Billigste mobilabonnement til bedrift i 2024
Et bedriftsabonnement er litt annerledes enn et vanlig mobilabonnement for privatpersoner. Et bedriftsabonnement har blant annet funksjoner som sentralbord og hovednummer, noe et vanlig privat mobilabonnement ikke har.
Bedriftsabonnement gir bedriften oversiktlige kostnader og tjenester som dekker bedriftens behov.
De fleste bedriftsabonnementer inkluderer:
-
Fri tale, sms og mms
-
Fri data eller eventuelt data rollover
Dermed kan alle i bedriften både ringe og surfe så mye de vil.
Dette er et veldig viktig moment fordi det betyr at du kan være tilkoblet internett uansett hvor du skulle befinne deg. Så selv om det ikke skulle være et WiFi-nettverk i nærheten kan du dele internett fra telefonen til Mac, pc eller nettbrett.
Fordeler med bedriftsabonnement
-
Ubegrenset data
-
God hastighet
-
Fri roaming i Europa (EU/ EØS).
-
Datakort til bruk på nettbrett
-
Fri tale, sms og mms i Norge og utland
-
Fri data
De fleste bedriftsabonnement inkluderer fri tale, sms og mms i Norge og EU/ EØS.
HUSK AT... Noen mobilabonnement for bedrifter kan i tillegg tilby gode avtaler for land utenfor EU/ EØS. Dersom din bedrift ringer mye til utlandet, bør du tenke på om du kanskje skulle hatt et bedriftsabonnement med en utlandspakke som gir deg rabbaterte priser.
Eksempel på noen funksjoner i et bedriftsabonnement
I tillegg til selve telefonabonnementet får du blant annet ulike tjenester som:
-
sentralbord
-
mobil app
-
data rollover
-
bedriftskatalog
-
hovednummer
-
menyer
-
telefonkø-systemer
-
talemeldinger
-
svargrupper
-
alternative visningsnummer
-
rapportering
-
nettvern
Andre viktige funksjoner i mobilabonnement til bedrift
I tillegg til at abonnementet inkluderer fri tale, sms, mms, ubegrenset fri data og fri bruk i EU/ EØS, er det viktig at mobilabonnementet du velger til din bedrift inkluderer nettvern og sikkerhet.
Du bør også få rask hjelp via support dersom behovet melder seg.
Nettvern og sikkerhet
Når du velger et bedriftsabonnement kan det være lurt å tenke nettsikkerhet. Kanskje du trenger et abonnement der mobiloperatøren har innebygde sikkerhetsfiltre? Dette kan sørge for at enheten din beskyttes mot for eksempel virus, eller andre skadelige programvarer.
Nettvern-funksjonen kan i tillegg stoppe ansatte fra å gå inn på nettsider med malware eller virus, samt nettsider med svindel og uærlige hensikter.
Få raskere hjelp fra support
Skulle nettet plutselig slutte å virke, eller et annet problem oppstår, får du raskt og effektivt hjelp fra support.
Sørg for at du velger et bedriftsabonnement som gir deg god support dersom problemer skulle oppstå.
Data rollover
De fleste mobilabonnement tilbyr data rollover og det samme gjelder for bedriftsabonnement. Data rollover er ganske enkelt ubrukt mobildata fra inneværende måned som du får med deg til neste måned.
Data rollover gjør at du ikke mister mobildata du har betalt for, husk derfor å undersøke om bedriftsabonnementet du har valgt inkluderer data rollover.
Ekstra mobildata – fyll på data til bedriftsabonnementet
Går du tom for mobildata er det lurt at du har undersøkt hva dette kan koste. Dersom det er veldig dyrt å fylle på mer mobildata bør du tenke på om du skal bytte bedriftsabonnementet ditt til et annet mobilselskap.
Når du går tom for data reduseres hastigheten betraktelig. Det kan skape problemer dersom du for eksempel sitter i et teams-møte og ikke er på kontoret og mangler WiFi-tilgang.
Derfor er det viktig å sørge for at du automatisk kan få ekstra påfyll av data når du trenger det.
