Flyttehjelp

Trenger du flyttehjelp når du skal flytte til ny bolig? Få hjelp av et flyttebyrå som kan sakene sine – og slipp unna mye stress og frustrasjon. La flyttehjelpen stå for bæring og frakt. Imens kan du tenke på ditt nye hjem!

1. Fyll ut skjema
nedenfor

2. Velg hvilke du vil sammenligne

3. Få beste
tilbud

Tar ca. 2 minutter, lykke til!

Få leverandørene til å konkurrere om å gi deg det beste tilbudet!

Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

Trenger du flyttehjelp?

Nordmenn er et flytteglad folk. I 2015 meldte SSB om 90 000 flyttinger, kun i Oslo. Flytting er ofte forbundet med lykke og jakten på større hage, flottere utsikt og flere soverom. Andre ganger kan det være mindre hyggelige omstendigheter som gjør at flytting blir en realitet. Uansett hva grunnen til flytting er, så er det mange mye å huske på. Hvordan skal flyttingen organiseres på best mulig måte? Skal du gjøre alt selv eller er det bedre å ty til flyttehjelp? Med noen små grep og litt planlegning, kan flytting bli en lystbetont og effektiv prosess.

Start med en liste

Et godt råd å starte flytteprosessen med å lage en liste. Det er lov å endre planer etter hvert, men en liste og en plan gir et godt utgangspunkt. Noen spørsmål å tenke på fra starten er: Når må du være ute av huset? Skal du gjennomføre husvask selv? Hvem kan hjelpe deg med flyttingen? Skal du benytte deg av flyttehjelp? Skriv ned alt du må gjøre og alle spørsmål du har, så er du i alle fall i gang.

Ikke undervurder hvor mange ting du har

En mystisk overraskelse hver gang, er hvor mye man faktisk eier. Om man begynner å tømme skuffer og skap, blir man gjerne overrasket over hvor fulle de faktisk er. Flytting er en ypperlig anledning til å gi bort klær, sko, kjøkkenutstyr, tallerkener, puter, pynteting og andre gjenstander du ikke lengre har bruk for. Gi det bort til noen du vet setter pris på det, doner det til Fretex, eller selg det unna på nettet. Legg ut en annonse på Facebook, finn.no eller apper som letgo, så vil få du solgt eller gitt bort det du ikke trenger på null komma niks.

Systematisk pakking

Start med å pakke ned det du ikke bruker. Det er lettere sagt enn gjort, men jo tidligere man starter, jo bedre er det. Ved å starte tidlig vil du også få en oversikt over hvor mange esker, IKEA poser og kofferter / bagger du trenger for å få med deg alt.

Helt fra starten bør eskene merkes. Skriv en liste utenpå eskene og merk hvilket rom eskene skal inn på. Hvis du flytter inn i en større eller mindre bolig, så er det ikke sikkert at alle ting skal inne på det samme rommet som de var i det gamle huset. Derfor er det et triks alltid å merke boksene med hvilket rom de skal inn på i det nye hjemmet.

Dersom du vurderer å benytte deg av flyttehjelp, kan det være en idé å kontakte et flyttebyrå allerede når du starter å pakke i esker. Flyttebyråer har ofte spesialesker de bruker og kan fortelle deg hvordan de anbefaler at du pakker ned tingene.

Uansett om du skal benytte deg av flyttehjelp eller gjøre alt selv, så finnes det noen generelle pakketips:

  • Fyll opp eskene slik at du utnytter all plass best mulig.
  • Ikke pakk eskene for tunge og teip dem godt igjen.
  • Diverse klær, for eksempel yttertøy, kan pakkes i søppelposer (bare pass på at du ikke forveksler det med søppel!). Pakk gjerne to poser utenpå hverandre, slik at de ikke sprekker.
  • Husk å merke alle esker, både hva som er i og hvilket rom det skal plasseres i.
  • Pakk systematisk. Pakk det som hører sammen i en eske.
  • Pakk i prioritert rekkefølge. Merk de boksene som er viktigest og sørg for at de er lett tilgjengelige ved innflytning.
  • Vær forsiktig med gjenstander som er brannfarlige, etsende stoffer eller ting som lett kan knuses. Merk dette ekstra godt.

Forsikring

Det kan være greit å ta en titt på forsikringer i forbindelse med flytting. Pass på at innbo er forsikret fra det øyeblikket du overtar huset. Undersøk også om forsikringsselskapet ditt dekker skader i forbindelse med flytting. Eventuelt, dersom du benytter deg av flyttehjelp, så bør du sjekke at forsikring i forbindelse med flytting er dekket av flyttefirmaet.

Strøm, TV og bredbånd

Strøm, TV og bredbånd må avbestilles i god tid. Det kan være lurt å ta kontakt med strøm, internett og TV- leverandøren din med en gang du vet at du skal flytte, slik at du unngår overlapping på regningene. Samtidig må du huske på å bestille strøm, TV og bredbånd til din nye bolig, slik at alt er på plass ved innflytning.

