Group 2 Date icon Flag - Denmark Copy 2 Icon input - Get Location Icon input - Email # Icon input - Phone Icon input - Place Group 6 ICON BLUE 768 - Logo Logo/white Copy 9 Group 14 Faa-tilbud-paa-forsikringer-Tjenestetorget Brukt-av-mer-enn-800000-fornoeyde-brukere-Tjenestetorget

Kom i kontakt med beste advokat til din sak

Få tilbud fra flere dyktige advokater med ett skjema

Finn advokat innen forbrukerrett

Forbrukerrett kan være nyttig

De fleste av oss er en forbruker rett som det er. Det vil si at vi kjøper varer eller tjenester. Ikke alle er like klar over at man som forbruker har en del rettigheter. Forbrukerrett er området innenfor jussen som omhandler dette. Altså kan det være svært så lurt å vite litt om temaet.

Vi har samlet sammen en del informasjon. Det kan være lurt å lese seg opp slik at man blir mer klar over hva slags muligheter man faktisk har som forbruker.

Forbrukerrådet

De fleste har hørt om forbrukerrådet, noen har også brukt det aktivt. For eksempel for å sende inn en klage etter etter et kjøp. Forbrukerrådet skal veilede og megle i eventuelle tvister. For mange er det godt å vite at man har en slik instans man kan henvende seg til, om man ikke skulle nå frem med å klage direkte til stedet man har kjøpt noe fra. Forbrukerrådet kommer også med tips og råd for at vi som forbrukere skal kunne ta bedre valg og vite om våre rettigheter. Det kan være vanskelig å huske på alle disse reglene, normene og rettighetene. Derfor kan man enkelt bruke nettsiden til forbrukerrådet som et oppslagsverk.

Forbrukerkjøpsloven

Forbrukerkjøpsloven er loven som regulerer salg til forbruker. Loven inneholder regler knyttet til tingen som kjøpes og levering. Garantier og reklamasjon er en del av denne loven. Forbrukerkjøpsloven kan leses i sin helhet på lovdata. Dersom du synes det er komplisert å finne frem i en lov og forstå den skikkelig, kan det være nyttig å ta kontakt med en advokat som allerede kjenner loven godt.

Kjøpsloven

Det finnes også en lov som har navnet «kjøpsloven». Denne regulerer kjøp. Det kan være ganske vanskelig for oss «vanlige» mennesker å skulle forstå forskjellene mellom kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Da også hvilken av disse vi skal forholde oss til i ulike situasjoner. Derfor er det mange som er takknemlige for at det finnes menn og kvinner som har dette som sitt spesialfelt og som gjerne hjelper oss om vi skulle trenge det.

Mislighold av avtale

Kort fortalt er mislighold når avtalte plikter ikke følges. Dette kan være frustrerende for de som opplever at en annen part ikke følger det som er avtalt. I noen kjøps- og salgssituasjonen oppstår slike problemer. Det kan føre til at partene havner i en tvist. Da velger noen å betale en advokat som kan hjelpe til med situasjonen. Advokater er blant annet eksperter på å formulere, noe som kan være svært viktig hvis man kommer i en situasjon der man må sende klage eller lignende.

Reklamasjon

Dersom man opplever feil eller mangler etter et kjøp, har man muligheter til å benytte seg av reklamasjonsretten. Det vil si at man krever at noe skal gjøres med saken. Akkurat hvordan det løses, kommer an på hva problemet er og hva avtalen var. Hvis man oppdager en feil eller en mangel etter at man har kjøpt en vare eller en tjeneste, må man gi beskjed om dette til selger – da reklamerer man på produkt eller tjeneste.

Garanti

Ofte blir garanti og reklamasjon forvekslet. En garanti er en avtale man får. Ofte når man kjøper et produkt eller en tjeneste følger det med en garantiavtale. Det er alltid lurt å lese denne nøye og passe på beviset for den. Ofte blir en garantiavtale lovt bort og gitt som en slags kundemagnet. Enten for å tiltrekke seg kunder, eller for å holde på kunder. Det kan derfor være slik at denne avtalen gir deg bedre muligheter enn reklamasjonsretten. Dette bør sjekkes opp dersom det skulle være noe med det du har kjøpt – dersom du er misfornøyd med ditt kjøp.

Angrerett

Etter et kjøp på internett (eller at man har kjøpt noe på en annen måte enn fysisk i butikk) har du en angrerett. Da vil det også være en angrefrist. Du kan ikke angre på et kjøp veldig lenge etter at kjøpet er foretatt, du må holde deg innenfor fristen som er satt. Derfor bør du være oppmerksom på denne fristen. Loven sier at du skal ha 14 dagers angrerett. Du må melde ifra til selger før denne fristen utløper. Du trenger ikke oppgi noen grunn for at du angrer på kjøpet, med mindre du vil det selv. Det som er viktig er som nevnt å holde fristen, ellers mister du muligheten til å angre.

