Finn

Eiendomsmegler
i Ås

1. Fyll ut skjema
nedenfor

2. Velg hvilke du vil sammenligne

3. Få beste
tilbud

Tar ca. 2 minutter, lykke til!

Få leverandørene til å konkurrere om å gi deg det beste tilbudet!

Hallgeir Kvadsheim, Økonomisk rådgiver

Eiendomsmegler Ås

Kjøp og salg av bolig er for de fleste den aller største økonomiske investeringen som blir gjort i løpet av livet. På bakgrunn av dette er det derfor viktig at prosessen gjennomføres på en trygg og effektiv måte, og med best mulig resultat for selger.

Hva gjør en eiendomsmegler?

En eiendomsmegler er en person eller et selskap som driver med kjøp og salg av bolig, samt megling av annen fast eiendom. Her i Norge er eiendomsmegler en beskyttet tittel og man må få konsesjon fra Finanstilsynet for å kunne drive som eiendomsmegler så fremt man fyller kravene som stilles. Det er også mulig for advokater og jurister å fungere som eiendomsmeglere om de får tillatelse fra Finanstilsynet.

En eiendomsmegler har lisens til å hjelpe deg som skal selge, kjøpe eller leie ut bolig, leilighet, hytte eller annen eiendom – enten du er privatperson eller bedrift. Megleren fungerer som en mellommann som upartisk forhandler mellom kjøper og selger.

Megleren fungerer som en mellommann som upartisk forhandler mellom kjøper og selger for å gjøre selve prosessen med kjøp og salg enklere for alle parter. En eiendomsmegler har mange ulike oppgaver der alle er strengt lovregulert med klare retningslinjer. Det er viktig at jobben blir gjort på en profesjonell og upartisk måte. Megleren skal gi deg gode råd og tips om hvordan du kan få igjen mest mulig for ditt salg eller hvordan du kan få mest mulig for pengene når du skal kjøpe.

Om du skal selge bolig, villa, eller en mindre leilighet, finnes det en megler for akkurat din type eiendom. Ettersom boligmarkedet i dag er stort, er det mange meglere som har spesialisert seg innenfor ulike typer eiendom. Noen eiendomsmeglere spesialiserer seg på salg av lokale leiligheter, mens andre på salg av luksusvillaer.

Men hva gjør en eiendomsmegler sagt mer konkret? En megler har mange ulike oppgaver der alle er strengt lovregulert med klare retningslinjer. Det er viktig at jobben blir gjort skikkelig – på en profesjonell og upartisk måte.
Generelt, gir en megler deg tips og råd til hvordan du kan øke verdien på din bolig, for deretter å estimere en verdi basert på standard, størrelse, beliggenhet og markedsverdi. Videre anbefaler eiendomsmegler en strategi for salget, presenterer et tilbud og starter dermed oppdraget.

Vanlige arbeidsoppgaver for en eiendomsmegler ved salg:
- Verdivurdering av eiendom
- Bistå med planleggingen av salg
- Danne et komplett bilde av eiendommen
- Lage prospekt
- Markedsføring og annonsering i trykte og digitale kanaler
- Hjelpe, planlegge og gjennomføre budrunder og visninger
- Fylle ut nødvendig papirarbeid og kontrakter
- Foreta økonomisk oppgjør mellom selger og kjøper

Vanlige arbeidsoppgaver for en eiendomsmegler ved kjøp:
- verdivurdering av eiendom på grunnlag av dens tilstand
- bestemme kvaliteten av investeringen
- forhandle mellom kjøper og selger
- signere avtaler og gjennomgå kontrakter
- Foreta økonomisk oppgjør mellom selger og kjøper

Hvordan fungerer det i praksis?

Når de nødvendige tiltak er gjort vil megler se på standard, størrelse, beliggenhet, markedsverdi og så bestemme en verdi på din bolig. Med utgangspunkt i boligens verdi, vil så eiendomsmegler legge en strategi sammen med deg som kunde, basert på de behov dere har i henhold til å få gjort salget unna i et bestemt tidsrom. Alt dette presenterer eiendomsmegleren i et tilbud til deg og når du har godtatt denne strategien er oppdraget startet. Det lønner seg å hente inn forskjellige tilbud før man bestemmer seg for eiendomsmegler og husk, det er ikke lik at strategien er skrevet i stein. Det kan faktisk gjøres endringer underveis om strategien feiler.

