Helt uforpliktende og kostnadsfritt for deg

Banzai 4G

Selskapet Banzai 4G ble etablert i 2014 med hovedkontor i Oslo. Tidligere styreleder i OneCall, Pål Eivind Vegard, stilte seg bak roret som daglig leder.

Mens Bjørn Einar Kihl tok på seg ansvaret som styreleder i den nyoppstartede virksomheten. Planen var å skape en liten og kostnadseffektiv bedrift, som kunne tilby atskillig lavere priser enn konkurrentene. 

Foruten lave priser lå fokuset helt fra begynnelsen av også på store datapakker. Tanken var at ettersom de fleste abonnementer allerede tilbyr fri tale og SMS, er det datamengden som opptar folk mest.

I tillegg la man merke til at folk brukte telefonene sine på en annen, mer datakrevende måte enn tidligere. Strømming av filmer, serier og musikk, samt mer krevende bruk av sosiale medier, ble stadig mer utbredt.

Dekning 

I likhet med mange andre mindre mobilselskaper, hadde ikke Banzai 4G sitt eget dekningsnett. Mobilnettet de benyttet seg av var eid av det som den gangen het NetCom. NetCom er det vi i dag kjenner som Telia. Og ved hjelp av deres nett, kunne Banzai 4G tilby kundene sine god dekning over så å si hele landet. 

Abonnementer og andre tjenester

I tillegg til vanlig mobiltelefoni satset Banzai 4G også på mobilt bredbånd. Sortimentet av både mobil- og bredbåndsabonnementer inkluderte fem forskjellige abonnementer. I begge kategorier begynte prisene under hundrelappen. Og i den andre enden av skalaen lå prisene på henholdsvis 279 kroner og 549 kroner i måneden. 

Som vi innledningsvis var inne på, hadde virksomheten som uttalt mål å tilby kundene sine mye data til lave priser. Et slående eksempel på at de lyktes med det, er 100GB-pakken deres. Gikk man til Telenor med samme sum, ville man på den tiden nemlig bare fått 10GB data. Og med det begynner man kanskje å ane hvorfor de så på seg selv som mobilverdenens Norwegian.

Når det gjelder fart, kunne man på de dyreste mobilabonnementene oppleve nedlastingshastigheter opp mot 10 Mbit/s. Det mobile bredbåndet, på sin side, hadde en makshastighet på omkring 40 Mbit/s. 

Ved reisens ende

Bare to år etter grunnleggelsen avvikles Banzai 4G. Historien om nedleggelsen er ingen solskinnshistorie. De føler seg urettferdig behandlet av Telia og presset ut av markedet. Og daglig leder Pål Eivind Vegard beskylder Nasjonal kommunikasjonsmyndighet for å ha tatt beslutninger som er uheldige for videresalgsmarkedet. Hvorom allting er, avviklingen er et faktum, og alle kundene selges til mobilselskapet Talkmore. 

Dette tar ikke mer enn 2 minutter av din tid
Sjekk hvem som gir mest data for pengene, ved å motta tilbud fra flere leverandører.

Dette tar ikke mer enn 2 minutter av din tid

Sjekk hvem som gir mest data for pengene, ved å motta tilbud fra flere leverandører.