11 beste flyttetips

11 beste flyttetips
4.4 (88.57%) 21 votes

 

Linda Therese Stadeløkken

Flytting er gøy, men kan også være svært krevende, og ikke minst stressende. Veien til suksess under flytte-prosessen er planlegging og gode lister med alt du skal huske. Starttips her er å skrive listen på mobilen, nettbrett eller PC. Da har du ikke mulighet til å rote den bort i flyttekaoset. Her er det 11 tips som forhåpentligvis gjør det enklere for deg, og at du får glede av det nye stedet allerede fra første stund.

1. Velg riktig årstid og tidspunkt

Det er lettere å flytte fra våren til tidlig utover høsten. Når det begynner å bli kaldt ute, og ikke minst snø, er det ikke like gøy å bære inn og ut av bilen eller flyttebilen. Det er langt hyggeligere at temperaturen er behagelig når du skal løfte tungt, og er man heldig slipper man unna regnet også.

Om du ikke har så mange ting, vil jo flytting kunne gi deg en god treningsøkt i det hele. Har du derimot en del ting og du ikke har så mye venner og familie å spørre, kan et flyttebyrå være løsningen. Du skal jo ikke slite deg ut heller! Skal du i tillegg flytte langt, kan et flyttebyrå være verdt å investere i. Da får du både bærehjelp og hjelp til å få kjørt alt frem.

 

Er du en av de heldige som har familie og venner som har mulighet til å stille opp er det bare å bruke de for alt det er verdt. Inviter de over på ”skift”, slik at ikke alle er der samtidige, men at du får hjelp under hele prosessen. Lag i stand litt mat og drikke, så har du noe å tilby og gjør det hyggeligere for dine kjære.

2. Flyttevask av boligen

Vær nøye med utvask av boligen. Her gjelder for øvrig det samme som over. Er dette noe du har klump i magen av og virkelig går å gruer deg til – lei hjelp. Tid er penger som man pleier å si, og hvis du vet at det å vaske bare fører med seg sinne og mye tid du heller ville brukt på annet så er det ingen ting i veien med litt hjelp. Avhengig av hvor stor boligen er (leilighet eller hus) vil prisen variere, den varierer også med tanken på om du ønsker vasking av vinduer, inni ovnen og lignende. Prisen vil ligge på alt fra 1000 til 5000. Ikke all verden med andre ord om dette er noe du bare ikke kan tåle tanken på å gjøre selv. Da vet du også at det er gjort skikkelig og vil ikke få problemer med utleier i senere tid. I tillegg slipper du å måtte kjøpe inn mye ulike vaskemidler, med mindre du allerede har dette.

Velger du å vaske boligen selv så husk å gjøre det grundig og vel gjennomført. Ha i bakhodet hvordan du ville likt å flytte inn. Attpåtil er det desto mer kjedelig om du ikke har gjort det nøye nok og må gjøre det nok en gang.

3. Husk forsikring

Skulle noe gå galt under flyttingen får du i det minste penger tilbake og erstatning. Sjekk hva dine nåværende forsikringer dekker, og eventuelt flyttebyråets. Om det er noe du mangler kan du lese deg opp litt på nett og få ordnet dette.

Pakk også gjerne dyrere gjenstander som sølvtøy, smykker, dyre klokker og lignende i en eske eller veske som du frakter selv. Om du ikke velger å bruke et flyttebyrå har du stort sett kontroll på hvor alt er, men selv da kan flytteeskene bli stående uten tilsyn over kortere periode. Vær på den sikre siden og ha en plan for dette!

4. Benytt sjansen til å kaste, selge og gi bort

Selg, gi bort eller kast de tingene du ikke trenger eller bruker. Når du pakker ned i flytteeskene kan du likeså gjerne kvitte deg med den kjolen du aldri har brukt og som har hengt innerst i klesskapet i over 1 år. Hver gang du ser den lover du deg selv at du kommer til kommer til å bruke den, men det har vel ikke skjedd enda? Kvinner er noe mer dårlige, eller skal jeg si flink, til å gjerne holde på ting vi har.

Noen menn har vel litt klær her og der som heller ikke er særlig brukt eller man ser behov for å ha. Andre ting kan være den gamle mobilen i skuffen, en haug med utleste bøker i bokhylla, pyntegjenstander og lignende. Legg det ut for salg eller gi bort det som er fint og du tror andre kan ha nytte av, kast resten. Bruk Finn.no, Facebook eller apper som Tise. Du kan også gjøre en god gjerning ved å samle det i plastposer og donere bort til organisasjoner slik som Fretex.

5. Hent bananesker

Bananesker kan du hente hos dagligvarekjedene ved å spørre pent de som jobber der om de har noen til overs. Det er også mange som gir bort gratis flytteesker på Finn.no som de ikke lenger behøver. Gå på nettsiden og velg gis bort. Avhengig av om du har tilgang på bil eller ei, velg avstand innen passelig omkrets. Er du heldig får du napp! Her kan du spare litt penger, og får rikelig med esker å pakke i. Får du ikke tak i gjennom Finn.no, kan du gå til innkjøp av eskene selv på butikker som Clas Ohlson.