Pass også på at du har lest av strømmåleren for siste gang samt skrudd av strømmen når du reiser fra den gamle boligen din.

Adresseendring

Du må melde i fra om flytting til folkeregisteret senest 8 dager etter at du har flyttet. Det kan du gjøre her.

I tillegg bør du melde om adresseendring til posten. Det kan du gjøre her. Når du gir beskjed til om adresseendring til posten, så kan du få posten ettersendt gratis i to måneder fra flyttedatoen.

Det kan også være lurt å oppdatere alle firmaer og etater man får post fra, blant annet bank og forsikringsselskap samt alle abonnement (avis, ukeblad og lignende).

Kontakt inntakskontor for skole, barnehage, lege og tannlege

Dersom du har barn i barnehage eller skole, må inntakskontor for skole og barnehage kontaktes, slik at alt er klart for oppstart på nytt sted. Husk også å endre fastlege og tannlege, dersom det er aktuelt med bytting.

Leiebil eller tilhenger

Det kan være nødvendig å leie bil eller tilhenger ved flytting. I så fall er det lurt å gjøre et kjapt søk på leiebiler og tilhengere i området og sammenligne priser. Ofte er det rabatt å få dersom du bestiller litt tid i forveien.

Midlertidig oppbevaring

Kan du flytte alt direkte inn i ditt nye hjem eller har du behov for midlertidig oppbevaring? Forhør deg med venner og kjente om noen har et ledig rom du kan bruke til oppbevaring av ting, før du eventuelt leier et midlertidig oppbevaringsrom. Priser kan variere her også, så igjen er det lurt å være tidlig ute. Dersom du benytter deg av flyttehjelp, så kan et flyttebyrå ofte tilby oppbevaringsplass ved behov i en flytteperiode.

Flyttevask

Vasking er omstendelig og tidskrevende. Det er dessverre vanlig at kjøper og selger kommer i krangel i forbindelse med ufullstendig vasking. Det enkleste er å gjøre en fullstendig vask av boligen din når alt er flyttet ut. Ved utvask av boligen din, er det viktig å huske at du må :

  • vaske alle vegger, tak og gulv
  • vaske alle skuffer og skap, innvendig og utvendig
  • vaske dører, håndtak, vinduskarmer og lister
  • pusse vinduer
  • støvsuge tepper og eventuelt rense tepper dersom det er nødvendig
  • bone gulv dersom det er nødvending
  • foreta en grundig rengjøring av kjøkkenet, inkludert skrubb av alle hvitevarer, vifter (ikke glem innsiden av kjøkkenviften) og fliser
  • rengjøre bad, inkludert grundig skrubb av fliser og sanitært utstyr
  • vaske lysbrytere og stikkontakter

Flyttehjelp

For å unngå at arbeidsmengden blir for tidkrevende og stressende , kan det være lurt å få flyttehjelp. Med et profesjonelt flyttebyrå vil du kunne spare mye tid, penger og frustrasjon ved å få jobben gjort på en smidig og effektiv måte.

Et flyttebyrå kan hjelpe deg med det du måtte ha behov for, alt fra å kun flytte noen tunge gjenstander til full overtagelse av flytteprosessen. Som kunde kan du selv bestemme hvor mye eller lite av jobben du ønsker at flyttebyrået skal gjøre for deg. Flyttebyråer kan blant annet hjelpe deg med å pakke ut og inn, demontere og montere møbler, flytte, transportere og bære inn esker.

Før du kontakter et flyttebyrå, kan det være lurt å tenke over hva du ønsker at flyttebyrået skal hjelpe deg med. Det kan være avgjørende for hvordan saker skal pakkes ned. For eksempel, dersom du skal pakke ned noen av sakene dine selv, men et flyttebyrå skal bære alt for deg, kan det være lurt å ha en dialog med dem på forhånd med tanke på emballasje og planlegging av esker og lignende.

Husk å undersøke ulike alternativ for flyttehjelp og kartlegg dine egne behov. Flyttebyråer tilbyr alt fra pakking, flytting, transport, lagring, bortkjøring av avfall og vasking. Her er en oversikt over tjenester som et flyttebyrå pleier å kunne tilby:

Flytting og transport

Et flyttebyrå hjelper deg med å bære alle gjenstander og esker ut av din gamle bolig, kjører det til ditt nye hjem og bærer det inn i ny bolig.

Pakkehjelp

Dersom du ikke har tid eller ork til å pakke ned tingene dine, så kan du overlate pakkingen til flyttebyrået. Flyttebyrået planlegger og pakker ned eiendelene dine systematisk. Du kan benytte deg av flyttehjelp til å pakke hele eller deler av ditt innbo.

Dersom du skal pakke noe selv, bør du snakke med flyttebyrået og få tips til hvordan pakkingen bør gjøres for å unngå skader. Husk at dersom du feilpakker, så kan det forsinke flytteprosessen fra flyttebyrået og føre til en dyrere pris. Vær derfor nøye med å avtale dette på forhånd.

