Flytte

Skal du flytte? Da er det både lettvint og behagelig å få hjelp av et flyttebyrå. De tar ansvar for både bæring og frakt. Imens kan du bruke tiden på å fokusere på ditt nye hjem. Få tilbud fra flere flyttebyråer og få best mulig tilbud.

1. Fyll ut skjema
nedenfor

2. Velg hvilke du vil sammenligne

3. Få beste
tilbud

Tar ca. 2 minutter, lykke til!

Få leverandørene til å konkurrere om å gi deg det beste tilbudet!

Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

Flytte

Skal du flytte? Her får du en rekke gode tips over mye av det du må huske på dersom du skal flytte.

Flytteprosessen kan være både lang og tung, men med enkle metoder og hjelp fra et flyttebyrå kommer man langt. Først og fremst så bør flytteprosessen planlegges. Det vil si at man bør kjøpe inn svarte søppelsekker til klær, sengetøy, puter og lignende. I tillegg bør man ha merkelapper slik at man får merket de ulike eskene. Dette vil gjøre utpakkingen senere svært mye enklere og man vet hva man må pakke ut først og hva man kan vente med. Å kaste eller gi bort ting underveis i pakkingen kan også være lurt. Da slipper man å bruke unødvendig tid på ting man ikke egentlig bruker, og noen andre får kanskje gleden av det. I tillegg til å slippe å forflytte ”rotet” til det nye stedet.

Melde flytting

Når man skal flytte innenlands i Norge må en flyttemelding bli sendt innen 8 dager etter at man har flyttet. Dette gjøres enkelt hos skatteetaten med elektronisk skjema man finner her.

Dersom man flytter hele familien, kan man benytte seg av et skjema til å registrere adresseendring for alle – gjelder ektefelle, samboer, partner og barn over/under 22 år.

Adresseendring ved flytting

Ved å melde til skatteetaten sørger de for at folkeregistret adresse oppdateres. Deretter bør posten bli varslet slik at du får brev på den riktige adressen. Posten tilbyr gjerne noen måneder frem i tid å sende videre posten din dersom den gamle adressen står påført. Denne tjenesten er gratis, men dersom du ønsker den over lengre tid må du ut med en liten sum. Noen måneder bør uansett være nok tid til å få oppdatert forskjellige abonnementer og liknende.

Særskilt flyttemelding

Dersom du skal flytte ut fra det som er felles hjem med barn som er under 22 år skal følgende gjøres. Dette gjelder ved både utflytting med eller uten ektefelle:

  1. Melde flytting til Altinn
  2. Opprette kontaktskjema i Altinn der du registrerer AR-nummeret. Dette nummeret får du etter at flyttemeldingen er sendt inn.
  3. Du skal opplyse om hvor ofte du kommer til å besøke barnet, og om det er med eller uten overnatting.
  4. Leiekontrakt, kjøpskontrakt eller skjøtet skal skannes og legges ved i kontaktskjema til Altinn.
  5. Kontaktskjemaet med vedlegg sendes så inn.

Dersom en av de foresatte skal flytte med barnet, skal flyttemelding bli sendt som vanlig, men med underskrift fra den andre.

Lager eller kontainer

Dersom du skal flytte et stykke, men ikke trenger alt du eier og har med deg på det først flyttelass, kan man leie et lager eller en kontainer for midlertidig oppbevaring. Det er enkelt, og man sparer tid og penger. Ettersom slike lagre ofte er tempererte, tørt og varm, behøver man ikke være redd for møbler, klær og andre gjenstander i tekstil som kan ta skade av fukt. En kontainer som står ute bør man påberegne at ting bør kunne tåle noe kulde, i hvert fall dersom det er snakk om flytting på vinterstid.

  • Sist men ikke minst, du har tilgang til lagret stort sett hele tiden.

Bruke flyttebyrå

Dersom man ønsker en enklere flytteprosess og har mye ting som skal flyttes på kan et flyttebyrå være lurt å leie inn. Dette gjør at man får en mindre stressende flytting, samtidig som man er sikker på at alle eiendelene sine blir behandlet slik det skal. Flyttefirmaer er eksperter på flytteprosessen og vet hvordan man skal skru sammen møbler og pakke. Ved å benytte seg av flyttehjelp vil man i større grad kunne unngå at ting skulle gå i stykker. Og dersom noe skulle gå i stykker, kan en forsikring redde deg. Det er obligatorisk godsansvarsforsikring, men også andre forsikringer kan tegnes for de mest verdifulle gjenstandene du har. Det anbefales at smykker, sølvtøy og arvegods flyttes personlig. Dersom man ikke har tilgang på bil selv kan man benytte seg av en flyttebil eller leiebil.

Som du har lest er det mange fordeler med et flyttefirma, men den klart største forskjellen og fordelen er bærehjelp! Bare tenk hvor mye du sparer ryggen din for ved å la et flyttebyrå gjøre jobben.  Andre gode ting med å benytte seg av et flyttebyrå er at de har gode kontakter når det gjelder andre tjenester under flytteprosessen:

Vaskehjelp

Nedvasking eller utvask er et viktig steg under flytteprosessen. Det skal være rent og pent før neste person flytter inn, og derfor holder gjerne utleier igjen depositum til hun eller han ser at det er tilstrekkelig vasket ut. Utvask skal være nøyere enn ”den vanlige vasken”, og krever ofte at man kjøper inn ekstra med vaskemiddel. I tillegg tar det tid og er som oftest en av de siste tingene man gjør. Da er man ofte sliten og har lett for å slurve, noe som kan føre til at utleier holder igjen noe av depositumet til å leie inn vaskehjelp. Flyttebyråer har gode kontakter og samarbeidspartnere, og dette gjelder selvfølgelig også vaskefirmaer. Hør derfor med flyttebyrået og hør om de har en god deal på utvask – så slipper du å gjøre jobben!

Leie av flyttebil

Uansett og man skal flytte med eller uten hjelp av flyttebyrå så trenger man en bil for å komme seg fra den gamle boligen og til den nye med verdisaker og andre småting. Ikke alle har privatbil, eller privatbil som har god plass til en rekke ting. Da er det en god idé å leie en flyttebil hos en bil- utleier. Dette gir deg frihet og mulighet til å gjøre store deler av flytteprosessen selv, eller i hvert fall sikre dine mest verdifulle gjenstander. Dersom man benytter seg av et flyttefirma har de gjerne kontakter som kan gi deg et ekstra godt tilbud på leie av flyttebil.

11 beste flyttetips

Trenger du hjelp med flytting? Flytting er gøy, men kan også være krevende og stressende. Få 11 beste flyttetips til du skal flytte og valg av flyttebyrå.

read more