Et annet greit tips er å bruke de store, blå IKEA baggene. Disse kan du fylle med blant annet puter, dyner og annet sengetøy. Om du ønsker å kunne ta ut og sette klærne rett ut og inn av klesskapet uten for mye bry, kan du la disse henge på kleshengerne og simpelthen legge de i IKEA baggen ved å ”brette de i to”.

6. Flytteesker tåler ikke all verden

Det kan virke smart å samle alle bøkene i en og samme eske fordi da har man det som er likt samlet. Dessverre veier bøker en hel del og du kan risikere at esken gir etter eller at det blir fryktelig tungt å frakte med seg. Spre derfor tunge gjenstander i forskjellige esker (bare husk å skriv på hva som er hva, slik at når du begynner å pakke opp slipper du å gå gjennom alle eskene for en ting du leter etter). Bagasjebagger er også praktisk å pakke i. Disse har stort sett hjul, så bruk mulighetene dette gir.

7. Bruk opp det du har

Å flytte er ikke noe som skjer uventet. Benytt derfor sjansen i forkant av å bruke opp diverse så kan du ta med deg minst mulig. Her mener jeg alt av balsam, shampoo, fuktighetskremer, diverse prøver du har samlet i en skuff, tørrvarelageret på kjøkkenet, mat i fryseren, mat i kjøleskapet og lignende. På denne måten slipper du å frakte med halvtomme balsamflasker som både tar plass i flyttekaoset, og som kan begynne å lekke.

Har du allikevel en del produkter igjen når det nærmer seg flyttedag, bør disse pakkes forsvarlig. Alt av baderoms produkter, og andre ting som kan gå hull på, bør pakkes i plastikkposer. Bruk gjerne plastikkposer med ziplock. Det er utrolig kjedelig å oppdage at kremer og parfymer har lekket utover klær, bøker eller annet. Ikke bare skaper det mer jobb, det skaper også irritasjon og frustrasjon – noe man har nok av i en flyttesituasjon.

8. Pakk knusbare ting i klær

I istedenfor å kjøpe bobleplast, pakk inn serviset, tallerkener, og andre knusbare gjenstander i klær. Glass kan du pakke i lange sokker. Mer penger spart som kommer godt med til å kjøpe møbler eller annet i den nye boligen. Du sparer også flytteesker ved å utnytte plassen og klærne du har. Er det noe som er spesielt skjørt så bør du tenke på plasseringen i esken. Noter gjerne ”denne siden opp” eller ”OBS, ikke snu” på esken slik at enten du ikke glemmer det, eller at flyttebyrået passer på. Det er trist om noe skulle bli ødelagt på veien når det er fort gjort å unngå at noe slikt kan skje.

8. Ta bilder av boligen

Det er viktig å ta bilder av boligen før du flytter ut av etter du har vasket alt nøye. Det samme gjelder dit du flytter. Da har du bevis på hvordan det så ut da du dro og dit du kom om noe skulle skjære seg senere. Dette gjelder særlig på basis av depositum tilbakebetaling, eventuelt også i forhold til utvask. Rett skal være rett.

Til de ikke så teknisk anlagte, ta bildet av hvordan elektronikk som TV er koblet med alle ledningene bak FØR du plugger de ut og pakker sammen. Da kan du raskt og enkel sette det opp på nytt på det nye stedet, uten for mye hodebry og irritasjon. Veldig enkelt og greit.

10. Meld fra om flytting

Du må melde om adresseendring til Folkeregisteret (eller Posten) senest åtte dager etter at du har flyttet. Du må også melde fra til de du betaler regninger (dette kan enkelt sjekkes i nettbanken din). Gå gjennom en og en, eller lag en liste så du husker å få med alle. Det er nemlig ikke alle som oppdaterer adresse- endring selv om du har endret dette i Folkeregisteret.

Det samme gjelder strøm, TV og bredbånd. Dette kan også ta noe tid, så vær tidlig ute – helst en måned i forveien. Har du avis- eller blad abonnement må dette også flyttes.

Skulle det komme et brev eller to til deg på den gamle adressen, er dette selvfølgelig noe som kan ettersendes ved å gi beskjed til de nye eierne/leierne om ny adresse. Men husk at dette ikke er en selvfølge og det beste er om du har alt på stell selv.

11. Pakk det du trenger i en eske eller bag

Sist, men ikke minst… Pakk alt det du må ha i en eske eller en bag. Å flytte er slitsomt, og det er stor sjanse for at du ikke orker å pakke opp med det første. Ha derfor det du trenger de neste to til tre dagene i en bag, slik at du kan pakke ut når du har overskudd, tid og har lyst. Flytting skal tross alt være gøy også!

Pris på flyttebyrå

Priser på flyttebyrå varierer veldig fra firma til firma, og fra sted til sted. Derfor lønner det seg alltid å sjekke priser med flere før du bestemmer deg. Er du i tillegg interessert i flyttevask eller lagring av eiendeler, kan de fleste flyttebyråer også hjelpe deg her. Ofte kan de gi deg en pakkepris på det hele.

Fyll ut skjemaet under og velg hvilke byråer du ønsker å sende det til. Du vil dermed bli kontaktet av dem med et tilbud på din flytting. Tilbudene du får er helt gratis og uforpliktende!