Flytting av tunge gjenstander

Et flyttebyrå kan hjelpe deg med å flytte tunge gjenstander, som for eksempel en safe eller et piano. Ofte er dette en tilleggstjeneste som flyttebyråene tilbyr. Du kan altså enten kun benytte deg av flytting av tunge gjenstander eller legge det til grunnpakken. Det kan variere litt fra byrå og byrå, så det er derfor lurt å spørre om tunge gjenstander inngår i prisen og eventuelt hva som regnes som tunge gjenstander. Priser på flytting av tunge gjenstander kan variere basert på antall etasjer det må mange bæres og  hvor mange kilometer det må transporteres.

Rydding og bortkjøring av avfall

Når en flytter, har man ofte behov for å kvitte seg med diverse avfall og gjenstander og for eksempel gamle møbler og hvitevarer. Rydding og bortkjøring av avfall er en jobb som flyttebyråer ofte kan påta seg og sørge for at avfallet blir resirkulert.

Flyttevask

Det finnes mange ulike firmaer som tilbyr flyttevask. Som regel tilbyr flyttebyråene flyttevask. Det kan være praktisk å velge samme firma til å utføre flere oppgaver for deg, inkludert flyttevasken.

En fordel med å sette bort flyttevasken til et profesjonelt firma, er at du fraskriver deg ansvaret dersom en eventuell kjøper er misfornøyd med vaskingen. Normalt sett har vaskefirmaer fornøydgaranti og vil kunne komme tilbake og vaske mer dersom jobben mot formodning skulle være ufullstendig. Undersøk om firmaet du velger har fornøydgaranti før du signerer en avtale og betaler.

Lagring og oppbevaring

Dersom du trenger oppbevaringsplass i flytteprosessen, så kan et flyttebyrå ofte tilby lagring i containere. Med lagring i containere gjennom et flyttebyrå vil du kunne få en sikker lagring av dine eiendeler.  Dette er et godt alternativ dersom du skal pusse opp ditt nye hjem før du flytter inn. Et flyttefirma vil kunne hente deler eller hele ditt innbo, kjøre det til lagring, også kjøre det videre til din nye bolig når innflyttingen er klar.

Leie av utstyr

Et flyttefirma kan bistå med tilleggsutstyr som du kan ha bruk for. Noen flyttefirmaer tilbyr utleie av en flyttelift. Denne kan brukes til å komme opp på utsiden av bygninger og er især nyttig for deg som bor i en bygning uten heis. Ellers tilbyr flyttebyråer også ofte utleie av flyttebil eller tilhenger.

Dødsbo

I forbindelse med dødsbo er det  hensiktsmessig å benytte flyttebyråer. Flyttebyråene kan gjøre hele eller deler av jobben, slik at man slipper å tenke på rydding, vasking og bortkjøring i en tøff periode.

Husk på dette ved bruk av flyttebyrå

Hvis du ønsker å benytter deg av flyttehjelp, er det lurt å få gjøre litt forarbeid:

Avtal dette på forhånd:

  • Undersøk ulike firmaer og pakkepriser.
  • Fastsett pris på forhånd.
  • Avtal hvilke tjenester som flyttefirmaet skal utføre.
  • Avtal tidspunkt og tidsramme.
  • Undersøk om forsikring er inkludert.
  • Snakk med flyttefirmaet om hvordan du bør pakke ned eiendelene dine.

Praktiske tips i forbindelse med flyttingen:

  • Rydd unna gjenstander som pakkebyrået ikke skal ta med
  • Sett frem alt som skal være med på flyttingen, inkludert sykler og andre gjenstander som står bortgjemt i boder eller kjeller
  • Sørg for å ha gode lamper tilgjengelige slik at flytte - og vaskehjelpen slipper å jobbe i mørket

Etterpå:

  • Gjør en løpende evaluering på om du er fornøyd med tjenesten som er gjennomført og gi en tilbakemelding.
  • Sjekk at ingenting har blitt knust eller ødelagt i flytteprosessen.
  • Dersom flyttefirmaet har gjennomført flyttevask, bør du inspisere innsiden av skap, lister og kjøkkenviften, for å bekrefte at de har gjort en grundig jobb.
  • Dersom du er misfornøyd med noe, meld i fra med en gang.

Få tilbud på flyttehjelp

Skal du flytte og er litt usikker på om du ønsker å benytte deg av flyttebyrå? Fyll ut skjemaet nedenfor, så kan du få pristilbud fra ulike flyttebyråer. Det er helt uforpliktende og gratis.

Lykke til med flyttingen!

Flyttehjelp
3.8 (75%) 4 votes

11 beste flyttetips

Trenger du hjelp med flytting? Flytting er gøy, men kan også være krevende og stressende. Få 11 beste flyttetips til du skal flytte og valg av flyttebyrå.

read more