Helt uforpliktende og kostnadsfritt for deg

Netcom

Lenge hadde staten monopol på telemarkedet i Norge. I løpet av 90-tallet skjedde det imidlertid en liberalisering. Televerket ble til Telenor, som få år senere skulle børsnoteres. Og en ny teleoperatør får innvilget konsesjon og slipper til på markedet: NetCom.

To år etter at NetCom fikk innvilget sin GSM-lisens, åpner de nettet for kommersiell bruk. Årstallet er 1993. Siden den gang har de sammen med Telenor vært et Norges to desidert største teleselskaper.

NetCom har med sitt velutbygde dekningsnett og satsingsvilje vært den eneste reelle konkurrenten til Telenor. Noen vil si at Telenors monopol utviklet seg til et ikke stort bedre duopol med introduksjonen av NetCom.

Det kan det kanskje være noe i. Men at de har drevet fram både innovasjon og priskriger i løpet av sin historie, er heller ikke til å stikke under stol.

Abonnementer og tjenester

I løpet av sin lange fartstid som teleselskap har NetCom tilbudt en rekke forskjellige abonnementer, apper, priser og tjenester. Noen har vært tilnærmet identiske med dem man allerede fant på markedet, mens andre har stått for genuine nyheter.

De var for eksempel først ute med kontantkort her i landet. Året var 1997 og nesten hver andre nordmann hadde mobiltelefon. Kontantkortet er kanskje ikke så mye brukt i dag. Men det var lenge et godt alternativ for den som ikke brukte telefonene så mye.

Etter ti år på markedet, ga de kundene sine en jubileumsgave i form av gratis MMS. Jubileet markerte også lanseringen av tjenesten.

De var også det første norske teleselskapet som tilbød iPhone. Det skjedde allerede året etter at telefonen ble lansert i USA. Og det påfølgende året installerte de Norges første 4G-nett.

Det skulle riktignok gå noen år før kundene deres kan benytte seg av det, men først ute var de åkkesom. En annen ting de var tidlig ute med, er å inkludere strømmetjenester som Spotify i abonnementene sine.

Fra Netcom til Telia

I 2016 kunngjøres det at NetCom skal bli til Telia. De har riktignok eid dem helt siden år 2000, men merkevaren har trass i logobytter og andre endringer bestått. I 2016 er det imidlertid over og ut, også for navnet.

I en pressemelding ble det uttalt «dette markerer starten på en ny og digital tele-epoke i Norge som Nordens største mobilselskap».

Dette tar ikke mer enn 2 minutter av din tid
Sjekk hvem som gir mest data for pengene, ved å motta tilbud fra flere leverandører.

Dette tar ikke mer enn 2 minutter av din tid

Sjekk hvem som gir mest data for pengene, ved å motta tilbud fra flere leverandører.