Dette er for din egen sikkerhet, og dekker en viss andel dersom noe skulle gå i stykker.
Godsansvarsforsikringen omfatter det rettslige ansvar som eier av kjøretøyet eller sjåfør har for skade på gods, og forsinket levering.
Sjekk også hva slags forsikringer du har fra før av, og hva som dekkes gjennom dem.
Et flyttebyrå vil ikke ta på seg ansvar for noe som blir ødelagt eller stjålet i et flyttelass, så pass på at du har forsikring som dekker eventuelle uhell.
Ingen tror det skjer dem før det gjør det – men det er derfor man har forsikring.
Vaskehjelp
Utvasking kommer ingen utenom, men du kan velge å sette bort jobben til noen andre.
Når du benytter deg av flyttehjelp, har flere av disse flyttebyråene gode kontakter innen vaskehjelp.
Hør med byrået hva slags tilbud de har og hva totalprisen for utvask blir.
Deretter kan du bestemme selv om dette er noen hundrelapper du ønsker å spare, eller om hjelpen er verdt mer enn strevet.
Melde flytting - flyttemelding
Så over til viktige formaliseringer. Det første du bør gjøre når flytter, er å melde flytting.
I Norge må man sende flyttemelding i løpet av 8 dager etter flytting. Det tar ikke lang tid å melde flytting – så bli ferdig med det, og gjør det med en gang: Her finner du det elektroniske skjemaet for flytting.
Dersom hele familien flytter til den nye adressen trenger du bare å benytte deg av ett skjema for registering av flytting. Det vil si at du kan registrere adresseendring på hele familien så lenge det går under ektefelle, samboer, partner og/eller barn over/under 22 år.
Viktig for folkeregisteret
Grunnen til at det er så viktig å melde flytting er at skatteetaten oppdaterer folkeregisteret med den nye adressen.
Banker og norske offentlige etater som NAV, Skattekontoret, Lånekassen og Forsvaret vil også motta din nye adresse.
Dette gjør blant annet at du får posten til riktig adresse, og betaler skatt til riktig kommune.
Melde flytting - Ny adresse
Selv om skatteetaten oppdaterer folkeregisteret når du har registrert flytting, må du huske på at det kan være mange andre aktører som har din gamle adresse.
Gå derfor inn på ulike sider for å oppdatere adressen din, så du er sikker på at posten kommer til riktig bolig.
Hvis fakturaer ikke kommer frem, kan det i verste fall føre til økonomiske problemer.
Posten tilbyr å videresende post som er registrert til din gamle adresse gratis, i noen måneder etter flytting. Husk derfor å gi beskjed til posten, eller gå inn på deres nettsider, for å ta i bruk tjenesten.
Særskilte omstendigheter
I noen tilfeller kan flytting skje under særskilte omstendigheter. For eksempel at parforhold går i oppløsning, og en av partene skal flytte ut av felles hjem med barn som er under 22 år gamle.
Under slike omstendigheter må det meldes inn flytting til Altinn. Deretter oppretter man et kontaktskjema der man registrerer AR-nummeret - et nummer du har fått tildelt etter at flyttemeldingen er sendt inn.
Hvis en av partene skal flytte med barnet, må du fylle inn en ordinær flyttemelding og – med underskrift fra den andre parten.