Flytting

Trenger du hjelp til flytting? Da er det både lettvint og behagelig å få hjelp av et flyttebyrå. De tar ansvar for både bæring og frakt. Imens kan du bruke tiden på å fokusere på ditt nye hjem. Få tilbud fra flere flyttebyråer og få best mulig tilbud.

1. Fyll ut skjema
nedenfor

2. Velg hvilke du vil sammenligne

3. Få beste
tilbud

Tar ca. 2 minutter, lykke til!

Få leverandørene til å konkurrere om å gi deg det beste tilbudet!

Hallgeir Kvadsheim,
Økonomisk rådgiver

Flytting

Det er mange ting å tenke på når man er på vei inn i prosessen om flytting. Flytting er en prosess man kan, med litt planlegging, gjøre mindre stressende og enklere for seg selv. Her skal vi derfor gi deg mange gode råd og nevne praktiske ting det er viktig å huske på for deg som er på flyttefot – både hva du bør tenke på før, underveis og etter du har kommet til rette.

Flytting alene eller med flyttebyrå?

Flytteprosessen kan være lang og vanskelig, men den trenger absolutt ikke være det. Det er opp til hver og en om man ønsker å gjøre hele jobben selv, eller om man kunne tenke seg å leie inn hjelp. Dersom man ønsker å gjøre jobben selv, eller kun med hjelp fra familie og venner, må man påberegne seg tunge løft og eventuelt lange kjøreturer.

Et flyttebyrå kan derfor være å anbefale i mange tilfeller. Flere flyttebyråer har også gode kontakter og rabaterte ordninger til vaskehjelp, leiebil og mer som kan være praktisk i flytteprosessen. Ikke bare får du noen til å ta unna de tunge løftene og sparer egen helse, du er også sikker på at møbler og gjenstander du eier bli behandlet på en forsvarlig måte. Flyttebyråer har lang erfaring og vet hvordan de skal behandle møbler. Noen gjenstander er også særlig krevende å flytte, men ved å benytte seg av et flyttebyrå gjør det prosessen ingen stor sak. Dette kan være møbler som piano, safe, lange trebord og lignende.

Pakke til flytting

Når du skal flytte er det mye som skal pakkes ned, alt fra gjenstander som er skjør til klær som i utgangspunktet kan ”slenges” oppi søppelsekker.  Flyttefirmaer stiller gjerne med emballasje som du kan pakke i, eventuelt må du selv gå til innkjøp av esker, bobleplast og søppelsekker.

Tenk plassbesparende

Skal du pakke selv bør du tenke på en rekke ting. Først og fremst bør du tenke plassbesparende og hva du faktisk bruker og trenger. Benytt muligheten til å kaste, gi bort og selge gjenstander, klær, elektronikk og annet du måtte finne som du ikke har behov for. Det er lite poeng å flytte med deg ting du ikke bruker. Benytt deg derfor aktivt av nettsider som Finn.no eller applikasjoner som Tise, Spock og Letgo for salg eller å gi bort ting. Klær kan også samles i søppelsekker og doneres bort til Fretex. Annet som du ønsker å kaste kan leveres til gjenbruksstasjoner i nærområdet eller kastes på søppeldynga. Flyttefirmaer tilbyr ofte å hente og kjøre det bort for deg til søppeldynga for en liten sum.

Beskytt tingene

Videre til pakkingen anbefales det å pakke glass, service, tallerkener, vaser og annet knusbare gjenstander i silkepapir, bobleplast, avispapir eller annet som gjør at det holder seg. Legg det deretter i flytteesker. TV-en, monitorer, veggspeil og lignende bør pakkes i bobleplast. Klær kan som nevnt pakkes i søppelsekker, eller du kan benytte deg av reisekofferter du har liggende. Dette gjelder for øvrig også sengetøy som fint kan pakkes i store søppelsekker.

Møbler

Når det gjelder møbler bør det demonteres så langt det lar seg gjøre, og lamper, vitrineskap og lignende bør pakkes med bobleplast rundt som kan festes med solid gaffateip. Flyttebyråer kan også hjelpe deg med demontering med riktig verktøy om du ikke selv har dette.

Midlertidig lagring

I enkelte flyttetilfeller kan det være behov for midlertidig lagring på et lager eller i en container. Flere flyttebyråer kan hjelpe deg med å planlegge flyttingen fra start til slutt, og gi deg gode løsninger. De vet hvor det er muligheter for midlertidig eller langsiktig lagring av møbler og verdier. Flyttebyråer har gjerne samarbeidspartnere som tilbyr lagercontainere eller innendørs lagre.

Gratis befaring

Vurderer du flyttebyrå, men er usikker på hva det vil koste deg eller hvor mye hjelp du har behov for? Benytt deg av gratis befaring fra et flyttefirma. Dette sparer deg for tid ettersom de kommer med en oversikt over det nødvendige arbeidet.

Trenger du flyttebil?

Enten om du skal flytte alene, med hjelp fra familie eller du har leid inn et flyttebyrå vil du mest sannsynlig trenge en bil å frakte enkelte ting slik som verdigjenstander. Dersom du har leid inn et flyttebyrå og eier egen personbil er saken enkel, men dersom du verken har egen bil eller har mulighet til å låne en fra kjente og kjære, vil du måtte finne et bilutleiefirma som kan hjelpe deg med flyttingen.