Så hva er de vanligste oppgavene for en megler ved salg? Først og fremst komme med forslag til ting som kan gjøres for å øke boligens verdi og så ta en verdivurdering av boligen. Så skal selve salget planlegges, og dette må gjøres sammen med selger, slik at selgers behov blir ivaretatt i prosessen. Så må eiendomsmegler få et helhetlig bilde av eiendommen og området den ligger. Er det for eksempel en ettroms på Bislett, eller er det en villa med 4 soverom på Ullern? Hvem er det som er målgruppen for selger? En barnefamilie vil kanskje syns det er litt slitsomt med Svære utesteder i første etasjen i bygården de skal bo. Mens andre foretrekker kort vei fra utestedet og hjem. Det gjelder å kjenne området og hva som rører seg. Er det for eksempel et område som er på vei til å bli trendy, eller er det et område som stadig forfaller?

Når all nødvendig informasjon om eiendommen er innhentet så må man få tatt gode bilder av boligen. Da er det en del ting man bør huske på. Fjern alt som setter personlig preg på boligen. De som skal kjøpe vil gjerne se for seg sitt fremtidige liv i boligen, ikke ditt gamle liv. Fjern rot, det gjør det vanskeligere for kjøper å se for seg boligen som sitt hjem, det er rett og slett lite tiltalende. Vurder om du skal bruke en boligstylist for å ta bilder, slik at dere får stylet boligen på en nøytral men bra måte, og dermed øker mulighetene for salg. Det ser også ut til at boliger som har gode bilder i prospekt og annonser, selger kjappere enn boliger med dårlige bilder. Det er for eksempel lettere for kjøper å se for seg en bolig som sitt hjem, når det er lyst og fint, for det tiltaler kjøpere flest. En bolig som på bildene fremstår som mørk og dyster er det nok vanskeligere å få solgt.

Hvordan bør man markedsføre boligen? De fleste eiendomsmeglere har gode strategier for dette, og har en plan for hvordan boligen kan promoteres både i digitale medier og i trykte medier. Uansett hvor boligen skal promoteres er det viktig med gode bilder. Sørg også for at din eiendomsmegler har en god strategi i forhold til sosiale medier, ettersom mye kan være gjort om annonser for boligen treffer rette målgruppen der.

Når markedsføringen er planlagt og i gang, så er det greit å få planlagt noen visninger ganske raskt. Gjerne gjør dette før man setter i gang med all markedsføringen. Det er meglers oppgave å planlegge og gjennomføre budrunder og visninger av bolig. Visningene må selvfølgelig avklares med selger, og det bør være samsvar mellom hvordan boligen ser ut på bildene og den boligen som møter kjøperen. Så her gjelder det å få ryddet unna rot og personlige eiendeler.

Eiendomsmegler skal også til enhver tid holde styr på lover og regler som er gjeldene og dermed også ha ansvar for kontrakter og alt papirarbeid som er knyttet til salget av boligen. Sørg for at man har alt det økonomiske på plass i kontrakter, slik at det ikke blir noe krøll når avtaler skal inngås. Det er også meglers oppgave å ta det økonomiske oppgjøret mellom selger og kjøper, slik at det er en uavhengig tredjepart som håndterer dette.

Hvordan velge megler?

Ved boligsalg er en eiendomsmegler helt avgjørende for salgsresultatet. En dårlig og en god megler kan utgjøre flere hundre tusen i forskjell på pris og dermed påvirke din gevinst etter boligsalget, men hvordan velge megler? Det er mange å velge mellom. Det er derfor viktig å sammenligne og be om tilbud fra flere meglere i Ås for å få et godt tilbud. Når du så henter inn tilbud fra de forskjellige, så se nøye på både priser og betingelser.

Før du velger en bestemt eiendomsmegler eller firma, bør du som sagt motta tilbud fra et utvalg som er aktuelle for deg i ditt område og vi i Tjenestetorget har gjort dette veldig lett for deg! Når du fyller ut skjemaet her på Tjenestetorget vil du få opp en liste med eiendomsmeglere i ditt område basert på informasjonen du har oppgitt i skjemaet. Logo til det aktuelle meglerfirmaet vil vises, samt en beskrivelse av hver enkelt. Her har du mulighet til å velge inntil fem eiendomsmeglere som du ønsker å motta tilbud fra. Tjenesten er uforpliktende som betyr at du kan ignorere tilbudene dersom ingen var tilfredsstillende, eller om du skulle ombestemme deg. Ettersom tjenesten er gratis og uforpliktende har du ingenting å tape!