Pris på mobilabonnement til bedrift
For de fleste bedrifter er mobilen et essentielt arbeidsverktøy. Derfor er det viktig å ha et mobilabonnement som møter dine behov og krav som bedriftseier, uten at du betaler for mye.
Et bedriftsabonnement øker tilgjengeligheten til dine ansatte – du kan nå dem når som helst; på hytta, hjemme eller på kontoret.
Månedsprisen på et bedriftsabonnement avhenger gjerne blant annet av faktorer som:
-
Antall SIM-kort
-
Datamengde
VISSTE DU AT... Prisen på mobilabonnement presses stadig ned på grunn av økende konkurranse mellom mobiloperatørene. Prisforskjellen er derfor liten mellom de ulike tilbyderne.
Velg et mobilabonnement til din bedrift som best kan gi deg mest for pengene som blant annet:
-
tilgang på support
-
ekstratjenester
-
dekning
-
sikkerhet
-
hastighet
Det finnes mange forskjellige tilbydere av mobilabonnement til bedrift. Fordelen med dette er at du som bedriftskunde får gode valgmuligheter til konkurrerende priser. For å få den beste avtalen til nettopp din bedrift er det lurt å sammenligne flere tilbydere – da finner du enklere ut hvilket mobilabonnement som er best for deg og din bedrift.
Best dekning med 5G
Vær sikker på at du velger et bedriftsabonnement som har god dekning der du og dine kollegaer befinner seg. Nå som 5G er i full utvikling er det også viktig at bedrifter har tilgang på den beste hastigheten og dekningen et mobilabonnement kan tilby.
Norge har 3 mobilnett som driftes av:
-
Telenor – Største telekommunikasjonsselskap. Grunnlagt i 1855 som Telegrafverket, før de fikk navnet Telenor i 1990-årene.
-
Telia – Et tidligere NetCom-nettverk, etablert i 1989. Svenske Telia overtok i år 2000.
-
ICE – Bygger ut et eget nett, men benytter seg av Telia sitt mobilnett – der de ikke har fått bygd ut nettverket sitt.
Siden vi i realiteten har 2 mobilnett i Norge (ICE sitt er ikke ferdig utbygd), vil det si at noen operatører kan tilby Telenor dekning, mens andre kan tilby Telia dekning. Det kan være lurt å undersøke Telenor dekning og Telia dekning i et dekningskart for å se hvor du kan forvente å få 5G.
Det er forskjeller mellom ulike bedriftsabonnement på ned norske markedet. Derfor lønner det seg å sammenligne bedriftsabonnement.
Sentralbord for bedriften
Et velfungerende sentralbord er viktig og gir en god opplevelse for kundene dine. Har du sentralbordet tilgjengelig via mobil – er du og dine ansatte alltid let tilgjengelige for bedriftens kunder.
Sentralbordet gjør at kundene dine ikke blir møtt med telefonsvar. Kunden får nemlig ett hovednummer å forholde seg til. Dermed kan samtalen viderekobles slik at kunden alltid får svar.
VISSTE DU AT... Bedriftsabonnement med sentralbord-funksjonen er særlig smart for bedrifter som tilbyr døgnåpen support.
Bedriftsabonnement til din bedrift
Det er mange ulike tilbydere der ute, men husk at det kun er tre mobilnett i Norge fordelt på flere ulike tilbydere.
De fleste mobiloperatørene som tilbyr mobilabonnement til bedrifter inkluderer fri bruk. Som for eksempel fri tale, sms og mms.
Du kan også få "fri data", men som regel er betyr "fri data" egentlig kun at du får mye data, gjerne mer enn i et privat mobilabonnement, til en bestemt pris. Det vil si at når du har brukt opp mobildata vil du få redusert hastigheten betraktelig.
Få flere tilbud uforpliktende og gratis
-
Beskriv ditt behovVed hjelp av et enkelt skjema forteller du kort hva du er ute etter
-
Få tilbud fra flere selskaperJo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
-
Velg det beste tilbudetVelg deretter løsningen som passer deg best, til en lavest mulig pris