Har du benyttet deg av et flyttebyrå bør du høre først med de om hvilke ordninger og avtaler de har. Mest sannsynlig vil du kunne få en gunstig pris ved å leie flyttebil gjennom en av deres samarbeidspartnere, i motsetningen til om du går direkte til biluteleierfirmaene. I enkelte tilfeller holder det med en vanlig personbil, mens andre ganger kan det være bedre å leie en varebil som har rom for en del. Dette må du derfor planlegge og se ut ifra hvor mye du har tenkt å ta med deg.

Forsikring i forhold til flyttebyråer

Ansvarlige flyttebyråer og seriøse aktører har en obligatorisk godsansvarsforsikring, også kaldt transportforsikring. Dette er for din egen sikkerhet, og dekker en viss andel dersom noe skulle gå i stykker. Sjekk deretter hva slags forsikringer du sitter på i dag hos ditt forsikringsselskap, og hva som dekkes der. Et flyttebyrå vil ikke ta på seg ansvar for noe som blir ødelagt eller stjålet i et flyttelass, så pass på at du har forsikring som dekker eventuelle uhell. Ingen tror det skjer dem – men det er derfor man har forsikring.

Verdisaker

Enkelte eiendeler bør du ta ansvar for selv i flytteprosessen. Dersom du har store gjenstander du ikke har plass til i egen bil eller leiebil som er av høy verdi, bør du vurdere å kjøpe en ekstra forsikring til dette. Gjenstander det anbefales at du flytter selv er verdigjenstander som smykker, arvegods, sølvtøy, malerier eller bilder av høy verdi og lignende. Dersom du eier kjæledyr må du også tenke på at de må du frakte forsvarlig selv.

Vaskehjelp

Utvasking kommer ingen utenom, men du kan velge å sette bort jobben til noen andre. Når du benytter deg av flyttehjelp, har flere av disse flyttebyråene gode kontakter med vaskehjelp. Hør med byrået hva slags tilbud de har og hva totalprisen for utvask blir. Deretter kan du bestemme selv om dette er noen hundrelapper du ønsker å spare, eller om hjelpen er verdt mer enn strevet.

Melde flytting

Det første du bør gjøre når du omsidere har flyttet, er å melde flytting. Dersom du flytter i Norge skal du ha sendt flyttemelding i løpet av 8 dager etter flytting. Det vil si at du har noen dager på deg, men det er fort gjort at det går i glemmeboken. Det tar ikke lang tid å melde flytting – så gjør det mens du enda har det i tankene. Her finner du det elektroniske skjemaet for flytting.

Flytting av hele familien? Dersom hele familien flytter til den nye adressen trenger du kun å benytte deg av et skjema for registering av flytting. Det vil si at du kan registrere adresseendring på hele familien så lenge det går under ektefelle, samboer, partner og/eller barn over/under 22 år.

Grunnen til at det er så viktig å melde flytting er at skatteetaten oppdaterer folkeregisteret med den nye adressen. Dette gjør at du får posten til riktig adresse, betaler skatt til riktig kommune og mer.

Særskilte omstendigheter

I noen tilfeller kan flytting skje under særskilte omstendigheter. Dette kan være at parforhold går i oppløsning og en av partene skal flytte ut av felles hjem med barn som er under 22 år gamle. Under slike omstendigheter må det meldes inn flytting til Altinn. Deretter oppretter man et kontaktskjema der man registrere AR-nummeret, et nummer du har fått tildelt etter at flyttemeldingen er sendt inn.

I skjemaet skal det følge opplysninger om hvor ofte parten som har meldt flytting ut av felles bolig kommer til å besøke barnet, og om dette medfølger med overnatting i felles bolig eller ikke. Leiekontrakt, kjøpskontrakt eller lignende verdipapirer skal skannes og legges ved i kontaktskjemaet. Tilslutt sendes dette inn.

Ved at en av partene skal flytte med barnet, skal en ordinær flyttemelding sendes inn – med underskrift fra den andre parten.

Bytte adresse

Selv om skatteetaten oppdaterer folkeregisteret når du har registrert flytting, må du huske på at det kan være flere andre aktører som har din gamle adresse. Gå derfor inn på ulike abonnement sider for å oppdater adressen din så du er sikker på at posten havner riktig sted. Det kan i verste fall føre til økonomiske problemer dersom regninger ikke blir betalt fordi fakturaen har havnet i feil postkasse.

Posten tilbyr å videresende post som er registrert til din gamle adresse gjerne noen måneder frem i tid gratis. Husk derfor å gi beskjed til posten, eller gå inn på deres nettsider, for å ta i bruk tjenesten. Dersom du ønsker at Posten skal fortsette å sende feiladresserte brev etter noen måneder kan du betale en liten sum for at de sender det videre til din nye adresse. Om du er av personen som har alt på stell og har selv gått inn for å oppdatere diverse abonnementer og betalingssider er ikke dette nødvending. For deg med mye i tankene og der oppdateringen tar litt lenger tid vil dette være en fin tjeneste å benytte seg av.

11 beste flyttetips

Trenger du hjelp med flytting? Flytting er gøy, men kan også være krevende og stressende. Få 11 beste flyttetips til du skal flytte og valg av flyttebyrå.

Les mer

Share This