Tjenesten er uforpliktende som betyr at du kan ignorere tilbudene dersom ingen var tilfredsstillende, eller om du skulle ombestemme deg. Ettersom tjenesten er gratis og uforpliktende har du ingenting å tape! Du kan derimot tjene ganske gode penger på å være en bevisst forbruker. Ved å fylle ut ett enkelt skjema slipper du å bruke tid og energi på å lete etter meglere på egenhånd. Du sparer med andre ord masse tid og vi vet jo at tid er penger.  Ved å la eiendomsmeglerne konkurrere om deg som kunde, vil du spare tid og masse penger som du heller kan legge inn i din nye bolig.

Hvordan velg beste tilbud på megler

Relativt kort tid etter du har fylt ut skjemaet vil du bli kontaktet av de ulike meglerne du valgte i søknadsprosessen. Når tilbudene kommer kan du enkelt sammenligne dem og velge det som passer deg best. Om du skulle ombestemme deg eller ikke være 100% fornøyd med tilbudene du mottar, kan du trekke deg fra prosessen eller prøve andre byrå når du fyller ut skjemaet.

Husk å sammenligne tilbudene du mottar nøye. Ta den tiden du trenger for å vurdere og det er større sjanse for at du blir fornøyd. Det kan også være lurt og få en verdivurdering av flere meglere slik at du kan sammenligne din oppfattelse av de ulike meglerne.

En ting er hvordan meglerne ser ut på papiret. Det kan også være lurt å få møtt eiendomsmeglerne før man tar et endelig valg. Da kan du se om han/hun er en god salgsperson og om dere har en god kjemi? Dette er spørsmål som ikke bør undervurderes i valg av megler. En megler skal jo selge boligen din og må være en god talsmann for nettopp din bolig siden målet for de fleste er å få igjen mest mulig på salget. Om du selv har god kjemi med megleren vil mest sannsynlig andre også oppleve det samme.

Bør man ha eierskifteforsikring?

Når du skal selge en bolig er det ditt ansvar at boligen er i forsvarlig stand når den selges. Men det er en del ting man ikke nødvendigvis har all informasjon om når man skal selge boligen. Det kan være ting i vegger, tak og gulv som man ikke ser at er der. Dette er en av årsakene til at alle selgere bør tegne eierskifteforsikring.

Pr i dag er det ca 70-80% av boligselgere som har denne forsikringen som sikrer deg om det skulle skje noe. Det er mange boligkjøpere som får for seg å krangle på småting, da er det greit å ha denne forsikringen i bakhånd. Da slipper du å forholde deg til de som har kjøpt boligen din, du kan bare henvise dem direkte til forsikringsselskapet slik at de kan håndtere konflikten.

Det du også bør ta i betraktning er hvor stor risiko det faktisk er for at det skal dukke opp problemer eter at ny eier har overtatt boligen. Det sier seg selv at om du har en helt ny bolig er det mindre sjanser for at det skal dukke opp uforutsette problemer enn om man selger en gammel bolig. Selve prisen på eierskifteforsikringen er på omtrent 3-5 promille av kjøpesummen. Det opereres også med nedre og øvre beløpsgrense, slik at det ikke skal bli de vanvittige summene ut av det. Minimum 2000 kr og opp til 40 000 kr som er høyeste beløpsgrense uansett boligtype. Har du for eksempel en liten andelsleilighet så er det 2000 kr som er minste og høyeste sats.

Det kan kanskje høres ut som store beløp, men om kjøper skulle finne feil i boligen kan det fort være snakk om reparasjoner til mange hundretusen.  Uten forsikringen er det du som eier som står ansvarlig for dette, men har du forsikringen, an du henvise til forsikringsselskapet som håndterer hele klagesaken og betaler ut erstatning til kjøperen. Du slipper med andre ord å bruke masse tid og penger på å forholde deg til misfornøyde kjøpere.

I forbindelse med tegning av eierskifteforsikringen så er det viktig at du fyller ut alle skjemaer riktig. Om du vet om ting i boligen som burde være utbedret, er i dårlig stand, eller rett og slett er ødelagt, skal du oppgi dette på skjemaene. I de fleste tilfeller vil det være veldig tydelig om skaden har vært der når boligen ble solgt, og du blir da ansvarlig ettersom du har gitt feil opplysninger til forsikringsselskapet. Det betyr at du kan bli sittende med skjegget i postkassen og kanskje måtte betale mange hundretusen til boligkjøper. Det er litt slitsomt om du selv nettopp har kjøpt egen bolig og utgiftene står til taket. Med andre ord så kan det være lurt å skaffe seg eierskifteforsikring, så forhør deg hos de eiendomsmeglere som du henter inn tilbud fra.

