cmyk_SB1_SMN_verti_bw_pos
Helt uforpliktende og kostnadsfritt for deg

Har du et stort flyttelass? Få hjelp til å flytte det her fra flere flyttebyråer

3 Fordeler ved å hente tilbud via Tjenestetoget

  • Spare tid, energi og penger
    Leverandører konkurrerer med hverandre om deg som kunde, og du slipper å lete på egenhånd
  • Få tilbud fra flere selskaper
    Jo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
  • Uforpliktende og gratis å hente tilbudene
    Du velger selv om du vil takke ja til et av tilbudene, eller avslå alle
Flyttebyrå

Få tilbud på flytting av ditt flyttelass nå

Sammenlign tilbud på flytting fra flere selskaper med ett, enkelt skjema. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

  • Spare tid, energi og penger
    Leverandører konkurrerer med hverandre om deg som kunde, og du slipper å lete på egenhånd
  • Få tilbud fra flere selskaper
    Jo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
  • Uforpliktende og gratis å hente tilbudene
    Du velger selv om du vil takke ja til et av tilbudene, eller avslå alle

Få hjelp med ditt flyttelass

Flyttelass

Når du skal flytte er det en rekke ting som skal transporteres fra ditt gamle hjem til ditt nye.

Uansett av om du skal flytte hjemmefra for første gang, ut av en leilighet og inn i en ny, leilighet til hus, eller hus til leilighet, så har du utvilsomt en del ting å frakte med deg.

Nedenfor kan du lese noen tips til hvordan du kan gå frem i flytteprosessen, og hvordan du kan gjøre det enklest mulig å transportere flyttelasset.

Hvordan går du frem med et flyttelass?

Det første du burde gjøre er å planlegge flyttingen. Sett deg først en dato, og gi beskjed om den til flyttebyrået eller venner og familie som skal hjelpe deg.

Du vil både gjøre deg selv og flyttehjelpen en stor tjeneste hvis du har en plan over hva som skal flyttes hvor. Tenk derfor over hvordan du pakker ned tingene dine, og hva som pakkes sammen.

Kjøp inn flytteesker og lag deg en oversikt over hva som skal pakkes hvor. Det er fint å samle ting i kategorier, som ting til kjøkken, bad, klær og lignende, men tenk også over vekt - en boks med bare bøker kan bli veldig tung.

Når vi pakker finner vi også raskt ut at vi eier mer enn vi egentlig trenger eller bruker. Benytt anledningen til å gi bort, selge eller kaste ting, som du ikke vil ha i den nye boligen. Det er lite vits å ta med masse unødvendig i et flyttelass.

Utstyr til flytting

  • Svarte søppelsekker
  • Flytteesker/pappesker
  • Bobleplast
  • Gaffateip
  • Merkelapper
  • Tusj

 

Flytting av kjøkkenutstyr

Når du skal flytte burde du være litt nøye med å pakke inn tingene dine i en god og beskyttende emballasje.

Tingene vi pakker ned fra kjøkkenet er ofte skjøre gjenstander. Til glass, tallerkner, serviser, vaser osv, anbefales det å pakke inn gjenstandene i silkepapir, bobleplast, avispapir eller noe annet som beskytter dem godt. Legg det deretter i flytteesker.

Dersom du ikke har denne typen emballasje, kan du bruke stoff, klær, kjøkkenhåndklær og lignende.

Flytting av klær

Klær er noe av det enkleste å pakke. Du kan nesten bare gjøre det samme når du skal flytte, som når du skal på ferietur. Pakk ned klær i kofferter og bagger, og ta resten i store svarte søppelsekker.

I tillegg har du nå en gylden mulighet til å gå igjennom klesskapet ditt og kvitte deg med de klesplaggene du ikke lenger bruker. Selg det på sider som Finn.no eller gi det bort til Fretex.

Kjøp inn merkelapper som du kan skrive på, og klistre på søppelsekkene. Under en flytteprosess er det fort gjort å miste oversikten.

Dersom du har brukt samme sekker til klærne du skal beholde og de du skal gi bort, er det fort gjort å blande. Har du markert dem, vil du unngå en ergerlig hendelse med å kaste feil pose.

Flytting av glasskap

Har du glasskap, glassbord, vitrineskap og lignende møbler bør dette pakkes inn i bobleplast for å unngå at det knuser eller får riper.

Tøm innholdet i skapene, pakk de inn i bobleplast eller papir, og putt dem opp i flytteesker. Teip så igjen skapdørene og pakk alt inn i bobleplast. Bruk gjerne litt teip til å feste plasten.

Har du glassbord kan du ta bobleplast rundt bordplaten. Er bordplaten løs, så løfter du den bare enkelt opp, og bruker bobleplast rund hele. Hvis den sitter fast tar du bobleplast rundt så godt det lar seg gjøre, og teiper så med gaffateip for å feste bobleplasten.

Skjermer som PC-skjermer, monitorer, TV, veggmalerier og andre skjøre gjenstander bør også pakkes inn i bobleplast.

Da vil gjenstandene være beskyttet under transport og bæring.

Flytting av øvrige møbler

Andre møbler som skal transporteres bør demonteres så godt det lar seg gjøre. De vil de ta mindre plass og du kan minske antall bilturer, eller få et bedre tilbud hos flyttefirmaet.

Om du synes det er slitsomt å demontere møblene, eller ikke har verktøy til det, kan flyttefirmaet gjøre det for deg. De som jobber der er eksperter på å flytte møbler uten å skade dem, eller seg selv.

Skal du leie inn et flyttebyrå?

