Flyttelass

Skal du flytte til et nytt hjem og har et stort flyttelass? Da er det lettvint og enkelt å få hjelp av et flyttebyrå! Du kan dermed ha større fokus på det nye hjemmet og la flyttebyrået ta seg av frakt og bæring – den mest stressende delen av å flytte.

1. Fyll ut skjema
nedenfor

2. Velg hvilke du vil sammenligne

3. Få beste
tilbud

Tar ca. 2 minutter, lykke til!

Få leverandørene til å konkurrere om å gi deg det beste tilbudet!

Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

Flyttelass

Når du skal flytte er det en rekke ting som skal transporteres fra ditt gamle hjem til ditt nye. Avhengig av om du flytter hjemmefra for første gang, ut av en leilighet og inn i en ny, leilighet til hus, eller hus til hus så har du utvilsomt en del ting å frakte med deg. Det har en tendens til å samle seg opp mye ting over noen år, og her skal du få litt tips og triks til hvordan du kan gå frem under flytteprosessen, og hvordan gjøre det enklest mulig å transportere flyttelasset.

Hvordan gå frem

Det første du kan starte med å gjøre er å planlegge. Flytting kommer ikke ut av det blå, noe som gjør at du har god tid til å planlegge og ta ting stegvis. Planlegg dato for flytting, når du skal kjøpe inn flytteesker (eventuelt leie eller hente gratis gjennom sider som Finn.no) og i hvilken rekkefølge du skal pakke i. Husk at det er visse ”regler” for hvordan du bør pakke. Flytteesker tåler ikke all verden, så det å pakke alle bøkene i en og samme eske er ikke særlig lurt. Samtidig er det greit å ha det meste som er likt ganske samlet, altså at du har noen flytteesker som har kategoriene kjøkken, bad, klær og lignende.

Kjøp-inn liste

  • Svarte søppelsekker
  • Flytteesker (disse kan også leies fra flyttefirmaer)
  • Gaffa- teip
  • Merkelapper
  • Tusj

Kjøkken

Glass, tallerkener, servicer og annet som inngår som knustbart bør pakkes i avispapir eller lignende og legges i flytteesker. Gamle avviser kan du få gratis på en rekke plasser, men skulle du allikevel ikke få tak i dette er det ikke noe i veien for å bruke noe form for stoff, klær, kjøkkenhåndklær eller lignende. Det som er viktig er bare at du har i bakhodet at under flytteprosessen skal det kunne tåle transport.

Klær

Klær er noe av det enkleste å pakke, og du gjør simpelthen bare det samme som når du skal på ferietur. Pakk ned klær i tilgjengelige kofferter, og ta resten i store svarte søppelsekker. For å få mest mulig inn i kofferten(e) bør du brette klærne pent. Tenk også på at det kan være greit å ha penklærne pakket i kofferten fremfor krøllet i søppelposer, så sorter gjerne etter dette. I tillegg har du nå en gylden mulighet til å gå igjennom klesskapet ditt og kvitte deg med de klesplaggene du ikke lenger bruker eller er slitt. Selg det på brukt-nettsider, facebook-grupper eller gi det bort til Fretex.

PS: kjøp inn klistrelapper du kan skrive på og klistre på søppelposene. I en flytteprosess kan man bli stresset fra tid til annen. Skal du da i tillegg kvitte deg med ting og bruker tilsvarende søppelposer er det fort gjort å blande. Har du merket søppelposene med en klistrelapp at det er klær, så unngår du en ergerlig hendelse med å kaste feil pose.

Sengetøy

Alt av sengetøy, puter, pynte- puter, dyner og lignende kan også pakkes i store svarte søppelsekker. Det samme gjelder laken, dynetrekk og putetrekk.

Glasskap

Har du glasskap, glassbord, vitrineskap og lignende knustbare møbler bør dette pakkes inn i bobleplast. Tøm innholdet i skapene og pakk i flytteesker, teip igjen skapdørene og deretter pakk godt inn i bobleplast. Bruk gjerne litt teip til å feste bobleplasten. Har du glassbord kan du ta bobleplast rundt bordplaten. Er bordplaten løs løfter du den bare enkelt opp og bruker bobleplast rund hele bordplaten, mens om den sitter fast tar du bobleplast rundt så godt det lar seg gjøre og teiper med gaffateip for å feste bobleplasten så den ikke faller av under transport eller bæring.

Øvrige møbler

Andre møbler du har stående som skal transporteres bør demonteres så godt det lar seg gjøre. Dette gjør at det tar mindre plass og resulterer i færre bilturer, eller redusert kostnad hos et flyttefirma. Om du synes det er slitsomt å demontere møblene, eller ikke har verktøy til det, kan du kontakte flyttefirmaet og de kan gjøre det for deg.

PC, TV- er, veggmalerier og lignende

Skjermer som PC-skjermer, monitorer, TV, veggmalerier, veggbilder og andre skjøre gjenstander bør også pakkes inn i bobleplast.