Skal du selge bolig i Ås?

Selge bolig i Ås, men usikker på eiendomsmeglere? Om du skal selge bolig, villa, eller en mindre leilighet, finnes det en megler for akkurat din type eiendom. Ettersom boligmarkedet i dag er stort, er det mange meglere som har spesialisert seg innenfor ulike typer eiendom. Noen eiendomsmeglere spesialiserer seg på salg av lokale leiligheter, mens andre på salg av luksusvillaer. Uansett hva du skal selge er det viktig å finne ut hva er boligen verdt.

Fyll ut ett enkelt skjema

Det å velge en eiendomsmegler kan være en lang og komplisert prosess som krever mye energi. Gjennom Tjenestetorget kan du fylle ut noen få opplysninger i ett skjema og velge hvilke meglere du ønsker tilbud fra. Ved å fylle ut ett enkelt skjema slipper du å bruke tid og energi på å lete etter meglere på egenhånd. Du sparer med andre ord masse tid.
Det finnes mange meglere i hvert eneste fylke og hver eneste by. Med så mange å velge mellom, kan det være vanskelig å finne frem de dyktigste. Husk at forskjellen mellom en god og dårlig eiendomsmegler kan bety flere hundre tusen kroner forskjell i salgsgevinsten. Ikke minst; tapt tid om du finner en mindre dyktig megler. Ved å la eiendomsmeglerne i Ås konkurrere om deg som kunde, vil du også spare masse penger.

Sammenlign eiendomsmeglere i Ås

Før du velger en bestemt eiendomsmegler eller firma i Ås, kan du motta tilbud fra samtlige. Etter du har fylt ut skjemaet, vil du få opp en liste med eiendomsmeglere i ditt område basert på informasjonen du har oppgitt i skjemaet. Logo til det aktuelle meglerfirmaet vil vises, samt en beskrivelse av hver enkelt. Her har du mulighet til å velge inntil fem eiendomsmeglere som du ønsker å motta tilbud fra.

Velg beste tilbud på megler i Ås

Innen relativt kort tid vil du bli kontaktet av de ulike meglerne du valgte i søknadsprosessen med tilbud. På den måten kan du enkelt sammenligne tilbudene og velge det som passer deg best. Det er opp til deg hvem du faktisk velger. Om du skulle ombestemme deg eller ikke være 100% fornøyd med tilbudene du mottar, kan du trekke deg fra prosessen. Tjenesten er helt uforpliktende.
Husk å sammenligne tilbudene du mottar nøye. Ta den tiden du trenger for å vurdere og det er større sjanse for at du blir fornøyd. Det kan også være lurt og få en verdivurdering av flere meglere i Ås slik at du kan sammenligne din oppfattelse av de ulike meglerne. Er han/hun en god salgsperson? Har dere en god kjemi? Dette er spørsmål som ikke bør undervurderes i valg av megler. En megler skal jo selge boligen din og må være en god salgsperson siden målet for de fleste er å få igjen mest mulig på salget. Om du selv har god kjemi med megleren vil mest sannsynlig andre også oppleve det samme.

Mer om Ås

Ås er en by i %municipality% kommune som ligger i %county% fylke. I %municipality% kommune er det hele %inhabitants% antall innbyggere. Disse er fordelt på %area_km2% km², som betyr %inhabitants_per_km2% innbyggere per km². Av disse er %men_percents% % menn og %women_percents% % kvinner. Det er %employed% sysselsatte personer i %municipality% kommune, hvorav gjennomsnittlig bruttoinntekt er på %average_income% kroner. Videre er gjennomsnittlig gjeld på %average_debt% norske kroner.

Les artikler om Eiendomsmegling

Slik lykkes du i et tregt boligmarked

Sommer er på mange måter en perfekt tid å selge og kjøpe bolig. Men nå er dessverre markedet også litt tregt. Så hvordan lykkes med boligsalget ditt?

Les mer

Vurderer du å selge?

Det finnes flere måter å gjøre det lettere for deg å selge boligen på. En av dem er å finne riktig eiendomsmegler. Hvordan finner du den rette for deg som ikke koster skjorta?

Les mer

Hva er boligen verdt? Slik får du riktig verdivurdering

Om du vet hva boligen din er verdt kan du både presse ned renten på boliglånet, eller få et inntrykk av inntekt fra salg av boligen. Du kan med andre ord spare tusenvis av kroner årlig på å få en riktig verdivurdering av boligen din!

Les mer

Share This