Helt uforpliktende og kostnadsfritt for deg

Xito

Mobilselskapet Xito ble stiftet i 2009 og var gjennom hele sin fartstid eneeid av Hello Norway AS. Hello var seriegründer Nadir Nalbants andre stasing på mobiltelefoni. Selskapet siktet seg i begynnelsen utelukkende inn på bedriftsmarkedet, men hadde ambisjoner om å favne videre. Det skulle Xito hjelpe dem med. 

Lansering av Xito kan med andre ord anses som Nalbant og Hellos framstøt i privatmarkedet for mobiltelefoni. Og som vi skal se, var også Xitos videre skjebne uløselig knyttet til morselskapet Hellos historie. 

Abonnementer og tjenester

Xito hadde en produktportefølje som inkluderte fire abonnementer. Hvis vi jobber oss oppover fra den rimeligste enden av prisspekteret, må vi ta utgangspunkt i abonnementet “Friends”. Dette abonnementet kostet deg 29 kroner i måneden og var i sin tid et av de billigste i kategorien “kontantkort og forhåndsbetalt”. Noe som framkom i NKOMS prissammenligninger. 

Neste abonnement på lista er “Mini”. Det kostet 59 kroner i måneden og inkluderte en beskjeden mengde data, taletid, SMS og MMS. Var du villig til å betale litt mer, fikk du også litt mer av disse tingene inkludert i abonnementet “Medium”. 

For storforbrukeren var valget enkelt. “Big” var bestselgeren og inkluderte fri ringetid, SMS og MMS. Selv om det var deres dyreste abonnement, kostet det ikke mer enn 195 kroner i måneden. Noe som forteller oss litt om hvilken rolle de så for seg å inneha på markedet. De var kort sagt en typisk prispresser, som drev lite og effektivt og dermed kunne tilby lavere priser enn kjempene.

Ellers kunne alle Xitos kunder nyte godt av gratis BankID, god betalings- og kostnadskontroll og full Telenor-dekning.

En del av Hello

I 2014 bestemmer morselskapet Hello seg for å prøve seg på privatmarkedet selv. I omkring ett år drives de to selskapene parallelt. Deretter innlemmes Xito i Hello med en ny logo, og allerede året etter er det imidlertid fullstendig slutt på merkevaren Xito.

På hjemmesidene deres kan man lese følgende forklaring: “Xito blir en del av Hello som ønsker å rendyrke sin satsing på enkle og billige mobilabonnement”. 

Henrik Mühlbradt, som på den tiden var “Marketing Manager” i selskapet, uttalte i et intervju med Mobiltelefoni.no at endringene ikke ville være merkbare for eksisterende kunder. 

Dette tar ikke mer enn 2 minutter av din tid
Sjekk hvem som gir mest data for pengene, ved å motta tilbud fra flere leverandører.

Dette tar ikke mer enn 2 minutter av din tid

Sjekk hvem som gir mest data for pengene, ved å motta tilbud fra flere leverandører.