OBS #1

Dersom du hyrer inn et flyttefirma og de tar for seg transporten av møbler, klær og annet, er det en veldig viktig ting du må huske på. Først og fremst bør du sjekke dine forsikringer og hva som dekkes der. Flyttefirmaer har en obligatorisk godsansvarsforsikring, men ut over dette står valget å hviler på deg. Gjenstander som IKKE bør tas med i flyttelasset er verdisaker, kontanter, smykker og andre ting som har høy verdi. Dersom dette skulle bli skadet, eller i verste fall stjålet, står ikke flyttefirmaet ansvarlig for tapet. Verdipapirer bør/skal heller ikke tas med i flyttelasset. Kjæledyr virker kanskje som en selvfølge, men er også noe du må frakte selv og ikke med flyttelasset hos et flyttefirma eller i flyttebil. Det anbefales at du pakker disse verdisakene i egne esker og har ansvar for det selv under flytteprosessen.

Flytter du som en del av en offentlig etat eller bedrift bør du sjekke Hjemforsikringen. De som er medlemmer av LO og offentlige ansatte har som regel flytteforsikringer inkludert i Hjemforsikringen.

Hvorfor flyttefirma?

I forbindelse med flytting følger det med stress og mye å gjøre. Ikke bare er det mye som skal huskes, og pakkes, men det er også mye som skal bæres. For å gjøre flytteprosessen enklere vil det være å anbefale å benytte deg av et flyttebyrå. Du sparer både ryggen og tid ved å få profesjonell hjelp. I tillegg har disse gjort det så mange ganger at du kan være trygg på at møblene dine og tingene dine er i sikre hender.

Flytting handler ikke bare om å transportere møbler fra ditt gamle hjem og til det nye. Det er en rekke andre ting som skal gjøres, blant annet levering av søppel til avfallsstasjoner med gjenstander som man skal kvitte seg med og utvask av boligen. Nedvasking er en viktig del av å flytte ut fra ditt tidligere hjem for å gjøre klart for neste beboere. Det krever en rekke forskjellig rengjøringsprodukter, ofte utover det som er tilstrekkelig for den ukentlige vasken. I tillegg kan det ta lang tid, og kommer som en ekstra ballast på allerede mange gjøremål. Da er det godt å kunne få tjenesten på en rimelig måte gjennom flyttefirma. Har du allerede planer om å leie inn flyttehjelp til transportering, bør du også høre med selskapet om hvilke andre tjenester de leverer. Svært ofte har flyttefirmaer gode avtaler med samarbeidspartnere, eller leverer en rekke ekstra tjenester selv.

Volum og pris

Når du flytter har du mye saker og ting. Dersom du lurer på hva prisen blir kan du legge inn møbler inn i en volumkalkulator. Disse finner du hos en rekke forskjellig leverandører. Om du har et strengt budsjett å holde deg innenfor vil dette gi deg en god indikator på hva det vil koste deg. Husk også at tjenestetorget kan gi deg et godt, uforpliktende tilbud det kan være verdt å se på.

Prisen varierer naturligvis fra aktør til aktør på markedet, og det er i all hovedsak timebetaling og eventuelt miljøavgift i tillegg dersom du benytter deg av flyttefirma til å dra på avfallstasjonene med ting du ikke skal flytte med videre. Denne prisen ligger på 3 kr (inkl. MVA) per kg avfall (el- avfall er gratis). Om du allikevel skulle ønske å vite en omtrentlig pris for et flyttefirma finner du under et pris- estimat:

  • Ett-roms og leiligheter

Anslag omgitt ligger på mellom 6000 kroner og opp til 10.000,- . I tillegg kommer det forsikrings-kostnader av ulike grad avhengig av hva du trenger eller bør ha.

  • Etablert familie

En familie har naturligvis flere møbler og gjenstander, og derfor går prisen også opp. Start prisen ligger på omtrentlig 10.000 ,- og strekker seg til 20.000 ,-. Tilsvarende her gjelder ikke forsikring, så dette kommer i tillegg.

  • Over lenger strekninger

Dersom flyttelasset skal fraktes over lenger strekninger, må du også regne med at prisen går opp. Dette i henhold til timebetalingen, og det er ikke utenkelig at for leiligheter vil prisen komme opp i 15.00,- og for eneboliger opp til 45.000,-.

  • Andre faktorer

Andre faktorer som påvirker prisen er ekstra tjenester som låning av kasser, nedvasking, transport til avfallsstasjonene m.m. I tillegg betyr når på året du flytter en god del, der prisen varierer forståelig nok med tilbud og etterspørsel. Sommer – månedene (juni, juli og august) er den tiden av året hvor flest benytter sjansen til å flytte, kanskje fordi det er da man har litt ekstra tid. Skal du tenke økonomisk kan det derfor lønne seg å gjøre det heller på vår-parten eller senere på høsten. Vinteren kan by på utfordringer når snøen har lagt seg, men du står selvsagt fritt til å velge denne tiden også. Det er tross alt ikke alltid man kan bestemme når.

OBS #2

En annen ting du bør ha i bakhodet når du ser på leverandører og prising er de som virker oppsiktsvekkende rimelige. Det er mange forskjellig på markedet, og enkelte kan være useriøse. Et godt tips på veien er å sjekke om firmaet er registret i Brønnøysundregistrene – er det ikke det bør muligens varsellampene lyse.

Tilbud på flyttebyrå?

Dersom du ønsker et godt tilbud på flyttefirma kan du fylle ut Tjenestetorgets skjema for et uforpliktende tilbud.

Les flere artikler om Flyttebyrå

11 beste flyttetips

Trenger du hjelp med flytting? Flytting er gøy, men kan også være krevende og stressende. Få 11 beste flyttetips til du skal flytte og valg av flyttebyrå.

read more