Denne muligheten er det mange som benytter seg av når de handler varer på nett. Dersom du angrer på noe du har kjøpt i en butikk kan det hende du får bytte det. De aller fleste butikker har gode vilkår når det kommer til dette, men varen må være ubrukt og uskadet. Uansett må du passe på at du har kjøpsbeviset (kvitteringen) og at du kan vise til denne.

Klagefrist

Hvis du kjøper noe av en privatperson er det en klagefrist på to år som du må forholde deg til. Hvis du kjøper fra en profesjonell selger sier forbrukerkjøpsloven at du enten har to eller fem års klagefrist. Det kommer da an på produktet som er kjøpt om det er to eller fem år som gjelder.

«Selges som den er»

Hvis du har kjøpt noe brukt kan det hende at du har sett setningen: «Selges som det er» eller en lignende formulering. Dette kan begrense dine rettigheter, men selgeren er likevel pliktet til å holde det han eller hun har lovt. Når du kjøper noe brukt er det som oftest vanskeligere å klage.

Forbrukerrett

Nå har du sikkert fått en viss anelse om hva forbrukerrett dreier seg om. Utover de nevnte tingene er det flere lover og regler som gjelder. Noen må frem med lovene om forbrukerrett fordi de havner i en situasjon de vil rydde opp i. Da handler det om å oppnå et resultat man er fornøyd med. Det kan være lurt å vurdere advokathjelp. Det er ikke sikkert du trenger mye hjelp, men at det i første omgang er snakk om å kartlegge situasjonen. Da kan du få en del gode råd slik at du har et godt utgangspunkt for en eventuell videre saksgang.

Kontrakter

For privatpersoner som skal leie/kjøpe eller selge/leie ut vil det være utrolig fornuftig å ha skikkelige kontrakter. Dette er noe man kan få god hjelp til av en advokat. Det gjør at salget/kjøpet eller et eventuelt leieforhold er mye tryggere for begge parter og man slipper ubehagelige overraskelser. Da kan det være verdt å bruke en liten sum penger på å skaffe nødvendig kontrakt. Dette gjør prosessen mye bedre. Det kan være lett å glemme dette, så noter deg det gjerne bak øret til neste gang du skal kjøpe eller selge som privatperson.

Flytrøbbel

Dette er noe mange av oss leser mye om i mediene og det er grunnen til at vi her bruker det som et eksempel. Det er ikke alltid så lett å vite hva slags rettigheter man har dersom man er en forbruker som opplever flytrøbbel. Mange vet derfor ikke om mulighetene man har for å klage på disse forholdene. Dine flyrettigheter kan du enkelt sjekke på forbrukerrådet sine nettsider. Da vil du raskt kunne ta en bedre avgjørelse på hvor vidt du skal slenge deg på en klageprosess eller ikke. Det er dumt å ikke klage, hvis man burde ha gjort det – men det er også dumt å klage for ofte og uten grunn. Vi oppfordrer derfor til å bli mer kjent med sine rettigheter som forbruker, og å eventuelt ta kontakt med en advokat dersom man trenger mer hjelp enn det nettet kan tilby.

Advokater hjelper deg med forbrukerrett

Dersom du er i en situasjon der du krangler angående et kjøp er det trolig på tide å ta kontakt med noen som kan hjelpe deg videre med forbrukerrett. En advokat vil raskt kunne finne ut av hva slags rettigheter du har og hva som er den beste måten å takle problemet på. Det finnes mange advokater som har forbrukerrett som et spesialfelt, disse vil kunne gi fantastiske råd som kommer godt med. Forbrukerrett er til for å sikre gode salg og kjøp.

Når det kommer til forbrukerrett er det mange som tar en titt på loven og deretter tenker: «Hva betyr egentlig dette?» Det er ikke så rart, det kan til tider være svært vanskelig å forstå hva lovene egentlig betyr. Det er advokater som er aller best på dette. Det kan være lurt å vite at forbrukerrett i mange tilfeller kan være nyttig for deg som privatperson, men det kan også være lurt å merke seg at du ikke nødvendigvis trenger å finne ut av ting helt selv.

Sammenlign tjeneste og pris

På vår side kan du enkelt fylle ut et skjema hvis du ønsker å komme i kontakt med advokater. Da vil du også motta uforpliktende tilbud som du kan velge fra. Etter å ha lest disse to setningene skjønner du helt sikker at du på denne måten får muligheten til å sammenligne på pris. Det kan du spare penger på! Vi tror at samtlige advokater vil ha akkurat deg som kunde, og vår tjeneste gjør at du slipper en lang og kjedelig prosess med å ta kontakt med ulike firmaer. Vi liker at ting er enkelt og greit!

Vurder tjenesten vår
Vurder denne tjenesten ved å klikke på antall stjerner du synes vi fortjener.