NextGenTel
NextGenTel AS ble grunnlagt i 2000. Det var gründer Olav Stokke som sto bak etableringen og tre år senere tok virksomheten på Oslo Børs.
I tillegg til gründerrollen hadde også Stokke posisjonen som administrerende direktør i en rekke år. I 2008 takket han imidlertid for seg og ga stafettpinnen videre til Yvonne Djerf.
To år før skiftet av administrerende direktør ble NextGenTel solgt til Telia. Seks år etter, i 2012, skjer enda en endring på eiersiden. Denne gangen er det Telio som tar over og forblir eneeiere av NextGenTel fram til i dag.
Abonnementer og tjenester
På tampen av 2017 inngikk Telia en avtale med NextGenTel om å overta alle de 38 000 private mobilkundene deres. Prisen kom på 75 millioner, og da fikk de også 4 000 mobilbredbåndskunder med på kjøpet.
Grunnen til at de ga seg med mobiltelefoni, skal være en endring som gjelder strategisk retning. Ønsket var nemlig å satse mer på bedriftsmarkedet. Hvor de visstnok så gode muligheter for å verdiøke tjenestene sine.
Salget av mobilabonnementer til bedriftsmarkedet foregår i dag gjennom Proximo. Tidligere kjent som “NextGenTel Bedrift”.
Som mobilselskap var de aldri blant de største. De tilbød forholdsvis vanlige abonnementer. Her var det priser som startet like under hundrelappen og strakk seg til 359 kroner i måneden.
Alle abonnementene deres inkluderte fri taletid, SMS og MMS. I tillegg kom inkludert tale og data i EU og EØS.
Fra klager til utmerkelse – og tilbake igjen?
NextGenTels kundeservice hadde de første årene et heller dårlig rykte på seg. Lang ventetid i telefonen og fakturatrøbbel var bare noen av klagene de mottok. På NRKs “Forbrukerinspektørene” ble de sågar stemt fram som en av de tre verste hva gjaldt kundeservice i Norge.
I 2008 lot de imidlertid til å ha tatt tak i problemene og utført en snuoperasjon. Da ble de nemlig kåret til årets beste kundeservicebedrift.
Prisen ble utdelt under Call Center-dagene. Blant det som ble trukket fram, fant man flere gode beskrivelser. Dette var blant annet rask respons, engasjerte, oppmerksomme og flinke kundebehandlere”.
Ti år senere var det nye målinger av kundetilfredshet og -lojalitet. Disse ble utført av Norsk Kunderbarometer, og røptee at NextGenTel igjen er dårligst i klassen.
Er NextGenTel noe for meg?
NextGenTel leverer som nevnt ikke mobiltelefonitjenester til privatmarkedet lenger. Satsingsområdet deres er i dag først og fremst ulike former for bredbånd, TV og fasttelefoni.
Befinner du deg derimot innenfor bedriftssegmentet, er det ikke usannsynlig at de kan tilby deg noe gjennom selskapet Proximo.
NextGenTel Kundeservice
Trenger du å komme i kontakt med NextGenTel kan du nå dem på telefon: 987 07 979, mandag til fredag klokken 08:00 til 19:00 og lørdag fra klokken 12:00 til 17:00.
De har ogsp en chat som du kan benytte deg av på deres hjemmeside: www.nextgentel.no