Et flyttebyrå har en obligatorisk godsansvarsforsikring, også kjent som transportforsikring. Denne forsikringen omfatter det rettslige ansvaret som eieren av kjøretøyet eller sjåfør har for skade på gods.

Dersom du har hyret inn et flyttebyrå burde du også sjekke hvilke forsikringer du selv har.

Flyttegods som ikke bør tas med i flyttelasset er:

  • Verdisaker
  • Kontanter
  • Smykker
  • Arvegods
  • Verdipapirer
  • Kjæledyr
  • Kunst og andre ting som har høy verdi

Dersom dette skulle bli skadet, borte eller i verste fall stjålet, vil ikke et flyttebyrå stå ansvarlig for tapet. Da er det lurt å ha en forsikring som dekker eventuelle uhell.

Det anbefales at du pakker verdisakene dine i egne esker, og tar ansvar for det selv, under hele flytteprosessen.

Ingen tror det skjer dem før det gjør det – men det er derfor man har forsikring.

Dersom du ikke har bil, kan du leie en flyttebil gjennom flyttefirmaet eller et annet sted.

Hvorfor flyttefirma?

Det er mange som kvier seg for selve flytteprosessen, siden det er mye som skal flyttes fra et sted til et annet.

For å spare tid, muskler og energi er det mange som velger å benytte seg av et flyttebyrå. Med profesjonell hjelp så vet du at møblene og tingene dine er i sikre hender når du skal flytte.

Flytting handler ikke bare om å transportere eiendeler fra ditt gamle hjem og til det nye.

Kan tilby flere tjenester

Det er en rekke andre ting som skal gjøres, som for eksempel å melde flytting, kaste gjenstander man ikke lenger skal ha på avfallsstasjoner, og vaske ut av boligen.

Det er en stor og tidskrevende jobb å vaske boligen for å gjøre den klar for sin nye eier. Her må du bruke en rekke forskjellig rengjøringsprodukter, ofte utover det som er tilstrekkelig for den ukentlige vasken.

Mange flyttebyrå tilbyr også andre tjenester, som å vaske ut boligen, eller har avtaler med samarbeidspartnere om dette. Dersom du har hyret inn et flyttefima, vil de kunne tilby deg en god deal på utvask.

Dersom du flytter ut før den nye boligen din er klar, kan noen flyttebyrå også tilby deg midlertidig lagring av gjenstander.

Volum og flyttelass pris

Hvis lurer på hva prisen blir kan du legge møbler og gjenstander inn i en volumkalkulator. Disse finner du hos en rekke forskjellig flyttebyrå.

Om du har et strengt budsjett og må holde deg innenfor vil dette, vil kalkulatoren kunne gi deg en god indikator på hva det vil koste deg. Det er også greit å sjekke ut uansett, for å ha litt oversikt over hva tjenesten vil koste deg.

Husk også at tjenestetorget kan gi deg gode, uforpliktende tilbud som er verdt å se på.

Prisen varierer naturligvis fra flyttebyrå til flyttebyrå på markedet, men det er i all hovedsak timebetaling og miljøavgift.

Pris for flytteoppdrag

Om du ønsker å vite en omtrentlig pris for et flyttefirma finner du et prisestimat under:

Ett-roms og leiligheter

Anslag omgitt ligger på mellom 6000 kroner og opp til 10.000,- . I tillegg kommer det forsikrings-kostnader av ulike grad avhengig av hva du trenger eller bør ha.

Etablert familiebolig

En familie har naturligvis flere møbler og gjenstander, og derfor går prisen også opp.

Startprisen ligger på omtrentlig 10.000 ,- og strekker seg til 20.000 ,-. Forsikring kommer i tillegg.

Over lenger strekninger

Dersom flyttelasset skal fraktes over lenger strekninger, må du også regne med at prisen går opp.

Dette i henhold til timebetalingen, og det er ikke utenkelig at for leiligheter vil prisen komme opp i 15.000,- og for eneboliger opp til 45.000,-.

Andre flyttetjenester

Faktorer som påvirker prisen er ekstratjenester, som hvis du låner kasser, benytter deg av utvasking, transport til avfallsstasjonene og lignende.

I tillegg varierer prisen litt for når på året du skal flytte. Dette skyldes forståelig nok - tilbud og etterspørsel.

Sommermånedene juni, juli og august er den tiden av året hvor flest benytter sjansen til å flytte. Da har de fleste litt mer tid, og det er lettere med tanke på været.

Skal du tenke økonomisk kan det derfor lønne seg å gjøre det heller på vårparten eller senere på høsten.

Vinteren kan by på utfordringer når snøen har lagt seg, men du står selvsagt fritt til å velge denne tiden også. Det er tross alt ikke alltid man kan bestemme når heller.

Pass deg for useriøse tilbud

En ting du bør ha i bakhodet når du ser på flyttebyrå og priser er å vite hva som er et realistisk og seriøst tilbud, og hva som ikke er det.

Dersom et flyttebyrå virker oppsiktvekkende rimelig og for godt til å være sant - så er de som regel det.

Et viktig tips på veien er å sjekke om firmaet er registret i Brønnøysundregistrene. Hvis det ikke er det bør muligens varsellampene dine begynne å lyse.

Tilbud på flyttebyrå over hele landet

Dersom du ønsker gode tilbud på flyttebyrå kan du fylle ut skjemaet på siden vår.

Etter kort tid vil du da motta flere uforpliktende tilbud. Da er det lettere å få oversikt over pris, og ta et valg.

Vurder tjenesten vår
Vurder denne tjenesten ved å klikke på antall stjerner du synes vi fortjener.
Denne nettsiden bruker cookies for analyse- og markedsføringsformål.
Les mer